Ik loop al een hele tijd met de gedachte om een cycloonfilter te bouwen. Kom ik op de zaak van die prachtige grote emmers tegen…daar zou mooi een cycloon oppassen dacht ik…
Als fervent hobbyhoutbewerker maak ik em natuurlijk …van hout!
Eerst maar eens ingelezen op het internet, ideale tabs voor de cycloon 11,5 graden. Een cycloon van plusminus 50 cm hoog lijkt mij oke. Het doorvoergat onderin de cycloon wil ik minimaal 8cm, iets groter als de maten van de slang en de aansluitstukken.
Eerst maar eens rekenen:
Ik moet dus 20 latjes zagen van 50 cm lengte die, aan de binnenkant verlopen van 1,2 cm breed onderaan tot 4 cm breed bovenaan, daarbij moeten de zijden een schuinte krijgen van 9 graden.
..de mal om de latjes te zagen (op de achtergrond liggen de, nog rechte, latjes van 4.5 cm breed)

...wordt vervolgd
Als fervent hobbyhoutbewerker maak ik em natuurlijk …van hout!
Eerst maar eens ingelezen op het internet, ideale tabs voor de cycloon 11,5 graden. Een cycloon van plusminus 50 cm hoog lijkt mij oke. Het doorvoergat onderin de cycloon wil ik minimaal 8cm, iets groter als de maten van de slang en de aansluitstukken.
Eerst maar eens rekenen:
- Ik denk met 20 latjes een mooie ronding kunnen maken,
- 8cm gat heeft een omtrek (2πR) van 3.14 x 4 = pm 25cm / 20 latjes = 1,25 cm
- Bij een conisch verloop van rond de 11.5 graden is de omtrek van de cirkel op 50 cm hoogte ongeveer 80 cm, 80 / 2x3.14) = straal 13cm dus de doorsnee is 26 cm. 80 cm / door 20 latjes is bijna 4.1 cm.
- 20 latjes = 40 zijden. 360 graden / 40 zijden = 9 graden
Ik moet dus 20 latjes zagen van 50 cm lengte die, aan de binnenkant verlopen van 1,2 cm breed onderaan tot 4 cm breed bovenaan, daarbij moeten de zijden een schuinte krijgen van 9 graden.
..de mal om de latjes te zagen (op de achtergrond liggen de, nog rechte, latjes van 4.5 cm breed)

...wordt vervolgd
Laatst bewerkt: