Corpussen verstevigen voor verhoogde wasmachine/droger

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Door omstandigheden heb ik een aantal 18mm melamine platen die ik wil verbouwen tot 4 corpussen die de wasmachine en droger op een meer ergonomische hoogte moeten krijgen. De onderste twee corpussen wil ik opbouwen uit dubbel plaatmateriaal, verlijmd en vast geschroefd.

Mijn vragen:
  • hoe kan ik twee melamine platen tegen elkaar verlijmen, het enigste wat ik op het webje vind is Tec7 of dergelijks.
  • En als bretels (broeksriem is verlijmen) ga ik ze ook aan elkaar schroeven. Zou ik dan gewoon de witte Trespa/HPL inox schroeven kunnen nemen (32mm)
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe kan ik twee melamine platen tegen elkaar verlijmen, het enigste wat ik op het webje vind is Tec7 of dergelijks.
die tec7 gaat het zeker doen
opschuren helpt altijd
ik heb zelfs betonplex met witte d3 op mekaar gelijmd
wel in de grote pers van een paar ton gestoken
En als bretels (broeksriem is verlijmen) ga ik ze ook aan elkaar schroeven. Zou ik dan gewoon de witte Trespa/HPL inox schroeven kunnen nemen (32mm)
tenzij je er geen bezwaar tegen hebt dat de schroeven er uit blijven steken, zou ik andere nemen
bij voorkeur met deeldraad + zelfborende kop
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik zou die melamine even grof zetten door die te lijf gaan met korrel 60 of 80 en dan gewoon met PVAc lijmen.
TEC 7 kan je niet dun uitsmeren en heeft ook dikte nodig om te werken. daar kan je de platen niet mooi vlak mee verlijmen.
de schroeven dienen niet enkel als bretellen maar ook als lijmklemmen.
waarom die speciale schroeven? blijven ze in het zicht? anders volstaan gewone spaanplaatschroeven wel om spaanplaat te schroeven, denk ik 😜.

vermits een wasmachine stevig kan wiebelen in het vlak waarin de trommel draait (onbalans) zou ik zeker een starre achterwand toevoegen om de links-rechts krachten op te vangen en schranken tegen te gaan.
vertikaal is een dubbele spaanplaat meer dan genoeg.

Over een wasmachine op hoogte zetten is hier onlangs een hele discussie geweest maar vind het draadje niet direct terug.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
waarom die trespa schroeven: als je net iets te ver verzinkt dan heb je ook maar een vies gat dus ik dacht ik doe van die opliggende, mooi afgwerkt, maar zoals je zegt wel zichtbaar
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik zou die melamine even grof zetten door die te lijf gaan met korrel 60 of 80 en dan gewoon met PVAc lijmen.
heb je daar ervaring mee ? ik zie niet in hoe al dat water dat in PVAc lijm zit weg kan zonder dat je heel lang klemt, en dat kan toch niet in de melamine trekken ?
Over een wasmachine op hoogte zetten is hier onlangs een hele discussie geweest maar vind het draadje niet direct terug.
👍
 

jorisvh

Post veel
heb je daar ervaring mee ?
ik heb wel eens per vergissing de zijkanten van een regel afgeplakt met melamine en dat tegen een melamine zijde gelijmd en dat ging toch goed. (was wel met koekjes bij moet ik toegeven).
ik zie niet in hoe al dat water dat in PVAc lijm zit weg kan zonder dat je heel lang klemt, en dat kan toch niet in de melamine trekken ?
ik ben geen chemicus maar denk niet dat het water uit de lijm moet verdampen of in het hout trekken om uit te harden. het is eerder een chemische reactie met celluloseachtige vezels zoals in hout of papier (wat melamine voor een groot deel is), denk ik. @henkverhaar heeft hier ongetwijfeld een gefundeerd antwoord op.

als je schroeven goed voorboort en deelraad neemt zoals @ZotVanHout al zei dan zijn dat eigenlijk je klemmen.

vraag is ook hoe belangrijk het is dat die 2 platen super soliede aan elkaar vast hangen.
voor belasting in het vlak van de plaat zijn 2 losse platen even sterk als verlijmde.
voor belasting loodrecht op het vlak (buiging) wordt het wel belangrijk. dan is een dubbele plaat 4x stijver dan 2 losse. maar het gewicht van de wasmachine komt normaal gezien bijna recht boven de stijlen (daar zou ik alleszins zeker voor zorgen) dus veel buigbelasting op de regels zou je niet mogen hebben.

ik zou zeggen, doe effe een proefje, evt met en zonder schuren, en je zal het zeker weten.

andere topic gevonden:
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
ik ben geen chemicus maar denk niet dat het water uit de lijm moet verdampen of in het hout trekken om uit te harden. het is eerder een chemische reactie met celluloseachtige vezels zoals in hout of papier (wat melamine voor een groot deel is), denk ik.

Een beetje basiskennis is toch wel handig, zeker als je er dingen over gaat roepen…….

Elke beschrijving/handleiding van PVA lijm geeft aan dat deze werkt door absorbtie, dan is het gebruik met materialen die die absorbtie grotendeels missen zoals melamine niet echt optimaal. Kan je net zo goed niet lijmen eigenlijk….
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
waarom die trespa schroeven: als je net iets te ver verzinkt dan heb je ook maar een vies gat dus ik dacht ik doe van die opliggende, mooi afgwerkt
als je het bij het trespa-type houdt, dan beveel ik tellerkop aan
daarover staan hier wat draadjes
tot verleden jaar gebruikte ik die om corpussen te verbinden
die zijn meer discreet dan trespa's
ze trekken de platen sterk tegen mekaar
maar ze blijven uitsteken, waardoor ze voor montageplaatjes in de weg zitten wanneer je ze in de lijn van de rijboringen zet

nu gebruik ik deze
deeldraad, 30 mm lang, tx
ze trekken zich mooi in de plaat, en maken geen gapend gat als je de kop er zachtjes in draait
tussen rijboringen vallen ze niet op
de doosjes zijn lichtgroen met donkergroene vierkanten er op
zoals deze (maar andere maat)
zijn in mijn dhz te koop
niet extra duurder dan de standaardspaanplaatschroeven
1648711030022.png
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een beetje basiskennis is toch wel handig, zeker als je er dingen over gaat roepen…….

Elke beschrijving/handleiding van PVA lijm geeft aan dat deze werkt door absorbtie, dan is het gebruik met materialen die die absorbtie grotendeels missen zoals melamine niet echt optimaal. Kan je net zo goed niet lijmen eigenlijk….
Idd. Ik zou sowieso geen PVAc lijm gebruiken op melamine. Melamine is OF een laminaat van vezelmateriaal ('papier') geimpregneerd met melamine (een melamine-formaldehyde hars, of soms ook melamine-ureum-formaldehyde of melamine-fenol-formaldehyde hars) OF een dergelijk laminaat met 'daarbovenop' een laag van pure 'plastic'. De impregnatiegraad van dit soort laminaten is hoog, dus of er nu wel of geen afwerklaag op zit, je hebt feitelijk te maken met een kunsthars (vezelversterkt). Bovendien een hars met nauwelijks tot geen porien en geen mogelijkheid tot het opnemen van water (tenzij je wacht tot het door vocht afbreekt, maar dat is bij melamine en fenol feitelijk niet aan de orde, alleen ureum-formaldehyde lijmen vertonen dat in 'relevante' mate). Een PVAc kan zijn vocht dus niet kwijt, en de PVAc zelf heeft nauwelijks interactiemogelijkheden met de melamine - de mogelijkheid tot contact met het papier is verwaarloosbaar.

PVAc lijmen moeten inderdaad in het hout doordringen (niet diep, maar het hoort er wel bij) en vervolgens interacties met het hout aangaan. Melamine zou ik opschuren en dan met een epoxy lijmen. Wellicht zelfs chemisch prepareren voor lijmen. Ik weet zo niet of er melamine-specifieke lijmsystemen zijn, maar het zou me niet verbazen.

Melamine is iig slecht lijmbaar - vaak wordt, bij panelen die alleen een melamine buitenlaag hebben de hele melaminelaag weggeschuurd alvorens te lijmen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Is contactlijm (bison kit of bison tix) geen mogeijkheid. Eventueel een plaat iets groter en deze met een kopieerfrees gelijk frezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zeker geen domme vraag. Ik heb een keer een meter of 50 groeven moeten frezen in spaanplaat met melamine van ongeveer 1 mm dik. Mijn goedekope vingerfrees was binnen 2 meter gebroken op de hoogte van het melamine. Een prof frees klaarde de klus. Ik verwacht dat het prima gaat maar een test is altijd aan te bevelen. Je zou natuurlijk ook een testje kunnen doen of je het er precies opkrijgt. Een mal er omheen en dan de tweede plaat erop laten zakken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je zou ook contact kunnen opnemen met frencken. Hun D3 lijm zou dit moeten kunnen lijmen volgens de gebruiksaanwijzing.(en ze hebben nog heel veel meer) Nu is mij geleerd ( lees het bericht van Henk Verhaar) dat deze houtlijmen tenminste 1 poreus deel moeten hebben. Dit lees ik hier echter niet. Ook titebond heeft een melamine woodglue ook daar zou ik goed informeren. Epoxylijm is wel heel zeker.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
alles is al op maat gezaagd
maak het niet moeilijker dan nodig
heb je twijfel over hoe en waarmee te lijmen, laat dat dan gewoon achterwege
zoals @jorisvh aangeeft, komt de druk van de wasmachine aan de buitenzijde van het corpus (60 cm breed ?), omdat daar de poten staan
er is dus weinig neiging om door te buigen
de schroeven vangen elke neiging tot doorbuigen op
broeksband + bretellen ? zet er wat meer schroeven in
en voorzie diagonale versteviging met een achterwand of door te schoren (cfr @jorisvh)
 
  • Leuk
Waarderingen: matsuba

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Frencken laklijm bijvoorbeeld - met minimaal 1 poreus oppervlak. Er wordt wel over 'handvast' gesproken in het productblad, dus ik blijf mijn twijfels hebben over de sterkte/belastbaarheid van de lijmverbinding...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Frencken laklijm bijvoorbeeld - met minimaal 1 poreus oppervlak. Er wordt wel over 'handvast' gesproken in het productblad, dus ik blijf mijn twijfels hebben over de sterkte/belastbaarheid van de lijmverbinding...
die ’laklijm’ had ik ook gevonden (meerdere fabrikanten) maar zover ik het begrijp is dat om een melamine plaat aan iets anders, poreus, te verlijmen,
dus niet melamine op melamine
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
doe de proef op de ongelijmde som van 2 platen
zet ze met schroeven vast op mekaar
leg er links en rechts een stuk hout onder
ga in het midden op de platen staan
doe een rondedansje
als de platen breken breng ik jou 2 nieuwe
 

jorisvh

Post veel
zeker als je er dingen over gaat roepen…….
roepen? ik hoop dat ik met “ik ben geen chemicus“, “denk niet“, ”denk ik”, de suggestie dat anderen met meer kennis hun licht er over zouden laten schijnen en de suggestie een proef te doen wel duidelijk had gemaakt dat ik niet heel zeker was. maar goed, het was natuurlijk fout ik heb hier alweer wat bijgeleerd. dank voor de duidelijke uitleg.
mijn proefje met 2 melamine plaatjes viel na 1u klemmen gewoon uit elkaar en de lijm was nog volledig nat, schuren of niet, … D2, D4, … geen verschil. het droogt ondertussen 3 dagen. morgen eens checken. verwacht dat hoogstens de buitenste 1-2cm ondertussen droog is en binnenin nog steeds niet. of er hechting is valt ook nog af te wachten.

uitkijken met zgn melamine lijm zoals de titebond melamine woodglue. dat is een PVAc met een wat langere open tijd en is die bedoeld om melamine of HPL op een drager te lijmen, dus met melamine op melamine bots je allicht op hetzelfde probleem dat minstens 1 zijde poreus moet zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.