Compressor advies gevraagd van jun air naar schroefcompressor?

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hoi Allemaal,

Ik overweeg om mijn compressor op te schalen. Ik heb steeds meer machines in de werkplaats die druklucht vragen. Ik heb nu een Jun-air 12-50 staan (dus 2 fluisterstille pompjes en een tank van 50Liter). Ik merk dat deze vaak moeite heeft het verbruik bij te houden.

Nu denk ik eraan om te zoeken naar een schroefcompressor. Nu vroeg ik me af of er op het forum mensen zijn die iets kunnen vertellen over het geluid van een schroefcompressor. De jun air is echt SUPER stil en daar ben ik SUPER blij mee. nu begreep ik dat er ook hele stille schroefcompressoren bestaan, maar ik heb nog nooit een schroefcompressor in gebruik gezien.

Verder vroeg ik me af of er nog andere dingen zijn waar ik rekening mee zou moeten houden met een schroefcompressor?

Alvast bedankt.

P.S. als iemand een jun air 36-150 heeft of weet waar er een te koop is dan ben ik ook geïnteresseerd!
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Schroefcompressor is niet stil en niet te vergelijken met een Junair.
Veelal alleen Beschikbaar in vermogens vanaf 5kw. Ja ze zijn stiller dan een zuigercompressor. Mede omdat ze vaak geluidgedempt zijn.
kom gerust even kijken en luisteren, ik heb er twee draaien hier. Ook 4 zuigercompressoren en een Junair. Beleef de verschillen.😜
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Heb je de ruimte om een compressor af te zonderen van de werkplaats? Ik ben van een doodgewone 240V compressor (echt een ongelofelijke bak herrie) naar een gebruikte, professionele compressor op krachtstroom gegaan. Draait op half zoveel toeren, en ik heb kans gezien hem op mijn vliering te zetten, en ik heb nu geen last meer van het geluid. Komt ook omdat bij deze compressor op het geluidsniveau is gelet, in plaats van alleen op de kosten. Pomp en tank zijn niet vast met elkaar verbonden, bijvoorbeeld.

Het is er eentje zoals deze Atlas Copco LE5 hoewel ik hem voor minder dan de helft kocht.

Als je in korte periodes veel lucht gebruikt, en niet continue, is een luchttank natuurlijk ook een oplossing - en die maakt geen enkel lawaai.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je luchtverbruik zo laag is, dat je het met een jun-air kan behappen, dan zijn schotten en schroefcompressoren niet de juiste keuze. De olie komt nooit op temperatuur. Het simpelste is er een vergelijkbare compressor bij te kopen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Schroefcompressor is niet stil en niet te vergelijken met een Junair.
Veelal alleen Beschikbaar in vermogens vanaf 5kw. Ja ze zijn stiller dan een zuigercompressor. Mede omdat ze vaak geluidgedempt zijn.
kom gerust even kijken en luisteren, ik heb er twee draaien hier. Ook 4 zuigercompressoren en een Junair. Beleef de verschillen.😜
@TonP Dat klinkt als een perfect vergelijkend waren onderzoek. Waar woont jou werkplek?

@ Juriaan: De compressor zal waarschijnlijk naar de bovenverdieping gaan. dat lijkt gunstig, maar dat zal waarschijnlijk tegenvallen. De ruimte daar is voornamelijk van plaatmateriaal met dunne balkjes gemaakt. mijn ervaring is dat zo een contructie eerder als klankkast dan als demping gaat werken.
Een andere overweging is mijn buurman die zijn kantoor direct naast die ruimte heeft. Ik heb een hele prettige relatie met hem en dat wil ik graag zo houden 😁

Wat betreft kosten. Het is me wel wat waard. Minder geluid zorgt ervoor dat ik me beter kan concentreren en minder snel moe ben, dat is me best wat waard.

Bedankt iig voor de reacties zover.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Als je luchtverbruik zo laag is, dat je het met een jun-air kan behappen, dan zijn schotten en schroefcompressoren niet de juiste keuze. De olie komt nooit op temperatuur. Het simpelste is er een vergelijkbare compressor bij te kopen.

Ja daar heb ik ook aan zitten denken. Is ook nog een optie.

Een grote buffertank is overigens geen optie. kleine compressoren zijn niet berekend op continu gebruik, vooral oliecompressoren worden dan veel te warm. Dat is ook de voornaamste reden om over te willen stappen op een schroefcompressor. deze kan veel meer volume verplaatsen in korte tijd.

Wat betreft de jun air.... ja die zijn idd erg traag. zelfs de door mij boogde 36-150 wat eigenlijk 6 kleine compressoren op 1 vat is. zal moeite hebben om continu luchtverbruik bij te houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je een inschatting van je lucht behoefte kan geven, is adviseren van een oplossing een stuk makkelijker.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Er zijn ook meerdere leveranciers die zuiger compressoren in een geluids dempende omkasting leveren.
Onder andere Kaeser is daarvoor een geschikt adres, net als atlas copco.
Zijn een stuk minder gevoelig dan een schroef of schotten compressor.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag Allemaal,
Excuus voor deze late reactie. Afgelopen dagen druk geweest met allerlei werkplaats klussen.

Ik zal even reageren op jullie vragen
@TonP : dank voor het aanbod. Is het ok als ik een keer contact op neem als ik een keer in die buurt moet zijn? lijkt me interessant om het verschil te horen

@chevy66 : Ik aangeven waar ik de compressor voor gebruik en in de toekomst intensiever voor wil gaan gebruiken.
Ik gebruik druklucht tijdens het steken van schalen op de draaibank. Voor degene die iets dergelijks nog nooit gezien hebben hier een filmpje . Daarnaast is de compressor aangesloten op een stofafzuiging die de filters schoonspuit na elk gebruik. Deze processen gebruiken veel lucht met maar relatief korte tussenpozen. het toe compressor dat ik nu heb is eigenlijk niet gebouwd voor continu gebruik.

@Jan van den Broek: Dank voor de link. Ik zoek denk ik iets semi industrieels.

@Infinity Wat maken een shroefcompressors en schoftencompressors gevoeliger dan een zuigercompressor? Misschien weet ik het antwoord wel, maar het kan nooit kwaad om te leren van anderen.

Wederom dank voor jullie tijd en advies!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Als een schroefcompressor of schottencompressor niet goed op temperatuur komt krijg je condensvorming in de olie. Dit slaat neer op de schroef of schotten wat zorgt voor roest/oxidatie.
Ook heeft condenswater in de olie als gevolg dat de smerende werking slechter wordt.
Schroefcompressor of schottencompressors zijn meer geschikt voor continubedrijf zodat ze op temperatuur blijven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Voor jouw aangegeven luchtverbruik zou ik kiezen voor een langzaam lopende gietijzeren zuigercompressor. Als je iets kan vinden met een flinke tank en een geluiddempende omkasting , ga je daar lang plezier van hebben. Door de grote tank weinig inschakelmomenten en door het slagvolume weinig looptijd.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Als een schroefcompressor of schottencompressor niet goed op temperatuur komt krijg je condensvorming in de olie. Dit slaat neer op de schroef of schotten wat zorgt voor roest/oxidatie.
Ook heeft condenswater in de olie als gevolg dat de smerende werking slechter wordt.
Schroefcompressor of schottencompressors zijn meer geschikt voor continubedrijf zodat ze op temperatuur blijven.

Ahaaaa.... toch blij dat ik even doorgevraagd heb. Dat klinkt logisch. Iets waar ik nog niet over had gedacht.
misschien toch maar een mega stille compressor. Ik kan deze stille compressor aanschaffen voor 2000,-. Het zou wel het type zijn waar ik een tijd mee vooruit zou kunnen, maar zitten ook wat problemen aan. Iig 1 en zo te zien 2 van de pompjes zijn te heet geworden en hebben de geest gegeven. Deze zijn niet goedkoop om te vervangen.. Ik wil wel graag een zo stil mogelijke compressor ivm met de bovenbuurman. we hebben een goede werkrelatie en dat hou ik graag zo.

nou ja, ik ben iig een stukje verder met mijn beslissing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je die 36-150 koopt, kan je toch de twee compressoren die niet goed zijn, ruilen met die op jouw compressor? Volgens mij zijn die pompblokken alleen verkrijgbaar in 220 volt en staan ze op die 36-150 steeds met twee op een fase.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
vind het wel flink geld voor iets wat niet goed werkend is. Koop je voor dat geld niet beter iets nieuws wat ook goed is?
Zoiets bijvoorbeeld?
Maximale geluidniveau is 69 db, lijkt me acceptabel.

Of een gebruikte die gereviseerd/onderhouden is? Van atlas-copco of iets in de richting?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Nogmaals dank voor de adviezen. uiteindelijk heb ik een schroefcompressor kunnen kopen binnen mijn budget. Schermafbeelding 2020-09-11 om 08.07.46.png

daar kan ik denk ik wel weer even mee vooruit. Hoeveel geluid de machine maakt in vergelijking met de Jun air weet ik. Waarschijnlijk geef ik nog wel een update zodra ik de compressor bij mij heb staan. eerst moet hij worden opgehaald in Boxtel.

groetjes! Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
even een update. DE compressor draait ondertussen. Een groot verschil met de jun air. Meer geluid, dat zeker, maar ook veeeeel meer vermogen.
Het geluid is niet storend, je kan er nog gewoon een gesprek naast voeren zonder je stem te hoeven verheffen.
De Jun air was voor mij echt te klein geworden.... telkens 5 minuten wachten tot de compressor weer genoeg druk had opgebouwd werd wel vermoeiend.
Nadelen zijn er natuurlijk ook aan de nieuwe machine, deze is niet meer mobiel, en de druk in de bestaandel leidingen is verhoogd van 8 naar 9,5 bar.... en dat geeft jammergenoeg kleine lekkages waar ik die eerder niet had. Al met al ben ik heel erg tevreden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.