DADO Vergelijking

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.695
1.051
71
Veldhoven
In Popular Woodworking van mei 2023 staat een uitgebreid artikel over dado-sets.
Liefhebbers kunnen mij per PB benaderen, dan stuur ik het artikel per mail. (Pdf van 4 MB)
Groeten van Jan
PS: 11 pagina's

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Robert_T

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.189
475
hilversum
Ik heb wel zitten kijken naar die set van CMT die een goedkeuring heeft.
Maar verder dan kijken ben ik nog niet gekomen :)

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
972
Enschede, Twente
Bedankt dan passen ze dus niet op mijn zaag.
Als het gaat om de asmaat is dat toch meestal hetzelfde (30 mm?). Het gaat dacht ik om de aslengte of je een dado-set kunt gebruiken.
Verder is de maat van de dado (groef) bij dit soort sets toch zelf te bepalen middels shims, tot een zeker maximum? Ik meen me te herinneren dat in Europa tot 20 mm mag. Dat is dan een streepje over 3/4 inch, wat een veel voorkomende maat in meubelmateriaal is.

* Een opening uitruimen voor een dikkere as is ook een optie.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.932
1.162
Leeuwarden
Wel goed om te weten dat je een standaard dado set beter niet op een geremde machine kunt gebruiken. Dan heb je risico dat de zaak losraakt.

jorisvh

Post veel
Ik zag in de lentefolder van Merlier slijperij (p8) dat Freud ook een metrische dado set heeft.
op hun website vind ik die niet direct, wel bij sauter

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
478
241
56
Luzy Saint Martin
Wat ik vroeger wel eens deed is een gewoon zaagblad nemen en daar “voelerplaatjes” van 1 mm tussen de flens en het blad plaatsen.
Je hebt dan een vrij nauwkeurige maatbepaling door meer of minder van die voelerplaatjes te plaatsen.
Echt veilig heb ik het nooit gevonden maar voor occasioneel gebruik werkt het wel.
Met de huidige geremde zaagtafels zou ik het niet meer zo doen trouwens.

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
144
51
Noord-Limburg, Vlaanderen
Moderator zegt: Wel goed om te weten dat je een standaard dado set beter niet op een geremde machine kunt gebruiken. Dan heb je risico dat de zaak losraakt.
Jan van den Broek zegt: Het blijft zoeken, is mijn ervaring. Ik gebruik de set op een Dewalt 7492

Ik heb ook een 7492 DeWalt en die is (serieus) geremd. Wat is nu de conclusie? Geen dado of wel een dado op de (geremde) 7492 DeWalt ??

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.695
1.051
71
Veldhoven
Jan van den Broek zegt: Het blijft zoeken, is mijn ervaring. Ik gebruik de set op een Dewalt 7492

Ik heb ook een 7492 DeWalt en die is (serieus) geremd. Wat is nu de conclusie? Geen dado of wel een dado op de (geremde) 7492 DeWalt ??
Hoi Rik.
Vaak zijn we te bang.

Ik zet de zaak serieus goed vast. Ik werk nog maar 50 jaar met zaagtafels in de hobbysfeer. Maar ik had tot laatstleden nog nooit gehoord van dit probleem. Laat staan dat ik het heb meegemaakt.
Ik neem het wel serieus! Laat daar geen misverstand over bestaan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Over het algemeen hebben geremde machines een voorziening die het losdraaien verhinderd. Bijvoorbeeld borgpennen of een afgeplat stuk aan de as, waardoor de flens niet kan draaien. Dado sets zijn ook over het algemeen vrij klein in diameter, waardoor er minder hefboom is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.