cycloonfilter in aanbouw

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Waarom zou je deze verspringing niet kunnen zagen op de lintzaag?
Mogelijk moet je het werkstuk 1x omdraaien, maar dat lijkt me geen probleem.
Het zijn immers 2 cirkels.
Ik zeg ook niet dat het op de tafelzaag niet goed gaat, maar het lijkt me aanzienlijk meer tijd te kosten en daarbij moet ik zeggen dat ik een beetje huiveriger ben voor de cirkelzaag sinds een stuk merbau een hoekje uit een betonplaat achter me sloeg.:(
Ik vind de cycloon wel prachtig gemaakt!
 
Laatst bewerkt:

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Handig18,
Dan moet je inderdaad in 2 cirkels maken en op elkaar lijmen. Ik heb em echter uit een(1) plaatje hout gemaakt, dan hoef je niet te lijmen en ben je ws toch iets sneller. Het gevaar wat je noemt onderken ik ook, maar ik ga bij dergelijk actie op zij van de tafel staan, zodoende kan de cirkel ook goed draaien.
Gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Weer wat tijd gevonden om aan de cycloon te werken. Het gat naar de aansluiting voor de machines gemaakt en de bodemplaat voorzien van een conisch gat en de cycloon erin gelijmd.
foto8.jpg

hmm...die aansluiting valt niet echt tegen....
foto10.jpg
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Het deksel is ook gereed.

foto11.jpg
Voor de afsluiting toch maar een tochstrip erop geplakt.
foto14.jpg
Het gaat erop lijken....
foto12.jpg
Zo zou het moeten worden:
foto16.jpg

Groeten Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
De cycloon nadert zijn voltooiing. zoals ik al eerder aangaf wil ik de cycloon onder de bestaande stofafzuiging bouw. dat is aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Het geheel is de hoogte ingegaan, maar verder netjes compact gebleven.
foto17.jpg

Toen ik wat doorredeneerde, bedacht ik dat een stofopvangzak nauwelijks meer nodig zou zijn, dus waarom zou ik die niet door een emmer ofzo vervangen. Ik had er een die paste als ik het hengsel eraf zaagde:
foto18.jpg
en met zo'n ouderwetse spin blijft ie mooi op zijn plaats. Nog verder redenerend zou ook de stofzak veel kleiner kunnen worden? Daar moet ik ook nog eens goed over nadenken, maar nu eerst een test, filmpje volgt zsm.

Groeten Albert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Albert ik denk dat je redenering mank gaat. Als je het oppervlak verkleint dan moet er meer lucht door een kleinere opening. Dus hij gaat minder goed zuigen.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Wim,
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, maar ik wil wel een alternatief voor de stofzak, hij laat in mijn beleving teveel fijnstof door.
gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Hierbij de beloofde testfilm. Zoonlief moest eraan te pas komen. Ik dacht in eerste instantie dat een filmpje rechtstreeks naar de site kon worden geupload, maar dat moet via JouwBuis.
Hierbij de link:
http://www.youtube.com/watch?v=_tMhTCNBMi0

Met alle bescheidenheid ben ik uiterst tevreden over het resultaat, maar beoordeel gerust zelf.:eek:

Groeten Albert
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mooie uitvoering


Als fijnstoftest zou volgens deze tabel een pak Maiszetmeel (1µ) ideaal zijn. (Vergeet dit het is veel te gevaarlijk, 500g is genoeg om een atelier op te blazen)

Qua afwerking, als ik het goed begrepen heb stelt Bill Pentz voor om de invoer niet vlak met de rand maar tot in de cycloon te laten komen (neutral vane) dus de opening niet op de omtrek maar op de straal. Het geeft minder drukverlies wat belangrijk is voor lage druk machines zoals deze
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.