De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien zie ik het verkeerd (waarschijnlijk wel)
maar even als voorbeeld:

dit zijn de frames
die 2 delen moet nog gekopeld worden en rechts op de foto komen er er nog 2 kubussen bij
P1080879.jpg

ik moet straks elke poot gaat stellen tot gewenste hoogte
als ik dus telkens een waterpas van poot naar poot leg dan kan ik telkens een kleine afwijking omhoog/omlaag hebben
met een laser heb ik één lange doorlopende lijn (eventueel kan ik die wel controleren met een waterpas)
Die lijn pakt alles mee (elke staander
Ik zou van een oude (kapotte) duimstok stukje af kunnen zagen en dat op een blokje lijmen
Als ik dat op een staander plaats moet deze exact overal dezelfde waarde aangeven
Daarom lijkt die laser me ideaal (en de kans dat ik het ga doen is vrij groot)

Dat de werkbank misschien een fractie uit het lood staat lijkt me zelfs minder erg, als het blad maar niet golft (volledig vlak is)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat lijkt me een prima methode. Maar hoe ga je de poten stellen?
Je hebt zo te zien geen schroefpootjes voorzien.

Door aan de bovenkant te meten wat er nodig is om te corrigeren weet ik wat er aan de onderkant bij moet
ik zaag plakjes hout van de gewenste dikte, lik lijm er over, frame iets optillen en plak er onder
dat lijkt me voldoende
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat is theoretisch goed te doen maar mij lijkt het erg moeilijk met zoveel pootjes.

Je hebt kans dat je extreem dunne houtjes moet zagen wat moeilijk kan zijn en je kunt niet geleidelijk het geheel op niveau brengen.

Maar waarschijnlijk heb je meer geduld dan ik en komt het helemaal goed, succes!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Valt mee, ik kan er natuurlijk voor kiezen overal +3mm te doen
als alles gezaagd is kan ik ze op hun plek brengen om te controlleren of het geheel klopt, als dat zo is kan ik er onder lijmen
dat is dan wel een dubbele handeling, maar dan is het wel klaar
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik had er lekker stelpootjes onder gezet, kosten een goede euro/stuk en dan kun je de boel nog eens nastellen/verplaatsen/aanpassen zonder gedoe.
Je maakt jezelf het leven niet al te makkelijk zo, zeker niet als er een keer een foutje inzit en/of je na moet stellen.....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zijn er vier he
maar het ging ook meer om het voorbeeld
eerst even bepalen welke stelvoeten beter geschikt zijn
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Waarom niet zelf maken?

98841d1408472976t-what-adjustable-leveling-feet-have-you-used-table-legs-800.jpg


Kost je waarschijnlijk nog geen 5 euro voor alle pootjes
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou ik had het volgende bedacht
als ik pootjes heb met een lekkere dikke/lange draad (m12 of dikker en dan 100mm lang ofzo)
dan boor ik een gat onder in de staanders, daar steek ik de stelpoot in met een flink carrosserie ring, gat geeft genoeg draagvermogen lijkt me

Op die manier hoef ik alleen de werkbanken op een kwartslag te kantelen (eventueel een halve) om er bij te kunnen
Dit lijkt mij de makkelijkste manier

Optie 2 (bijna hetzelfde) is een maat groter boren en er stukken pijp in slaan (10mm koperpijp) tegen het uitlubberen van het relatief zachte hout

-------------

Iemand betere ideeën ?
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Kan je niet gewoon vulplaatje kopen van 1 tot 5 mm welke je er onder lijmt? Misschien iets minder gelukt maar wel goedkoop en snel...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja daarom dacht ik aan zelf zagen
Maar ik moet bekennen, die stelpoten zijn wel handig
je kunt het altijd nog nastellen indien nodig

Zojuist even die kubus met die foute balk veranderd, vervolgens wilde ik aan het volgende stuk beginnen en kom ik toch tot de conclusie dat ik veel te weinig liggers heb :(

10 van de ene lengte en 4 van de andere lengte
Die moeten morgen dan maar bij gemaakt worden, het weekend kan er toch niet geknutseld worden dus kunnen ze mooi drogen

Met de materialen die er wel waren vast wat andere stukken in elkaar gezet en min of meer los op zijn plek gezet om zo een beeld te krijgen hoe het er uit komt te zien

Daar waar de kapex staat moeten nog balken komen om de 2 frames aan elkaar te verbinden
20150311_195553.jpg

Zoiets moet het gaan worden, aan het einde (rechts) moet er nog 1 deel tegen aan komen
20150311_195527.jpg

Daar ergens dus
20150311_195548.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.