Combinatie track voor een Mafell Erika (aftermarket van In2tools)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Dat werd door Mafell afgeraden omdat je dan te veel kracht op de delen zet en de boel kapot kan gaan. Ze hebben bewust voor de kleinere gekozen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Dat werd door Mafell afgeraden omdat je dan te veel kracht op de delen zet en de boel kapot kan gaan. Ze hebben bewust voor de kleinere gekozen.
waar vind je die info van Mafell want veel informatie over de Erika’s is er niet te vinden op hun website of op www
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Ik heb mijn fence op een mdf 18 mm plaat gezet en deze plaat zet ik om mijn freestafel mft style.
Ik kan nu bijna elke maat frezen door gewoon andere gaten te nemen. De hoogte werkt met 18mm net, moest de fence maximaal verstellen om hem op de plaat te krijgen. Had geen zin om een rode plaat te kopen als die al op voorraad was. Ik zet dus het mdf paneel vast met benchdogs.
Ja die rails voor de ts bedoel ik. Al vind ik eigenlijk zonde om niet de erika geleiging te gebruiken. Al heb ik regelmatig ruzie met de knopjes. Je moet ze goed vast zetten.
Wim, jij gebruikt deze: Mafell Klemstuk voor Erika Combi-Zaagmachines bij GereedschapPro dan? ik heb nog de oude versie waar deze niet bij zat. Werkt dit goed icm met de LS? heb je een foto?

Niet dat ik denk om iets anders te doen hoor, die van de Incra TS werkt perfect. Ben nog niet geheel klaar met instellen en beproeven, maar mijn gevoel zegt me dat ik hem alleen aan de sta zijde van de zaag ga gebruiken. In dat geval zou ik er 1 over houden, als je geinterresserd bent zal ik hem je opsturen wanneer ik definitief besluit hem niet meer te gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Mijn incra ls gebruik ik nu niet voor mijn erika. Wel gedaan maar daar had ik te veel moeite mee om de zaagtafel met mijn mft gelijk te krijgen. Elke keer als ik mijn erika verplaatste en daarna terug zette moet ik de boel weer uitlijnen. Dat klem stuk heb ik vorig jaar 1 keer gebruikt. Ik moet behoorlijk wat ombouwen in mijn werkplaatsje om de zaag te verplaatsen. Als het wat warmer is ga ik hiermee aan de slag. Alleen aan de voorkant kan ik bij de zaag. De achterkant staat tegen de muur en aan de zijkanten staan 2 mft look alike tafels. door hoogte verschil in de vloer staat de boel niet gelijk. verplaats ik de tafel een paar cm en zet ik hem weer terug is alles weer van de maat af.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
die trekfunctie is heel handig (een vd redenen waarom ik naar de Erika ben ovegestapt) maar soms is een miter gewoon handig (oa bij het gebruik van een slede)
Waarom maak je bij de slede geen gebruik van de trekfunctie? Ik vind het ideaal dat de slede vast gemonteerd wordt en de zaag beweegt. Werkt heel snel en nauwkeurig.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Waarom maak je bij de slede geen gebruik van de trekfunctie? Ik vind het ideaal dat de slede vast gemonteerd wordt en de zaag beweegt. Werkt heel snel en nauwkeurig.
Tot nu toe volstaat dan de normale aanslag om het werkstuk tegen te leggen, eventueel met een opofferingshoutje er tegen. Ik zie nog niet echt het voordeel van een slede icm de trekfunctie.
Kun je wat voorbeelden noemen waar een slede dan een meerwaarde biedt ?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Hu? Je zegt zelf: "maar soms is een miter gewoon handig (oa bij het gebruik van een slede)".

Een slede is een zeroclearence insert. Je kan (kleine) werkstukken heel nauwkeurig zagen. En allerlei andere operaties die anders niet kunnen (zoals verticaal zagen) worden ook mogelijk. Nu ik er eentje heb, zie ik steeds meer functies.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Hu? Je zegt zelf: "maar soms is een miter gewoon handig (oa bij het gebruik van een slede)".
in mijn ogen was tot nu toe een slede iets dat bewoog, gebaseerd op mijn ervaringen met een Inca. Nu met de Erika heb ik voor de eerste keer de trekfunctie en in de paar weken dat ik het ding heb doe ik 95% van de zaagsnede met die trek. En als ik dan een zero clearance nodig heb, dan span ik een multiplex latje op mijn lineaal.
Bij kleine werkstukken zie ik het voordeel in van een (vaste) slede.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Charel09 De trekzaag is niet voor iedereen even lekker. Ik bedoel het is gewoon een kwestie van smaak en soms ergonomie. Toen wij begin jaren 80 begonnen met de verkoop van de festo basis 1at kregen we er erg veel vragen over: is dit nu makkelijk. Er zijn er die er weg van zijn en sommigen vinden het niets.
Ik gebruik hem nu wel op mijn erica maar ik heb liever een slede. Kan ook komen omdat ik wat groter ben dan gemiddeld.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ben nog bezig met mijn zaag/freestafel te bouwen rondom dit concept, huidige status:Bekijk bijlage 95887

Eerste ervaringen zijn goed, maar heb ook wel een aandachtpunt: ik krijg de profielen niet vlak gemonteerd, door het aandraaien van de bouten vervormd het profiel en hangen ze wat naar beneden. Ik heb hierover een mail gestuurd naar naar Gereedschappro (ik zal een update posten als ik geholpen wordt met een oplossing).
Zie ik dat goed? heb jij 4 van die rails? Zou je eens wat meer foto's willen tonen van deze setup? Kan die incra miter gauge wel ver genoeg naar achter schuiven? die rails blokkeren toch de gleuf?

Ik had eerst de 1m versie gekocht voor mijn erika 70, maar toch geupgrade naar de 1,5m. Ben er best wel tevreden over. Heb nu een miter sled gemaakt waardoor ik nu een soort van grote glijtafel heb voor mijn erika.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Zie ik dat goed? heb jij 4 van die rails? Zou je eens wat meer foto's willen tonen van deze setup? Kan die incra miter gauge wel ver genoeg naar achter schuiven? die rails blokkeren toch de gleuf?

Ik had eerst de 1m versie gekocht voor mijn erika 70, maar toch geupgrade naar de 1,5m. Ben er best wel tevreden over. Heb nu een miter sled gemaakt waardoor ik nu een soort van grote glijtafel heb voor mijn erika.
De rail voor en achteraan zijn van het incra TS systeem
Lees #16 van dit draadje nog even misschien verduidelijkt dat wat.
Wij zien graag foto's want ik moet ook nog steeds aan de gang met mijn rail en een sled maken.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Dit is de sled die ik gemaakt heb met Incra t-tracks en een Incra miter gauge.
De Incra miter gauge zit vast in de Incra combination track doordat ik die expansion washers helemaal dichtgedraaid heb. Dus de hele plaat glijdt in de miter slot van in2tools. Van meranti hout heb ik een glijder gemaakt voor de plaat en aan de zijkanten van de geleider UHMW tape geplakt voor het wat beter te laten glijden in het miter slot.

IMG_9946.jpg

En de brackets van de Erika glijtafel heb ik gebruikt als extra ondersteuningsbalk voor de sled, anders kantelt hij om.

IMG_9948.jpg



Maar ik ga een nieuwe sled maken met van die zwaluwstaart slots in van microjig ipv incra t-tracks.
Geeft meer flexibiliteit.

De Incra miter gauge zou ik liever direct aan de sled vast maken zonder dat ik het miter slot nodig heb.
Zoals Incra zelf doet met hun miter sled. Alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik dat zou aanpakken, want die montageplaat die Incra gebruikt, verkopen ze niet apart, dus moet ik er zelf een maken...maar hun schroeven zijn emperisch, wat het allemaal wat vervelend maakt.


1611088561949.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Alvast maar wat uit China besteld (dank je wel Dennis voor de korting): miter gauge voor op de InTools trackimage.jpg
En ... geen invoerrechten moeten betalen 👍🏼🥳
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ik heb er nu de lange aanslaglineaal (1m) op zitten en als deze slechts tot aan het zaagblad komt, is de hefboom te groot en kantelt de miter gauge. Maar ik ben van plan de aanslaglineaal voorbij het zaagblad te laten komen en op een strategische plaats in te zagen zodanig dat ik lineaal erop kan gebruiken om te meten. En dan ligt de miter gauge/fence wel plat.
In het slechtste geval kan ik nog een houten zwaluwstaart maken die ik op de In2Tools kan schuiven en dan is de miter gauge wel voldoende ondersteund.
 

ramin

Nieuw lid
8 okt 2019
24
3
Ik heb ook die hongdui miter gauge besteld. Nu geduldig wachten op de levering. Ik heb een incra miter gauge, maar om eerlijk te zijn vind ik hem niet zo makkelijk haaks met de tafelzaag te calibreren. Het systeem van hongdui ziet er beter uit met de twee schroeven. Daarop ga ik dan gewoon mijn incra fence gebruiken. @Charel09 ben je tevreden van de miter gauge?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.