creusen draait verkeerd ( soms)

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Creusen ( sneldraained 150mm monofasig 230 volt) draait de soms rechtsom ens oms linksom.

Hallo allen.

ik kreeg een Creusen bankslijper , monofasig 230 volt, 150 mm sneldraaiend, , in handen om er nieuwe stenen of een CBN op te zetten.

Bleek die machine bij het starten soms linksom ging draaien en bij een volgende start kon dat dan rechtsom zijn, dat de machine draaide.

Weet iemand waar zo'n gedrag aan te wijten is?

Het is en wordt niet mijn machine , maar ik zou de eigenaar dolgraag een plezier doen door het in orde te krijgen.

Machine ziet er zo uit , gelijkaardige internetfoto

creusen-7150ts-slijpmachine-150mm-230v-350-watt-a.jpg
groeten ,

Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Dank je Chevy 66,

Kan de motor wel starten als de condensator stuk zou zijn? Ik dacht dat die dan zou ronken in plaats van te starten, of heb ik het verkeerd?

Dat doet die vlot, helemaal zelf, en de motor komt ook vlot op toeren.

Misschien ook nog aangeven dat , toen het gisteren geconstateerd werd , er maar één steen op gemonteerd is. Ik kan mij niet inbeelden dat het de draairichting willekeurig zou maken, maar om volledig te zijn meld ik het even.

groeten,
Ornament

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.225
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank je Chevy 66,

Kan de motor wel starten als de condensator stuk zou zijn? Ik dacht dat die dan zou ronken in plaats van te starten, of heb ik het verkeerd?
De condensator zal niet compleet stuk (doorgebrand, doorgeslagen) zijn, want dat zou de motor volgens mij idd niet opstarten (alleen brommen); maar ik denk wel dat er _iets_ in de hulpwikkeling niet jofel is, of dat nou de condensator, circuit of relais (als er een relais of centrifugaalschakelaar in zit) is...

• Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Dit klink naar een condensator, soms ruik je hem ook, Dat met de hand de machine een zetje geven kan maar is een noodoplossing voor als het moet. Verder zou ik de stenen even afristen want die zijn echt vuil.

• Leuk

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Als je zeker wil zijn de condensator (laten) uitmeten.
Moet de condensator los gemaakt worden of kan ik die zo meten met een multimeter die de capacitator meet (door zijn rode en zwarte draad) ?

Kan ik ook de startwikkelingen meten, of nog iets anders?
Dank voor alle reacties!

Groeten

Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Dit klink naar een condensator, soms ruik je hem ook, Dat met de hand de machine een zetje geven kan maar is een noodoplossing voor als het moet. Verder zou ik de stenen even afristen want die zijn echt vuil.
Is een foto van internet, een gelijkaardige machine.

groeten

Ornament

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Moet de condensator los gemaakt worden of kan ik die zo meten met een multimeter die de capacitator meet (door zijn rode en zwarte draad) ?

Kan ik ook de startwikkelingen meten, of nog iets anders?
Dank voor alle reacties!

Groeten

Ornament
Tenminste één draad van de condensator moet los worden gemaakt.
Hulpwikkeling kan je enkel op onderbreking doormeten.

• Leuk

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Tenminste één draad van de condensator moet los worden gemaakt.
Hulpwikkeling kan je enkel op onderbreking doormeten.
Dank je Mathieu. Morgen mijn multimeter eens meenemen.

Onderbreking? Bedoel je daarmee die uit het circuit halen, alle andere draden los? is het te doen?

groeten,
Ornament

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Met een onderbreking bedoel ik eigenlijk doorgebrand.
Maar ook hier weer moet een kant volledig afgekoppeld zijn om te kunnen meten. Anders meet je mogelijk over een andere wikkeling.

• Leuk

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Dank je Mathieu. Morgen zal ik het ding eens openen.
De startcondensator zou 2,2 µF of 5 µF hebben.

Weet iemand of er zoiets als een te verwacht weerstand bestaat?

nog een vraag: moet ik die condensator op een speciale manier ontladen, of houdt een startcondensator geen opgeslagen energie vast?

groeten,

Ornament

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
450
201
Groene Hart
Die condensator staat over de hulpwikkeling.
Omdat het wisselstroom is, wordt de condensator 100 x per seconde opgeladen en ontladen.
Als de motor uitgaat, stroomt de lading weg door de hulpwikkeling, zodat er geen restlading / spanning meer is.
De condensator zorgt er voor dat de stroom in de hulpwikkeling niet netjes in fase loopt met de hoofdwikkeling, maar net even later of vroeger. Die wikkelingen zijn als elektromagneten, die met dat magnetisme de rotor mee trekken. En omdat er twee wikkelingen zijn die niet in hetzelfde vlak liggen, kunnen die met een goede condensator de rotor in een bepaalde richting meenemen.

• Leuk

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Dank je Mink,

Daar hebben we wat aan.

Kan het ook aan de schakelaar liggen , dat de stroom niet altijd aan de hulpwikkeling - startcondensator gegeven wordt?

Hoe schakelt de hulpwikkeling ( als die dat al doet) zich uit , wanneer de machine gestart is en op volle toeren draait?

Vraag om iets te leren:
Indien de startcondensator 100 keer per seconden wordt opgeladen en ontladen, zijn er dan 50 negatieve en 50 positieve ladingen - ontladingen?

En hoe komt het dat de draairichting bij het starten daar blijkbaar niet door beïnvloed wordt?

groeten,
Ornament

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.225
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vraag om iets te leren:
Indien de startcondensator 100 keer per seconden wordt opgeladen en ontladen, zijn er dan 50 negatieve en 50 positieve ladingen - ontladingen?
Nee, in een wisselstroomcircuit 'gedraagt' een condensator zich als een weerstand - een beetje zoals een gloeilamp ook niet (echt) knippert in een wisselstroomcircuit. De condensator heeft, naar een weerstand impedantie) ook een effect op de fase van de wisselstroom. Veel verder kom ik met mijn middelbare schoolnatuurkunde en 1e jaars bijvak-natuurkunde overigens niet. Ik ben geen electrotechnicus...

• Leuk

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
450
201
Groene Hart
Kan het ook aan de schakelaar liggen , dat de stroom niet altijd aan de hulpwikkeling - startcondensator gegeven wordt?
Nee, de hulpwikkeling doet altijd mee, en wordt niet geschakeld.

Vraag om iets te leren:

En hoe komt het dat de draairichting bij het starten daar blijkbaar niet door beïnvloed wordt?
ik noemde die 100 x omdat je bij 50 Hz positieve en negatieve toppen hebt, maar dat zijn natuurlijk 50 op en ontladingen.
Je moet het echter niet zien als op en ontladen, maar meer als 'meetrillen' met de wisselstroom.
Omdat de condensator wisselingen in de spanning niet zo snel kan bijbenen als een weerstand, zorgt dat er voor dat de stroom ongeveer 90 graden uit fase is t.o.v. de stroom in de hoofdwikkeling.
Omdat de hulpwikkeling dwars staat op de hoofdwikkeling, komt het goed uit dat de stroom door die wikkeling dus zijn top bereikt als de rotor 90 graden is gedraaid.
Zo kan de magnetische rotor steeds de juiste richting op worden geduwd.
je hebt echter ook bedrijfscondensators en aanloop condensators. Ik heb daar geen ervaring mee, maar verwacht dat een aanloopcondensator na de aanloop wordt uitgeschakeld. Dan doet de hulpwikkeling niet meer mee, maar omdat de rotor vaart heeft, draait ie door.

• Leuk

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Dank jullie,

ik begin er al wat klaarder in te zien.
Vandaag eens aan de eigenaar voorstellen om de machine open te maken. Ik zal alvast mijn multimeter en soldeerbout meenemen.

Groeten ,
Ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.651
637
Gisteren heeft de eigenaar het ding open gedaan.

IMG20221217103024.jpg

De condensator is stuk
IMG20221217103342.jpg

IMG20221217103902.jpg
condensator heeft een waarde van 2.2 µF of 2200 nF

IMG20221217103736.jpg

Een kant van de condensator is losgemaakt en de meting van de condensator geeft maar 95,84 nF

Opnieuw een vraag:

Zou een 2,2 µF mogen vervangen worden door een 2 µF of een 2,5 µF ?

groeten
Ornament

• Leuk
Waarderingen: mink en mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.