Creusen hdb 850 t

beamerke

Nieuw lid
22 nov 2023
14
0
België
Ik heb een Creusen houtdraaibank gekocht van een ex-collega samen met 5 beitels voor 50 euro
Nu zag ik dat de meeste draaibanken een schroefdraad M33x3.5 hebben en die van mij lijkt veel kleiner
Heeft iemand een idee hoeveel die van mij is
Het gaat om een creusen hdb 850 t
 

Bijlagen

  • 20231122_180312.jpg
    20231122_180312.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 39

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vroeger waren er redelijk wat draaibanken met m18x1.5 schroefdraad. Meten is weten, maar ik durf daar wel op te gokken. Als dat het is, zou ik als eerste een adapter M18->M33 kopen, en zeker niet proberen om hulpstukken in M18 te vinden.
 

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
Vroeger waren er redelijk wat draaibanken met m18x1.5 schroefdraad. Meten is weten, maar ik durf daar wel op te gokken. Als dat het is, zou ik als eerste een adapter M18->M33 kopen, en zeker niet proberen om hulpstukken in M18 te vinden.
 

beamerke

Nieuw lid
22 nov 2023
14
0
België
Vroeger waren er redelijk wat draaibanken met m18x1.5 schroefdraad. Meten is weten, maar ik durf daar wel op te gokken. Als dat het is, zou ik als eerste een adapter M18->M33 kopen, en zeker niet proberen om hulpstukken in M18 te vinden.
Ik wou zowiezo een adapter kopen maar ik heb geen draadmal dus ik weet niet als de mijn m18 is
 

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
goedemorgen,
ik ben in het bezit van de creusen hdb 1000, met een buitendraad van 20 mm . tevens een aantal onderdelen erbij zodat ik op dit moment voldoende mogelijkheden heb
 
  • Leuk
Waarderingen: beamerke

beamerke

Nieuw lid
22 nov 2023
14
0
België
Vandaag weer wat wijzer geworden
Ben effe raad gaan vragen bij een vriend die aan oude tractors werk en die wist me te vertellen dat het engelse draad is 1/2 unf
Een moer van 1/2 unf past er op dus ik op zoek naar een adapter van 1/2 unf naar m33 3.5 maar niks te vinden op het web 🙄
Iemand een idee?
Alle raad is welkom 😉
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zo'n draaibank is eigenlijk een bekende oranje creusen slijpmachine maar dan met 2 toerentallen. Die heeft dus geen losse as waar je een grote schroefdraad op kan zetten. Het ding is direct drive, dus geen groot koppel. Is gemaakt om kleine diameter draaiwerk op te maken. Zeg maar trap balusters en vergelijkbaar. Je fakkelt heel makkelijk de motor af.
 

beamerke

Nieuw lid
22 nov 2023
14
0
België
Zo'n draaibank is eigenlijk een bekende oranje creusen slijpmachine maar dan met 2 toerentallen. Die heeft dus geen losse as waar je een grote schroefdraad op kan zetten. Het ding is direct drive, dus geen groot koppel. Is gemaakt om kleine diameter draaiwerk op te maken. Zeg maar trap balusters en vergelijkbaar. Je fakkelt heel makkelijk de motor af.
Ik heb ze ook maar 50 euro betaald en voor te beginnen ga ik geen draaibank van 500 euro kopen 😉
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De prijs is weinig relevant. Maar je moet denk niet gaan proberen er een klauwplaat op te zetten. Je kan tussen de centers prima beitelhandvaten en vergelijkbaar werk draaien. Maar schalen is het niet de juiste machine voor.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik dnek dat dit geen originele Creusen houtdraaibank is maar een homebrew geval waarbij een Creusen bankslijper is gebruikt als aandrijfunit? De (oude) Creusen banken die ik ken hadden een 'echte' vaste kop, en een bed dat uit 1 'prisma' balk bestond (vierkante kokerbalk onder 45 graden gemonteerd).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dit is wel degelijk een echte creusen houtdraaibank. Het bed bestaat uit een frame van dikwandige vierkante kokers. Ze worden gezocht voor de motor. Je hebt dan de keuze tussen 1400 en 2800 toeren. De normale slijpmachines zijn alleen 2800 toeren. Met een set polijstdoorns er op heb je dan een goedkope bron voor zo'n machine, met een behoorlijke kwaliteit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit is wel degelijk een echte creusen houtdraaibank. Het bed bestaat uit een frame van dikwandige vierkante kokers. Ze worden gezocht voor de motor. Je hebt dan de keuze tussen 1400 en 2800 toeren. De normale slijpmachines zijn alleen 2800 toeren. Met een set polijstdoorns er op heb je dan een goedkope bron voor zo'n machine, met een behoorlijke kwaliteit.
Dus die hadden ze ooit naast deze: Gezocht onderdeel Creusen draaibank ?

Overigens heeft Creusen ook 1400 toeren bankslijpers - maar wellicht niet een die beide snelheden combineert...
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik had dat m33 probleempje op mijn doodsimpele Ferm draaibankje.
In die tijd kwam het verloop helemaal uit Canada én was er een havenstaking van weken in Montreal, alwaar mijn adapter aan boord lag.... :giggle: Maar het is uiteindelijk gelukt.
DSCF3598.JPG
DSCF3959.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: beamerke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.