Cycloon voor stofafzuiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
In mijn werkplaats is het een stofsooi van je welste. Ik heb een afzuiger van Holzmann. Maar ja het blaast het fijnstof dwars door de zak heen en het is een enorm gedoe met die slang steeds aan een andere machine aansluiten. Dus heb ik besloten een centraal afzuigsysteem te installeren met 125 mm pijpen voorzien van een voorafscheider in de vorm van een Cycloon.
Al doende en lezende, ook hier op het forum ben ik met het bouwen van een cycloon gestart volgens de aanwijzingen van Bill Pentz wiens naam ik hier op het forum tegen kwam.

https://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm#index.cfm

Ik zag het niet zitten om met blik aan de gang te gaan. Wat rondzoekend zag ik aardige voorbeelden met houten latjes.
Het plan is nu om op die manier een Contra mal te maken waar ik met glas vezelversterkt epoxy mijn cycloon op deze mal kan maken. Voordelen van deze techniek is dan dan de binnen zijde mooi glad wordt wat goed is voor de efficiëntie . Ook is er dan de mogelijkheid er wat meer te maken om dat ik die mal dan toch heb en deze hier voor een leuk prijsje aan te bieden voor wie daar behoefte aan heeft .

Inmiddels ben ik al een eindje opweg. Eerst een proefje in een kleiner uitvoering gemaakt dat lukte aardig. Daarna gestart met het echte werk.
De cycloon wordt ca 125 cm hoog en heeft een diameter van 45 cm. Ik gebruik populieren multiplex 9 mm dik die zowel aan de binnen kant en de buiten kant bekleed wordt een glasvezelweefsel van 200 gr en epoxy. Ik maak het in twee delen die ik aan elkaar koppel tot één geheel.

Cycloon1.jpg


De latjes van de cone zijn 72 mm lang en lopen taps toe van 59 mm naar 20 mm 24 stuks met een zaaghoek van 7.4 graden. Diameter opening aan de onderzijde is 150 mm .
De Cylinder: 24 latjes van 550 mm lang 59 m breed met een zaaghoek van 7.5 graden
De 24 ribben die ontstaan heb ik met de schuurmachine een stukje weg geschuurd zodat het al een stuk minder hoekig is geworden
Na het koppelen en bekleden met gasvezeldoek/epoxy laminaat ga ik het geheel nog ronder maken met plamuur en spiegel glad afwerken


De ventilator hangt al aan de muur geduldig te wachten en is uitgebreid met een fijnstof filter van HBM die in de aanbieding was

Cycloon Ventilator.jpg

wordt vervolgd
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Mooi project; ik wil hem dus van plaatstaal gaan maken, omdat ik daarmee beter kan geworden, maar glasvezelverstekt kunststof kan natuurlijk ook mooi. Leuk ook dat je een contramal wilt maken om meerdere cyclonen te kunnen bouwen. Ik vraag me af hoe het zit met de ontlading van statische elektriciteit door het rondvliegend stof? Ik weet dat PVC daarom wordt afgeraden, maar hoe werkt dit met epoxy? Succes hiermee!
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Bedank en jij ook succes met je stalen uitvoering .. Ik ben niet zo bang voor statische electriciteit ..ten eerste er zijn enorm veel kunstof cyclonen in gebruik een ook veel kunststof pijpeperij ....zonder problemen ..Daarbij ik ben maar een hobbyist en de afzuiging staat steeds maar kort aan ..Ik zaag, schaaf en schuur geen grote partijen. In de industrie is dat heel wat anders, daar staat de boel de hele dag te loeien. Vandaag ga ik de boel aan elkaar koppelen en voorzien van een eerste laag plamuur, het moet van binnen wel mooi glad worden.
Wel moet ik nog nadenken hoe ik de electra ga doen want nu moet ik met een lange stok de afzuig aan en uit zetten dat moet natuurlijk anders . Ik las hier al verschillende oplossingen maar mij lijkt het eenvoudigst (al is het wel krachtstroom) met een kleine afstand bediening maar goede ideeën zijn zeer welkom .
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Mooi project; ik wil hem dus van plaatstaal gaan maken, omdat ik daarmee beter kan geworden, maar glasvezelverstekt kunststof kan natuurlijk ook mooi. Leuk ook dat je een contramal wilt maken om meerdere cyclonen te kunnen bouwen. Ik vraag me af hoe het zit met de ontlading van statische elektriciteit door het rondvliegend stof? Ik weet dat PVC daarom wordt afgeraden, maar hoe werkt dit met epoxy? Succes hiermee!


20200222_163149.jpg

Ik ben momenteel een stuc laag aan het weg schuren van de muren. Door de grote hoeveelheden stof ontstaat er veel statische elektriciteit. De ontlading vind plaats wanneer ik het vat of de stofzuiger aanraak.
Altijd een spannend momentje:D
Maar ik heb momenteel nog geen problemen van ondervonden. Inmiddels 2 vaten vol van 60 liter..... nooit geweten dat ze dan ~63kg per stuk wegen:confused:
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Bedank en jij ook succes met je stalen uitvoering .. Ik ben niet zo bang voor statische electriciteit ..ten eerste er zijn enorm veel kunstof cyclonen in gebruik een ook veel kunststof pijpeperij ....zonder problemen ..Daarbij ik ben maar een hobbyist en de afzuiging staat steeds maar kort aan ..Ik zaag, schaaf en schuur geen grote partijen. In de industrie is dat heel wat anders, daar staat de boel de hele dag te loeien. Vandaag ga ik de boel aan elkaar koppelen en voorzien van een eerste laag plamuur, het moet van binnen wel mooi glad worden.
Wel moet ik nog nadenken hoe ik de electra ga doen want nu moet ik met een lange stok de afzuig aan en uit zetten dat moet natuurlijk anders . Ik las hier al verschillende oplossingen maar mij lijkt het eenvoudigst (al is het wel krachtstroom) met een kleine afstand bediening maar goede ideeën zijn zeer welkom .

Kun je die schakelaar niet verlengen naar een lagere positie? Tussen de schakelaar en de motor zit nu toch ook bedrading, deze kun je naar mijn idee langer maken... toch?
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Wat ik heb gedaan voor mijn onbereikbare schakelaars is een magneetschakelaar er tussen zetten. Dan kan je met een eenvoudig 230v schakelaar de magneetschakelaar aansturen.
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
en ze zijn niet zo duur.

Vervolgstap kan dan zijn dat je bijvoorbeeld een klik aan/uit schakelaar erop zetten. Een magneetschakelaar kan worden geschakeld met 1 fase 230V.
Of via de mobiel: https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Mooie tips ...Die met het mobieltje is niks voor mij, ik weet vaak niet eens waar ik die heb ...dus dan ben ik de hele dag aan het zoeken. Maar de magneeschakelaar gekoppeld aan een klik aan klik uit is een mooie oplossing ..al zit daar ook zo'n afstand ding bij die je wel in de gaten moet houden waar jem hebt ... Spraak bestuuring of met een armswiep lijk mij wel wat maar dat gaat me technisch te ver
En Stukwerk heb ik altijd afgebikt. lijkt mij vrij heftig dat allemaal af te schuren.......
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb een drie aderige kabel aan mijn stofzuiger gezet, met op een aantal strategische plekken een lasdoos met een startknop en een noodstopknop. Raakt nooit kwijt, want zit op de muur geschroefd. Kabel loopt door elektrabuis die tegen de afzuigbuis is vastgezet met trekbandjes. Je kan die kastjes met een start en stop knop voor een paar euro bij ali bestellen.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Verder bouwen aan de contra mal voor de Cycloon
Gisteren avond nog de twee delen tot een geheel gemaakt. Het valt me nu op hoe groot zo'n cycloon wordt, dat is echt wel iets ander dan die plastic dingen voor op een ton waarvan ik er ook één heb.

Vandaag druk geweest met plamuren. Het opmerkelijk hoe sterk de sandwich constructie van mulitplex met aan twee zijden glasvezel laminaat ...alhoewel maar een dun laagje, is. Ik heb straks ik toch een mal die zich echt goed gaat lenen om er meerdere Cyclonen mee te gaan maken, Ik ben benieuwd of daar belangstelling voor is. Daar om ga ik de zaak mooi glad maken en omdat elk foutje terug komt dan in elk product ga ik dus mijn best doen.
Vandaag de eerste laag geplamuurd met epoxy gevuld met micro balloons dat gaat goed maar is niet eenvoudig verwerken. Wanneer het uit gehard is ( ik zal vannacht de verwarming hoog zetten en de nacht door aan laten staan) dan schuren en nog eens plamuren hopelijk is het dan goed, anders moet het nog een keer. daar na weet ik het nog niet of ik kan dan spuitplamuur en 2 K lak gebruiken of een epoxy top laag ....
het moet in ieder geval spiegel glad worden, dan lossen de eimdprodukten ook makkelijker en voor de werking van de cycloon is het ook beter

Cycloon geplamuurt.jpg

Na dat plamuur werk ben ik begonnen met de mal voor de inlaat die moet van rond 125 cm naar 18 x 8 cm rechthoeking verlopen
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Tuurlijk werken die plastic dingen prima. Maar voor een schaafbank je lintzaag en cirkel zaag en stationaire schuurmachine en eventueel eens huurtafel heb je toch liever iets groters
Om een goede afzuiging te hebben moet veel lucht met en voldoende snelheid verplaatsen op de site van Bill Pentz wordt nader toegelicht
https://billpentz.com/woodworking/cyclone/beginnnerscorner.cfm

Bill legt uitvoerig uit hoe belangrijk het is voor onze gezondheid, En ja als het kleiner kon dan deed ik het wel. Eigenlijk zijn dit nog maar de minimale afmetingen
Zo adviseert Bill pijpen van minimaal 150 mm doorsnede. ik blijf bij 125 maar inderdaat 150 mm geeft minder weerstand en je haalt hogere snelheden De slangen op de werkplaats stofzuigers zijn meest 50 mm of kleiner stofzuigers verplaatsen minder lucht maar werken met een groter druk verschil maar ja ik heb geen stof zuiger met een 3 pk krachtstroom motor erin.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dat het belangrijk is voor onze gezondheid ben ik direct met je eens.
In deze gaan we vaak tot het uiterste.
Echter al het fijnstof dat we gewoon buiten inademen hoor je weinig over en doen we weinig aan.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dat gaat dan ook wel over iets andere concentraties dan wanneer je in een gesloten ruimte continu fijnstof staat te produceren :)
Maar goed, ik heb zeker al verhalen gehoord van mensen die ook in de slaapkamer een fijnstoffilter hebben opgehangen. Gewoon exact hetzelfde filter als wat je ook in de werkplaats zou hangen.
Overigens haalt een cycloon maar een deel van het fijnstof uit de afgezogen lucht. Ze zijn vooral bedoeld als voorafscheiders van het grovere werk, wat ze dan ook het beste opvangen. Het punt is dat een cycloon gebaseerd is op de massa van de deeltjes. Laten nu de kleinste deeltjes ook de kleinste massa hebben. Op de uitlaat van de afzuiging dien je dan ook nog een degelijk fijnstoffilter te monteren. Het HBM filter van Karangetang is zeker een stap in de juiste richting. Maar ook dit filter haalt niet de allerkleinste en meest schadelijke deeltjes uit de lucht. Dit echt goed doen is echt een hele puzzel. Maar tegelijk ook heel belangrijk, zoals Bill Pentz terecht uitlegt.

Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om op mijn zolderkamertje waar ik af en toe nog wat klussen voor in huis doe naast een simpele afzuiging met filter van HBM een luchtfilter van Kor (Kiesvoorminderfijnstof) op te hangen. Dit bevalt me goed. Is het de perfecte oplossing? Neuh, het kan zeker beter. Maar het grootste deel van de tijd adem ik er schone lucht, en dat is voor mij het doel. Natuurlijk zijn er ook allerlei andere oplossingen denkbaar. Ik denk ook dat een cycloon een schakel kan zijn. Maar het is geen middel dat bedoeld is om fijnstof uit de lucht te halen, en zonder aanvullende maatregelen zal het resultaat op dat vlak dan ook beperkt zijn.

Dit hele epistel staat volledig los van de andere voordelen die een cycloon biedt!
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Heb zelf een groot olievat van 210 liter. De aarde is een stalen pin die de grond is ingeslagen, heb geen statistische problemen in combinatie met een kleine karcher bouwstofzuiger..
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
t Wolt , Bedankt voor je uitgebreide bijdrage ...Ik kan je volgen en ja het is allemaal niet zo eenvoudig als we denken. Er zaken veel haken en ogen
Bill Pentz gaat er diep op in en eigenlijk doen we het nooit goed genoeg. Maar je moet wat, je moeten ergens beginnen.
Ik heb een redelijk grote werkplaats (50m2) met een fikse formaat zaag, een Lintzaag, een vlak van dikte bank, en een stationaire schuur machine. en komt nog iets met cnc.
Ik zou wel een betere filter willen dat de HBM maar ja dan kom je in hele andere bedragen terecht.
Het afzuigen van de van dikte bank gaat het makkelijkst dat zijn grote krullen wel heel veel en minder fijnstof.
Het moeilijkst is het schuren ..Dat fijne stof dwarreld door de hele ruimte. Ik wil dan ook in de toekomst ook een filterkast maken om de lucht zo snel mogelijk weer een beetje schoon te krijgen. Daar bij kijk ik naar mijn warme lucht blower van de cv daar zit een stevige ventilator in, dus daar zou ik de filters aan de aanzuigkant er voor kunnen plaatsen, dat is een mogelijkheid. De afgelopen dagen heb ik fiks op mijn mallen zitten schuren het stof ligt overal. Ik draag daar bij een goed masker
maar na een uurtje ben ik dat ding wel zat. Mijn bril knelt en het ademen gaat toch minder lekker, daarbij wordt het zweterig en benauwd in dat ding dus je wil er snel van af.
Maar niks doen is geen optie ...
Ergens moet je beginnen en dan is een goede cycloon naar mijn menig toch de beste eerste goede stap. Het stof scheiden.
Daarbij horen natuurlijk goede pijpen, glad van binnen en geen scherpe bochten, zo kort mogelijke stukken fexibele slang. want die hebben toch veel weerstand en goede aansluitingen aan je machines die het stof ook werkelijk afzuigen en niet maar zo'n beetje .
Inmiddels zijn de mallen nagenoeg klaar ..Ik kom nog met de foto's.
Het is goed iedereen op het hart te drukken er eens goed naar te gaan kijken en de materie serieus te nemen.
En ja, ook buiten is de fijnstofconcentratie fiks toegenomen .. Ik merkte het verschil op vancantie aan de kust in de Cornwall in zuid Engeland. Schone oceaan lucht
Plots heb je veel minder kriebels in je neus en wordt er minder gekucht.
Ik probeer mijn bijdrage te leveren door een goede cycloon te maken tegen lage kosten en die voor leden hier tegen acceptabele vergoeding ter beschikking te stellen.
Nu werk ik aan een cycloon van 125 hoog maar ik wil ook een iets kleinere maat maken met een beetje slimmigheid kan dat van de zelfde mal.
 
Laatst bewerkt:

Eltimm

Actieve deelnemer
17 mrt 2019
57
3
Wat een gigantisch ding! Dingen werken door scheiding van zwaartekracht van lucht en stof, dus vraag me af wat de efficientie is van groter. Deel van dat verhaal van Bill Pentz gelezen maar hij is nogal lang van stof. Jij bouwt de 45 cm is dus 18'' ongeveer? Hoe sterk is je afzuiging?


Epoxy glasvezel (of carbonmat) constructies zijn beresterk, maar erg gevoelig voor puntbelasting. Dus kijk uit met schroeven en scherpe werktuigen.

Hoe maak je de internet structuur er in?

Mooi project! Ik zou eventueel interesse hebben voor een kleinere, maar je koopt zo'n heel kleintje bij de chinese vrienden voor 3 tientjes, en ik sta te weinig te houtbewerken om een veel grotere uitgave te rechtvaardigen...
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Eltim


Ja Bill Pentz is uitvoerig maar wel zeer nauwgezet en overtuigd van het belang van zijn missie

De werking

De werking is vooral centrifugaal kracht en de zwaarte kracht .
Lucht snelheid in m/s is daarvoor belangrijk

de materiaal keuze

Dat epoxy grafiet kwetsbaar kan zijn is waar, maar dan heb je het over lichte dunwandige constructies zoals sommige pijpen (bv fietsen)
Moderne golfshafts bv die wegen nog maar 45 gram uiterst dunwandig en licht van gewicht met de allerdunste en sterkste vezels (T1100)
Maar kijk maar eens naar bootjes of auto onderdelen van gelamineerd kunstof daar sla je niet zomaar met een hamer door heen
Mijn Cycloon krijgt een behoorlijk wand dikte dus er is geen enkel sterkte probleem. Wellicht maak ik ze uit polyester
dat is een stukje goedkoper, ook belangrijk.
Een cycloon wordt meestal van staal gemaakt omdat hij van binnen ook enigsinds kan slijten door dat de
houtstukjes met hoge snelheid tegen en langs de wand schieten
Ik koos deze werkwijze omdat je zo zeer mooie strakke cycloon kan maken en omdat ik er een beetje in thuis ben
En niet onbelangijk omdat als je eenmaal een mal hebt je er snel , en eenvoudig meerdere exemplaren van kan maken
Met blik heb ik weinig.

Over de grootte:

Ja hij wordt groot maar eigenlijk nog niet groot genoeg.
Het gaat over de hoeveelheid lucht die je verplaatst en de snelheid in meters per seconde en de weerstanden die je moet overwinnen.
Maak je de cycloon te klein dan gaat er veel energie verloren, het kost te veel energie de wervelingen in stand te houden.
en een goede centrifugaal werking te krijgen want als die er is gaat er ook een groot deel van het fijnstof je ton in .
Dus Phill Bentz stelt uit berekeningen: heb je een kleinere cycloon dan heb je een sterkere ventilator nodig.
Hij raad zelfs pijpen van 150 / 160 mm aan .
Ik kies voor 125 cm dus dat is al minder. daar kan je geen kleine cycloon op aansluiten De ventilator die ik heb komt
van mijn Holzmann afzuiger die dingen zijn allemaal een beetje het zelfde ... Het is net aan ...Alhoewel het wel een
krachtstroom uitvoering is. De aansluiting van de ventilator is ook 125mm
Ik kan natuurlijk een 3 a 4 Kw ventilator gaan ophangen maar dat wordt mij te gortig die moet ik dan kopen en dat is prijzig ..
De meeste mensen hebben een afzuiger van het type HBM, Sleppach Holzman, Beckem, Jet, Hammer etc, die zijn
allemaal ongeveer ven sterk. Vaak wat (veel) zwakker om dat er veel 220 V spul bij zit. Ook zijn wie een goede afzuig wil
maken op marktplaats regelmatige dergelijke dingen voor een leuk prijsje e koop

De gekozen afmeting:

De Cycloon die ik nu maak komt nagenoeg overeen met de ontwerpen van Bill Pentz
Kleiner dan ideaal maar zodanig dat ze het allemaal nog onder een normale plafond hoogte past
Dus een ton, de cycloon en de ventilator netjes boven elkaar
Mijn keuze is dat je met deze cycloon de ventilator en echt fijnstof filter dat je al hebt kunt
hergebruiken en de kosten binnen de perken blijft .
Wel denk ik er over als er belangstelling voor is een kleinere variant bv 1 meter hoog te maken
met een aansluiting van 100 mm

De Pijperij

De dunwandige kunstof buizen en koppelstukken zijn de goedkoopste oplossing.
In mij werkplaats van 50 m2 kom ik al gouw op 12 -15 meter .
De metalen spiro buizen en de daarbij horende spruitstukken zijn aardig aan de prijs.
Je hebt er hele sjieke en dure bij.
Ik had graag witte buizen maar die zijn ook een stuk duurder
doorzichtig is onbetaalbaar dus wordt het gewoon saai grijs.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Al een paar dagen vindt het gesprek over de cyclonen plaats op de het item van Puff

https://www.woodworking.nl/showthread.php?29257-Losse-motor-voor-DIY-stofafzuiging

De afgelopen week heb ik gewerkt aan de mallen en die zijn nu klaar laten we zeggen, ze zijn denk ik meer dan goed genoeg al ben ik een pietje precies en zou het nog wel eens over willen doen.

DSC04783.jpg

de trechter kan ik op verschillende manieren compleet maken.
Met bv onder aan een flens,
of een recht stuk waar een stukje flexibele slang op kan.
Aan de boven zijde een houten deksel die er precies inpast of een deksel van glasvezel die er overheen past.

De inlaat van de ventilatoren lijken mij verre van ideaal, Bij die van mij , en dat is bij de meeste zo, gaat dat scherp haaks de hoek om dus ik denk dat ik die ook vloeiender wil maken nu ik toch eenmaal bezig ben. Misschien is er iemand die er meer verstand van heeft. Ik vind die dingen nogal lomp uitgevoerd. Komt mij voor dat daar wel iets aan te verbeteren valt waardoor het rendement omhoog gaat. (En misschien het lawaai naar beneden , dat is toch ook verloren energie?)


En hier de inlaat voor 125 mm verloop naar 75 x 170 mm , sluit mooi aan op 125 mm pijp elementen
Ik ga er in te toekomst nog eentje voor 150mm naar 85 x 190 en 100mm naar 65 x 150 maken .
Bij de laatste moet wel een kleinere trechter die wordt ca 350 mm diameter

DSC04779.jpg

zo'n vloeiende vorm moet je maar eens uit blik zien te maken
Nee niet geprint, gewoon ouderwets raspen vijlen en schuren en plamuren.


Je ziet het glas weefsel ligt al klaar !
Eerst nog een proefje doen om te onder zoeken hoeveel lagen weefsel er in moet.
en of het beter en goedkoper kan met Polyester met glas mat.
en dan gaat het echte werk beginnen..
Nog even en we weten of het goed gaat werken ...Tja waarom eigenlijk niet ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.