de gevolgen van krimp in een rond, uit taartpuntjes opgebouwd tafelblad: hoe het beste op te lossen?

Jac56

Actieve deelnemer
30 sep 2017
30
4
oud gastel
Een heel herkenbaar probleem waar ik ook over gepost heb op dit forum. Ik heb het blad toen in vieren gezaagd en met flexibele verbindingen weer aan elkaar gemaakt. Mijn eiken tafelblad ging door de spanning zo bol staan dat je er geen vaas bloemen meer op kon zetten. Mijn oplossing is ook met foto's weergegeven. Zoek maar eens onder Jac56.
Succes.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en EdP

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Persoonlijk zou ik de planken symmetrische op de tekening hebben gezaagd maar dat terzijde.

ik denk ook dat het toepassen van meerder houtsoorten in een dergelijk blad de spanningen verder laat oplopen doordat de werking per houtsoort verschild.

Als je het blad gaat herstellen maak het gat in het midden dan een beetje taps en leg het rondje er voorlopig los in.
zonder het centrum kan de tafel beter vervormen zonder te scheuren
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.115
241
Goeree-Overflakkee
Ik lees nog niets over de periode van het jaar waarin meubels worden gemaakt? Het zit er dik in dat dit tafeltje in de zomer is gemaakt en het tafeltje wat bol is komen te staan in de winter. Dus als je dit tafeltje nu gaat repareren (op dezelfde manier waarop het gemaakt is) komt het in de zomer bol te staan.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik lees nog niets over de periode van het jaar waarin meubels worden gemaakt? Het zit er dik in dat dit tafeltje in de zomer is gemaakt en het tafeltje wat bol is komen te staan in de winter. Dus als je dit tafeltje nu gaat repareren (op dezelfde manier waarop het gemaakt is) komt het in de zomer bol te staan.
Die info kan ik zo aanvullen: ik heb dit tafeltje in de nog-net-geen-lente periode gemaakt:)….(februari dit jaar).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
En wat was de vochtigheid van het hout?
Ik heb geen beschikking over een nauwkeurig meetapparaat waarmee ik dat kan/had kunnen vaststellen. Maar het teak was fijn bezaagd, balk en lag al enige jaren droog opgeslagen. Het essen was kd en komt van de Arnhemse fijnhouthandel. Naar mijn bescheiden idee droog genoeg voor toepassing in meubels.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het eindresultaat.... ofwel: hoe leid je de aandacht af van een fout.
De suggestie van @thomasz was een heel goede...die bleef maar in m'n achterhoofd hangen. Daar kwam op een gegeven moment een laatste bijdraqe van @Jan van der Ploeg bij en toen begon de grijze massa te borrelen;)....

Bij de uitvoering heb ik hier en daar nog wel wat tegenslagen gehad, maar uiteindelijk is het tafeltje klaar inclusief afleidingsmanoeuvre:geek:.
IMG_0751.jpg
Een schijf padoek gedraaid, met daar op een meneertje (hoofd met hoed uit esdoorn, romp uit goudenregen en schoentjes uit teak), een mevrouwtje (hoofd met hoed uit essen, romp uit esdoorn en de pumps uit teak) met een (sort of) hondje (uit een rest stukje rododendron met oortjes uit teak). Voor het eerst dat ik zo'n tafereeltje heb gemaakt: zaten ook weer de nodige leermomenten in:unsure:.....Alle drie de figuurtjes zitten met een pennetje vastgelijmd in de padoek, zodat er niet iets uit kan breken bij de eerste de beste schoonmaakbeurt.
IMG_0752.jpg
De kier rondom de schijf padoek zou voldoende ruimte moeten geven bij het werken van het tafelblad. De schijf zit vast aan beide kanten met een houten pen (denk aan het principe van een pasbout) met een kopje, die schuin tegenover elkaar staan. Die pennen zijn wel in de schijf padoek gelijmd, maar niet in het blad en kunnen dus wat bewegen. Als het blad weer gaat uitzetten of krimpen, kan de schijf padoek iets draaien maar blijven de twee kanten van de spleet wel verbonden.
IMG_0753.jpg
Zo ziet dat er aan de onderzijde uit. Hier is ook te zien dat ik het hart van het blad heb uitgeboord, tot het schijfje wat aan de bovenzijde is ingelegd.
Dank voor alle suggesties. Tafeltje gaat vanmiddag naar de 'klant'. Ik denk dat het eindresultaat wel in de smaak gaat vallen:giggle:.
 
Edp,
Dat is een prima oplossing. Wel een heel kleine opmerking. Als je hoedjes niet echt recht op de hoofdjes zet dan zit er wat mee speelsheid in. Dat is in mijn beleving een stukje vormgeving. Maar bij elkaar goed gelukt.

M.vr.gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Edp,
Dat is een prima oplossing. Wel een heel kleine opmerking. Als je houtjes niet echt recht op de hoofdjes zet dan zit er wat mee speelsheid in. Dat is in mijn beleving een stukje vormgeving. Maar bij elkaar goed gelukt.

M.vr.gr. Jan
Deze foto’s laten dat inderdaad niet goed zien, maar beide hoofdjes staan iets schuin omhoog gedraaid hoor. Ik zal eens zien of ik daar een betere foto van heb.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
IMG_0746.jpg
Gevonden! Hier is het duidelijker te zien dat de hoofdjes scheef op de romp zijn gezet. Dit is een foto tijdens de "passen en meten" fase om te kijken hoe een en ander er uit zo komen te zien. Uiteindelijk heb ik een dunnere schijf padoek gemaakt met een iets grotere diameter om het allemaal wat beter uit te laten komen.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Onder het mom van: tsja, dat had je kunnen weten.....
Verdrietig dat het gebeurd, maar is inherent aan het materiaal dat we gebruiken:cry:, door krimp is het blad van m'n gedraaide salontafeltje gespleten:
Bekijk bijlage 116322
In het midden zit een schijfje essen dat exact op maat was gedraaid en zonder kiertjes was ingelijmd. Door het werken is ook hier aan 1 kant een kiertje ontstaan.
Hier even een foto van het tafeltje toen deze net klaar was:
Bekijk bijlage 116323
De pootjes zijn ingelijmd. Alles zit met D4 lijm gelijmd. Houtcombinatie is teak met essen. Blad is afewerkt met Osmo hardwax satin en de poten met was.
Ik heb even tijd nodig gehad om deze tegenslag emotioneel te verwerken. En om te bedenken welke opties ik heb om dit op te lossen. De pootjes laat ik , indien mogelijk, gewoon zitten.
1) ik heb nog wat restmateriaal teak liggen en zou een passende wig kunnen maken en die er in lijmen met D4 of epoxy.
Voordeel: is eenvoudig en snel. Nadeel: de spanning die dan weer in het hout ontstaat kan nergens heen: er ontstaat elders een spleet. Is dus geen oplossing voor de langere termijn.
2) wat ik denk dat mooier is (maar is meer werk): het blad weer in kwarten zagen, de zijkanten van deze kwarten schoonmaken e.d. en dan tussen de kwarten een ruime rechte spleet creëren van pakweg 1-1,5 cm. De kwarten verbinden met een deuvel (die draai ik uit een stukje essen en/of teak. Kan ook een totaal andere houtsoort zijn. Met een borstje in het midden voor de juiste afstand tussen de kwarten). Het vul schijfje dat nu in het midden zit frees ik uit, want dat past niet meer. Dan frees ik een andere vorm uit (eerst een sjabloon maken) en vul het nieuwe gat daarmee op (gaat in de richting van intarsia:unsure:). Door die deuvelverbindingen kan het hout wat gemakkelijker de spanning kwijt - want meer ruimte, en is er toch nog een sterke verbinding tussen de kwarten.
3) een nog kortere door de bocht strategie die kort passeerde was: blad door midden jassen op de zaagtafel, de contactvlakken schoon en haaks maken en opnieuw lijmen. Maar dan blijf ik met het probleem van de spanning in het materiaal zitten als gevolg van de werking.
De vraag - geacht forum - hier is: heeft er iemand nog een ander briljant idee hoe dit esthetisch verantwoord is op te lossen?
hoi, had je het rond schijfje in het midden eruit gelaten was er ruimte geweest voor het blad om te werken ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
289
RegioRotterdam
Als ik het goed begrijp is het nu gelijk een soort weerhuisje. ;) Koppeltje kijkt naar links: vochtigheid is laag. Koppeltje kijkt naar rechts: vochtigheid is hoog. (Of omgekeerd, net hoe je de pennen hebt gezet)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel, Boktor026 en EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als ik het goed begrijp is het nu gelijk een soort weerhuisje. ;) Koppeltje kijkt naar links: vochtigheid is laag. Koppeltje kijkt naar rechts: vochtigheid is hoog. (Of omgekeerd, net hoe je de pennen hebt gezet)
Die theorie klopt! Maar in de praktijk denk ik dat de beweging zo klein is, dat het verschil nauwelijks te zien is….
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.