De MFTC van Benchworks

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Over versies gesproken... zoals jullie waarschijnlijk al gezien hebben heb ik 1 van de bijzettafels voorzien van t-tracks op de zijkanten. Mijn bedoeling is om een kleine bijzettafel te maken die kan verbonden worden zowel aan de mftc als aan de andere bijzettafels. Bedoeling is dat dit een 'freesmodule' word. Daarmee bedoel ik dat het de bovenfrees moet kunnen ontvangen en een hoogteregeling van bovenaf (voor mijn Hitachi). Doel is dat je deze module dan zowel op een kopse kant kunt aanbrengen als op een lange kant. Zo kan je die bvb op de kopse kant van de mftc bevestigen en vervolgens nog een bijzettafel aan de freesmodule bevestigen. Zo kunnen grote lengtes eenvoudig gefreesd worden (ik denk bvb aan deurstijlen). Je zou de freesmodule ook aan de zijkant van een bijzettafel kunnen bevestigen, zo kan je dan brede stukken makkelijk frezen (een mooi breed draagvlak).
Ik ben echter nog aan het piekeren hoe ik dit in elkaar zal botsen: de module wordt hetzelfde als een bijzettafel, zoveel is duidelijk, dus een multiplex van 18mm die een kader vormt, aan de zijkant een ttrack, aan de andere een drietal boutkoppen, idem voor voor- en achterkant... Echter begint het probleem bij het onderstel....
Om een liftmechanisme te maken (ik dacht aan 2 draadstangen voorzien van houten tandwielen, de ene kan je van de bovenkant van het blad met behulp van vastgezette moer doen draaien, brengt het tandwiel in beweging, dan deze van de 2e draadstang en die duwt het toestel omhoog of omlaag...) zou ik eigenlijk een 'kastje' of een kleine constructie onder het blad moeten maken, maar dan kan ik de poten niet meer dichtklappen...
Ofwel moet ik een ander liftmechanisme bedenken... Maar dan weet ik het eventjes niet... Nu moet ik onder het blad om de frees naar boven of beneden te doen en daar wil ik van af...

Indien iemand een idee heeft, laat het gerust weten!!! (denk wel aan mijn beperkt budget, ik zou een plaat infrezen die de frees ontvangt en niet met een gekochte inlegplaat of gekocht liftsysteem willen werken)

- - - Updated - - -

Seb,dat ziet er pico bello uit!!!

Hey rudy, dank je! Je hebt me al veel raad gegeven over alles en nog wat waardoor jouw reactie des te meer treft!

- - - Updated - - -

Goed bezig Seb ! Leuk om wéér een andere variant op het thema voorbij te zien komen.
Hopelijk kan ik binnenkort ook weer verder met mijn versie ;)

Dank je!
Misschien kom jij nog voor de dag met een goed uitgedokterd 'freesmodule'?
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
"Vroegah" wel, maar ik heb volgens mij die "Belgische" bij o.a. de Hornbach gezien, ik dacht zelfs een ietwat zwaardere kwaliteit. :)

Bij de Hornbach in Groningen heb ik aluminium gordijnrails aangeschaft (2 meter, 5,95 EU) om te proberen en te vergelijken met de dure T-tracks die ik vorig jaar bij Dieter Schmidt heb aangeschaft. Helaas, geen vergelijk. De Hornbach rails zijn met de hand te buigen en te torderen, en dat lukt met de dure T-tracks echt niet. Ze zijn ook smaller en een Festool-klem of de kop van een M8 bout passen er niet in. Wel een goede optie wanneer je niet vast zit aan Festool of vergelijkbare klemmen.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Mijn bedoeling is om een kleine bijzettafel te maken die kan verbonden worden zowel aan de mftc als aan de andere bijzettafels. Bedoeling is dat dit een 'freesmodule' word. Daarmee bedoel ik dat het de bovenfrees moet kunnen ontvangen en een hoogteregeling van bovenaf (voor mijn Hitachi).
Goed idee! Ben benieuwd hoe je dat aan gaat pakken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je zou ook kunnen overwegen die freestafel te bouwen op basis van de MFTB van Timothy:

MFTB1.JPG


Die is al eerder aangepast als mobiele freestafel:

usermftb2.jpg
usermftb4.jpg


Als je die nu klembaar aan je tafel maakt, dan heb je meteen een kist om de frees in te vervoeren.
De lift verdwijnt dan in de MFTB.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vanochtend de schroefmachine van mijn vader gaan halen, ik ging wachten tot de mijne hersteld was, maar kon het niet laten. De stukjes die het blad van de mftc in opgeborgen toestand tegenhouden bevestigd, het werkblad opnieuw aan de corpus bevestigd en een nieuw werkblad gezaagd en geboord, met de Festool mal!!!!!!
IMG_5325.jpg
Eerst de Festool plaat op mijn plaat gelegd, met spanvijzen vastgemaakt, met de boormachine een gaatje geboord in het midden van de 20mm gaten en de boel omgedraaid om met de kopieerfrees aan de slag te gaan. Ik ben zo te werk gegaan omdat ik kopieerfreesjes gekocht heb bij ecotools en die waren niet voorzien van rollager...
IMG_5326.jpg
Hier zie je de kleine gaatjes die dienen als richtpunt.
IMG_5327.jpg
Mijn freesje, boren door de plaat en dan ronddraaien... het gat is gekopieerd.
IMG_5328.jpg
Na het frezen enkel nog enkele molshoopjes... volgende keer zorg ik toch dat ik een stofmasker bij de hand heb!
IMG_5329.jpg
Ook de bijzettafels voorzien van de boutjes die in de rails passen...
IMG_5330.jpg
Handige dingen die ik gevonden heb, rampamoeren ofzo... gaatje van 12 boren en dat ding erin draaien, in de midden zijn ze voorzien van m8 draad, "juste gepast" zoals wij hier zeggen.
IMG_5331.jpg
Hier zie je de bijzettafel gekoppeld aan de mftc. Het lukt perfect. De koppen van de bouten passen met een mierenkloot speling in de rails en het geheel zit stevig aan elkaar! Enig minpuntje: nu moet ik dringend mijn garage opkuisen of ik krijg ze niet meer in elkaar (moest er onder kruipen om aan de andere kant te geraken...)
IMG_5347.jpg
En... wel... ja... euh... ik heb het virus echt te pakken, hier de torsionbox voor een bijzettafel van 120 x 116cm ah ja, het systeem op de mftc is handig, maar voor de zijkanten van een kast bvb van 60cm diep gaat het niet é, vandaar deze brede bijzettafel, het blad zal voorzien worden van het gatenpatroon en zo kan ik ook bredere stukken gemakkelijk haaks zagen.
IMG_5348.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@houtenklaas : het idee vind ik niet mis. Een kistje, voorzien van een gat voor afzuiging, een gat met regelbaar luchttoevoer... De bovenste plaat enkele cm groter aan alle kanten dan het kistje... Zorgen dat de bovenkant (plaat) rust op de tussenstukken van de torsionbox... Hmmmm... De frees kan dan van de bovenkant in het blad gelegd worden, net als een inlegplaat, maar dan een inlegkistje... :rolleyes:. Enkel het liftsysteem... Man, ik baal er van ...
Had hier op het forum een draadje gevonden van iemand die een lift gemaakt had met 2 draadstangen en houten tandwielen die hij gemaakt had via de site van woodgears... De ene draadstang was voorzien van een vaste moer die hij kon bedienen via een gat in het blad en die dreef de andere daadstang aan en deze duwde de machine omhoog... Het was relatief eenvoudig en heel doeltreffend... Kan het draadje echter niet terugvinden. Heb zo nog een beetje in mn hoofd hoe het er uit zag maar had het graag nog eens gezien.
Moest iemand weten over welke topic ik het heb en/of het draadje wel nog weten te vinden, wil je even de link geven aub?

Alle ideeën voor de lift zijn welkom! Op het net kan ik veel terugvinden, maar het is altijd voor van die Amerikaanse ronde routers.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb het teruggevonden, het is van MichelVD. Gisteren de hele tijd gezocht en niet gevonden...
Ik probeer deze week verder te doen aan mijn bijzettafel en zodra die af is vliegen we in de freesmodule!!!
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
@ Seb, ik zag laatst een Youtube filmpje voorbij komen waarin iemand zo'n lift zelf maakte, zag er redelijk simpel uit en werkte super. Ik zal even in mijn archief duiken en je het linkje doorsturen.

Ps, je MFTC ziet er goed uit!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@avh, dank je, dat ziet er inderdaad wel goed uit. Ik moet wel eens goed bekijken hoe ik dat kan toepassen voor mijn Hitachi, voordeel van zo'n frees als in dat filmpje is dat het rond is, wat het makkelijker maakt om het te klemmen...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
voordeel van zo'n frees als in dat filmpje is dat het rond is, wat het makkelijker maakt om het te klemmen...

Ja, maar het stelt wel heel hoge eisen aan je lift. De lift moet de frees exact haaks houden. Er mag helemaal geen speling in zitten, anders worden je resultaten 'onvoorspelbaar'. De frezen 'met voet' die wij hier hebben lossen dat probleem elegant op. Zo lang de inlegplaat maar nauwkeurig overal even dik is volstaat het om de freesvoet aan die plaat te schroeven. De lift hoeft dan alleen nog maar de verticale beweging te verzorgen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ja, maar het stelt wel heel hoge eisen aan je lift. De lift moet de frees exact haaks houden. Er mag helemaal geen speling in zitten, anders worden je resultaten 'onvoorspelbaar'. De frezen 'met voet' die wij hier hebben lossen dat probleem elegant op. Zo lang de inlegplaat maar nauwkeurig overal even dik is volstaat het om de freesvoet aan die plaat te schroeven. De lift hoeft dan alleen nog maar de verticale beweging te verzorgen.

Daar heb je ook wel een punt!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Deze namiddag nog wat verder kunnen werken:
IMG_5362.jpg
De poot gemaakt voor de extra grote bijzettafel
IMG_5363.jpg
De uitsparingen voor de t-tracks uitgefreesd en reeds ingelijmd (zitten nog in de klemmen)

En ... ben es efkes gaan googlen voor mijn liftmechanisme van de bovenfrees. Eventjes op woodgears gaan kijken en wat tandwielen afgedrukt. Vlug met prit het blad op een stuk multiplex gelijmd en de boel uitgezaagd met de wipzaag.
IMG_5364.jpg
Ik moet eerlijk zijn, bij het zagen van de laatste tanden van het kleinste tandwieltje viel het wel wat tegen om die nog vast te houden. Met een spanvijs lukte het niet door de kop die te dik was waardoor ik niet meer aan het stukje kon die moest gezaagd worden... maar alle vingers zijn nog intact, wel stressy:eek:.
IMG_5365.jpg
Ik ben zo enthousiast dat ik ook aan de "freesmodule" begonnen ben. Hier zie je al de buitenkader, nog losjes. Kopse maat idem aan de kopse maat van de mftc en 1m lang.
IMG_5366.jpg
Al een beetje aan het uitzoeken hoe ik het liftmechanisme zal plaatsen...
IMG_5367.jpg
Ik ben aan het twijfelen hoe ik het zal aanpakken... Zoals op de foto, gewoon een frame die dient om de tandwielen te ontvangen en basta, of zoals eerder vermeld een soort kistje die via de bovenkant van het blad kan ingelegd worden... Voor het blad heb ik nog een stuk gelamineerde plaat leggen van een oud bed, die zal goed dienst doen. Maar... het blad voorzien van een opening waarin de "frees in een kistje" kan komen, of het blad in 1 geheel maken en een constructie onder het blad maken die het liftmechanisme ondersteunt???
Voordeel van "het kistje": -als ik klaar ben haal ik het kistje eruit, leg het in de kast en kan de bijzettafel terug aan de muur hangen
- kan eventueel nog andere "modules" maken die passen in het blad (bvb met wipzaag)
Nadeel "kistje": - genoeg ventilatie voor de motor?
- stofafzuiging van wat in het kistje valt?

Als iemand een oplossing of een voorstel heeft, ik hoor het graag! (lees het graag) :p

- - - Updated - - -

Ah ja, zoals je kan zien op de foto... De vijsmachine is terug, efkes veel geluk gehad. Ondanks de rookontwikkeling waardoor ik dacht dat het toestel verbrand was ben ik er vanaf gekomen met een set koolborstels!!!! :cool:
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Hoi Seb

Ik ben ook bezig een MFTC te maken en ook al ben je veel later begonnen, je bent al een pak verder en het ziet er een pak beter uit :)
Ik zal het maar steken op tijdsgebrek ipv pure klunzigheid :eek:

Daarnaast ben ik ook bezig om een freeslift te maken.
Ik heb de tilting router lift plannen van Matthias Wandel genomen als uitgangspunt maar denk dat ik eerst zijn oude design maar ga maken om mee te beginnen.

http://woodgears.ca/router_lift/version1.html

Om eventuele speling tegen te gaan ga ik wel 1 van de 2 T geleiders (op de 2e foto op de pagina) schuin afzagen, zodat de frees altijd naar dezelfde positie gaat wanneer je hem vastdraait. Dit heeft hij ook geïmplementeerd in zijn Tilting router lift design.

Aangezien ik een oudere Star Tools bovenfrees/gedrocht ga gebruiken zal ik de basis wel wat breder moeten maken en een soort mal waar deze goed inpast in plaats van buizenklemmen.

Hoe zit het met je geleiders? zijn dat nu soft close push to open geleiders en ben je er tevreden over?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@zjerardo: ik ben ook aan het sukkelen. Ben bezig met mijn freesmodule maar het is geen zicht, ben zeker al 4 maal moeten herbeginnen met mijn freeslift. Nu pas ben ik op de goede weg. Het liftmechanisme werkt nu zoals het moet, het geheel is van draadstangen en moeren met rondellen ertussen. Ik ga dit weekend op zoek naar holle buis om in te lijmen in het hout zodat de draadstangen de gaten na enige tijd niet kunnen gaan uitvergroten. Het zijn inderdaad van die soft close push to open. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Moest je de mftc nog niet geschilderd hebben, neem dan een wat donkerder kleur. Het nadeel van de push to open is dat de lichtkleurige verf wel wat vuil word waar je drukt om de lade te openen. Het is wel het beste, vind ik, want moest je een meubelknopje ofzo gebruiken dan kan je geen plaat meer vastzetten aan die kant.
Voor de onderste lade heb ik geen geleiders gebruikt omdat ik vreesde dat die zouden kapot gaan bij het overkantelen van de mftc waarbij je je voet op de lade doet. Ik heb 2 snapmagneetjes ingeboord, maar dat is maar niks, zelfs leeg valt de lade open als er een hobbeltje is in de vloer. Ik koop nog eens zwaardere magneten die ik aan de achterkant van de lade bevestig.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De freesmodule begint stilaan vorm te krijgen. Een eerste versie die niet geslaagd was heeft wat organen moeten afstaan voor deze.
IMG_5390.jpg
IMG_5391.jpg
IMG_5392.jpg

De 'tafel' is zo goed als klaar, met de gordijnrails ingelijmd voor het verbinden van de tafels aan elkaar. De poot is klaar, maar de stelvoetjes moeten nog worden ingewerkt. De lift voor de Hitachi is ook klaar, het concept is van een forumlid, enkel wat aangepast naar mijn noden. Ik moet het gat wel nog maken waardoor de frezen door het tafelblad komen, en ook nog verwisselbare stukken om het gat groter of kleiner te maken. Dan begin ik aan de geleider.
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
@zjerardo: ik ben ook aan het sukkelen. Ben bezig met mijn freesmodule maar het is geen zicht, ben zeker al 4 maal moeten herbeginnen met mijn freeslift. Nu pas ben ik op de goede weg. Het liftmechanisme werkt nu zoals het moet, het geheel is van draadstangen en moeren met rondellen ertussen. Ik ga dit weekend op zoek naar holle buis om in te lijmen in het hout zodat de draadstangen de gaten na enige tijd niet kunnen gaan uitvergroten. Het zijn inderdaad van die soft close push to open. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Moest je de mftc nog niet geschilderd hebben, neem dan een wat donkerder kleur. Het nadeel van de push to open is dat de lichtkleurige verf wel wat vuil word waar je drukt om de lade te openen. Het is wel het beste, vind ik, want moest je een meubelknopje ofzo gebruiken dan kan je geen plaat meer vastzetten aan die kant.
Voor de onderste lade heb ik geen geleiders gebruikt omdat ik vreesde dat die zouden kapot gaan bij het overkantelen van de mftc waarbij je je voet op de lade doet. Ik heb 2 snapmagneetjes ingeboord, maar dat is maar niks, zelfs leeg valt de lade open als er een hobbeltje is in de vloer. Ik koop nog eens zwaardere magneten die ik aan de achterkant van de lade bevestig.


Hallo Seb, ik zat met hetzelfde probleem, een hobbelte of drempel waar de MFTC overheen moest en de lades kwamen open en kreeg ik de goed gevulde lades tegen m'n net geopereerde knie aan. Ik heb nu aan de voorzijde 2 schuifslotjes gemonteerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.