Corpussen verstevigen voor verhoogde wasmachine/droger

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
roepen? ik hoop dat ik met “ik ben geen chemicus“, “denk niet“, ”denk ik”, de suggestie dat anderen met meer kennis hun licht er over zouden laten schijnen en de suggestie een proef te doen wel duidelijk had gemaakt dat ik niet heel zeker was. maar goed, het was natuurlijk fout ik heb hier alweer wat bijgeleerd. dank voor de duidelijke uitleg.
mijn proefje met 2 melamine plaatjes viel na 1u klemmen gewoon uit elkaar en de lijm was nog volledig nat, schuren of niet, … D2, D4, … geen verschil. het droogt ondertussen 3 dagen. morgen eens checken. verwacht dat hoogstens de buitenste 1-2cm ondertussen droog is en binnenin nog steeds niet. of er hechting is valt ook nog af te wachten.

uitkijken met zgn melamine lijm zoals de titebond melamine woodglue. dat is een PVAc met een wat langere open tijd en is die bedoeld om melamine of HPL op een drager te lijmen, dus met melamine op melamine bots je allicht op hetzelfde probleem dat minstens 1 zijde poreus moet zijn.
Joris een heel duidelijk antwoord. Bedankt voor het delen. Voor dit soort dingen is een eenvoudige lijmproef
het antwoord. (al lag dit wel in de lijn van verwachtingen)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
eerste plaat is verzaagd, 2+3 aangekocht

aansluitend vraagje: de meeste commerciele verkrijgbare verhogingen hebben ook een volledige corpus voor de wasmachine. Nu vraag ik me af of dit ook een constructieve functie heeft ? Ik denk eraan om die bovenste corpus te vervangen door gewoon een opstaand randje zodat de wasmachine er niet af valt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
aansluitend vraagje: de meeste commerciele verkrijgbare verhogingen hebben ook een volledige corpus voor de wasmachine. Nu vraag ik me af of dit ook een constructieve functie heeft ? Ik denk eraan om die bovenste corpus te vervangen door gewoon een opstaand randje zodat de wasmachine er niet af valt.
ik denk dat een volledig corpus eerder een verkoopspolitiek is
heb je daarvan een foto of url ?
mogen we ook een schets oid van je ontwerp ?
omwille van het gewicht + de trillingen zou ik de wasmachine onderaan zetten
moet ze bovenaan, dan volstaat in principe een hoge rand
rubbervoeten of een mat van 6 euro (ik kan jou de details bezorgen) verzachten de trillingen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
een opstaande rand van een paar cm bovenop de schuiven volstaat
een ondergrond of poten die de schommelingen opvangt, blijft nodig
hoe zal die plint op 145 cm er uit zien ?
wat verwacht je daar van ?

ik lees in je openingsbericht dat je een paar platen hebt
later dat 2 + 3 aangekocht zijn
waren de 1ste platen delen van een plaat ?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
het laatste semester van Meubelmaker betreft plaatmateriaal en als eigen project dacht ik aan zo’n wasmachine verhoging. Met de eerste schetsen dacht ik met 2 platen toe te komen (en toen startte ik het topic) maar ik kreeg maar één plaat op de cursus 🙁
Na verfijning van het ontwerp en gebruik van Cutlist kwam ik op 3 platen, die nu dus aangekocht zijn 😊
En als ik nu het bovenste corpus versimpel dan kom ik weer toe met 2 platen 😕🙂
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
roepen? ik hoop dat ik met “ik ben geen chemicus“, “denk niet“, ”denk ik”, de suggestie dat anderen met meer kennis hun licht er over zouden laten schijnen en de suggestie een proef te doen wel duidelijk had gemaakt dat ik niet heel zeker was. maar goed,

+1
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het heeft effkes geduurd maar nu snap ik je opmerking pas. 😌
De plint zit vanonder, 7cm hoog
De bovenkant van de gehele kast is op 145cm
ik dacht inderdaad dat er op 145 cm ook een plint kwam
gelijkaardig aan die in sommige cafés op hoogte van de rugleuning van de stoelen, waarmee men vermijdt dat de stoelen tegen de muurbekleding schuren
in ziekenhuizen zie ik hetzelfde principe
in onderstaande opbouw is het stuk van de corpus inderdaad niet noodzakelijk
waarschijnlijk is mijn idee te laat, want je hebt de 1ste plaat al gezaagd
zelf zou ik het corpus tot het plafond doortrekken, zodat je boven de machines extra bergruimte hebt
of je maakt een nieuw corpus tot 145 cm boven de grond, en plaatst er de onderkant boven
maar met deuren ipv schuiven, want schuiven staan op die hoogte te hoog
1650453537540.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
verhoging zo goed als af, ik moet nog één “uitschuif” afmaken maar dat heeft geen haast. Het meubel zit op 4 plaatsen vast in de muur.
het meubel trilt wel wat als de wasmachine op toeren begint te komen, daarna is alles redelijk stabiel.
Maar om eerlijk te zijn, ik vind er niks aan dat melamine, als je er maar naar kijkt, chipt er al een stuk uit. Geef mij maar echt hout.
Voor de linker uittrek heb ik een fineer/multiplex in een massief noten kader ingelegd
F3606011-4D6F-4248-83DC-206095D70B6C.jpeg

34DFA103-EFB3-49A0-A606-13145A35F18A.jpeg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Kon hij niet ff 20cm hoger zodat je er ook een bovenplaat op kon leggen?
Ik zie het nut niet van de halve zijkanten?
Of ik mis iets.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Kon hij niet ff 20cm hoger zodat je er ook een bovenplaat op kon leggen?
Ik zie het nut niet van de halve zijkanten?
Of ik mis iets.
oorspronkelijk dacht ik toe te komen met 3 volle platen en dan waren ook de bovenste corpussen gesloten maar ergens is er iets fout gelopen met CutlistOptimizer want tijdens de bouw van de onderste twee merkte ik dat ik niet toekwam met die 3. Daar die bovenbouw zowiezo niet veel bijbrengt aan de stijfheid heb ik dan maar alles opgebruikt met als gevolg die “halve zijkanten” en schijnbaar is dit esthetisch ook beter (vlg wederhelft) dus ….
nb : alleen de bovenplaat is al 60x75cm dus dat telt snel op
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.