Cycloon in gebruik genomen

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Enkele weken geleden bood een ruimhartig forumlid een cycloon aan voor de beste prijs, gratis :)
Vandaag er aan toe gekomen om die daadwerkelijk in gebruik te nemen.
Bij Kruizinga een vat gekocht met stevig deksel en goede sluiting.
Cycloon zit met 4 boutjes door het deksel, aan de binnenkant afgekit.
De slangen blijft altijd een beetje gedoe, van de zuiger naar de cycloon zit gekit, en lekt nog een beetje dus daar moet nog een laagje overheen (ik kon niet het geduld opbrengen de kit goed te laten drogen voordat ik het geheel in elkaar zette).
Voor de uitgang heb ik een mof die redelijk past, dus die zit met tape en dat lijkt luchtdicht; zo kan ik eventueel makkelijk switchen van slangen / apparaten om aan te sluiten.

Het geheel staat op een stevig karretje wat ik ook tweede hands op de kop heb getikt, dus mijn eigen bijdrage is zeer beperkt maar ik ben blij met het resultaat.
Jan nogmaals bedankt!
 

Bijlagen

  • cycloon1.jpg
    cycloon1.jpg
    735,7 KB · Weergaven: 64
  • cycloon2.jpg
    cycloon2.jpg
    626,3 KB · Weergaven: 61
  • cycloon3.jpg
    cycloon3.jpg
    786,3 KB · Weergaven: 57
  • Leuk
Waarderingen: jaap

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Omdat de kit nog aan het drogen is heb ik geen uitgebreide test gedaan. Morgen even de zak uit de stofzuiger, leegzuigen met de cycloon en dan kijken wat er in de stofzuiger terug te vinden is. Maar er zit nu al zaagsel in de ton dus het werkt beter dan niets!
Heerlijk geluid als je de snippers in de ton hoort vallen 😀
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Zojuist een testje gedaan, resultaat valt me tegen. Kleine deeltjes vliegen vrolijk de stofzuiger in.. bijna de helft qua volume. Dat betekent natuurlijk ook dat de helft wel door de cycloon wordt afgevangen dus dat is fijn, maar ik had er meer van verwacht. Zeker ook omdat de hele opstelling aardig wat ruimte in beslag neemt.

Er is ook goed nieuws, de slang aan de bovenkant is goed lucht dicht. Echter het deksel van de ton vervormt een beetje waardoor er een lek is gekomen tussen deksel en cycloon. Als ge het nie mer wit, is er altijd nog pur en kit, dus de spuit weer ter hand genomen, zal nu opgelost zijn.

Misschien is de prijs van een oneida toch te rechtvaardigen, YouTube filmpjes daarvan laten veel betere resultaten zien. Of heeft een "niet perfect vacuüm" negatieve impact op de resultaten?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je de originele slang hebt gebruikt, die is inderdaad erg laaang. :cool:

Even naar de kringloop?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nee, even naar de slangen winkel. Bij voorkeur tussen de cycloon en stofzuiger geen slang met een kleinere diameter dan cycloon of stofzuiger, anders beperk je daar al je luchtstroom.
 
Laatst bewerkt:

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Kleine waarschuwing : ik gebruik exact dezelfde cycloon en exact dezelfde blauwe ton. Mijn ton is ingedeukt door vacuüm trekken...
(Wel icm een scheppach ha 1000, maar dat is geen heel harde zuiger ).
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Dat een huishoud stofzuiger best wel sterk kan zijn in vacuüm trekken kijk maar naar die vacum zakken
Waar men kleding in kan doen en dan met de stofzuiger vacuüm trekken ,

Dat zo een blauwe ton met klemband het al kan begeven had ik niet verwacht, ( beest van een stofzuiger ?)
Zit dan wel verschil in aanzuig kracht en vacuüm trekken
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die cyclonen zijn op veel plekken voor verschillende prijzen te krijgen. Bekendste ( en duurste) zijn oneida/dust deputy, veel goedkoper is al via cycloonshop (of het is cycloonwinkel, ff googelen dan vindt je deze wel) en bestellen via Ali is het voordeligst. Het werkt allemaal verder het zelfde.

Enige waar je op moet letten is in welke combinatie van machine ze wilgebruiken. Meest gebruikelijk is icm een stofzuiger, maar je hebt ze ook die kunnen icm grote houtmotafzuigers, die zijn een stuk groter.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Dank voor alle reacties en tips!
Vandaag de slang tussen cycloon en zuiger ingekort en nog een test gedaan na het dichtten van het lek op de deksel gisteren. Nu belandt zoals verwacht ~95% van het zaagsel in de ton zoals het hoort! Ook deukt de ton een beetje in, natuurlijk niet wat je wil maar nu ben ik er wel blij mee, betekent dat de verbindingen nu goed lucht dicht zijn, en dat heeft dus een enorm performance verschil gemaakt.
Ton verstevigen is de volgende stap.
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
cycloonshop (of het is cycloonwinkel, ff googelen dan vindt je deze wel)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.