Cirkelzaag on a budget

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hartelijk bedankt iedereen voor zijn input. Wat ik wil kan blijkbaar niet. Ik wil het zelf maken en dan maar wat splinters. Ik ga dus maar voor een behoorlijke cirkelzaag (goedkoper dan invalzaag) en blad(nieuw) en lineaal maar dan tweedehands. Heb in ieder geval meer keus in zaagblad.
Iemand nog advies over cirkelzagen?

Jij vind volgens mij geen zaagblad om dat je ,je blijft blindstaren op dei 22.2 die niet bestaat voor zaagbleden. Juist nog contact gehad met mensen van LEITZ, nu toch geen kleintje in de wereld van zagen , frezen en dergelijke. Dezelfde uitleg gekregen. Is niet een origineel z

@Ottom.
Probeer het eerst eens met jouw zaagje op een proefstukje op de manier die ik hiervoor beschreven heb.
Met een scherp zaagblad van 110 mm met 40 tanden moet het redelijk goed gaan volgens mij.

@houtdraaierke65,
Het is wel degelijk een origineel zaagblad voor de machine die hij heeft.
In het oosten van Europa worden dit soort zaagbladen al langer gebruikt op een haakse slijper.

Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik zoek alleen op houtzaag /zaagblad/cirkelzaag blad 110mm geen 22.2. Vind ik nog steeds niks behalve bovengenoemde en een makita voor €160,- . Als jij het wel vindt stuur me dan aub een link. 🙏
Ik vind er op de sites van TOOLMAX, BOL.COM en BESLIST.BE.
Of zoek je op de combinatie van zaagmachine met dergelijk blad. Ik zocht voor jou enkel een ander blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Zo'n hoog toerental heb je nodig om voldoende omtreksnelheid te krijgen op zo'n piepklein blad. Vergeleken met een blad van 165mm is de omtrek 1,5x zo klein, dus moet het toerental 1,5x zo hoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Toch maar een nieuwe oude gekocht. Protool csp 85 /45. Heeeel zwaar maar ja hoef niet elke dag te zagen. 48t ecotools zaagblad erop (40mm kleiner dan standaard , oeps maar werkt ok). Veeeeeel beter resultaat.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik zou inderdaad voor een paar euro huren bij de gamma of lenen of gezien je de plannen al hebt, de bouwmarkt alles op maat laten zagen. Uitsparingen maken zul je doen met een decoupeerzaag/lintzaag.

En lenen van iemand uit de buurt (en die gelijk het heeeeeeel vaak voor laten doen) voor een krat bier ofzo. Vaak hebben ze nog meer handige stukjes gereedschap en vooral kennis.

En nu lees ik dat je er 1 hebt gekocht :) met 85mm zaagdiepte! (Dat zaagt wel even anders dan die Batavia...). Veel plezier ermee!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Het is al gezegd hier: Ga naar de bouwmarkt of houthandel en laat je platen daar gewoon gelijk op maat zagen. Mijn voorkeur heeft dan de houthandel omdat het hout beter van kwaliteit is.
Als je een zaaglijst maakt dan ben je gelijk klaar door alles te laten zagen. Voor jouw zaagbudget is de houthandel hier twee uur aan het zagen:)

Min eerste cirkelzaag van een GKS190 van BOSCH, jaar of 10 geleden voor mijn verjaardag gekregen en die kosten rond 110E, heb daar later een ander blad in gezet en zelf verschillende guide rails gemaakt. Met nieuw blad ben je voor 130/140 klaar en heb je een fijne machine.

1593328354855.png

Maar tot die tijd zou ik het echt even laten zagen in plaats van je geld over de balk te gooien met goedkoop of slecht 2e hands gereedschap. Ik heb op mijn verlanglijst ook nog een GTS10 staan, maar tot die tijd leen ik hem van mijn broer of laat het bij de houthandel wel op maat maken.
EDIT: Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik heb dit zelf ook moeten leren ondanks dat mijn ouders altijd zeiden "goedkoop is duurkoop". Maar veel plezier met je nieuwe zaag.
 
Laatst bewerkt:

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen.
Hoewel natuurlijk super makkelijk van laten zagen leer ik niks.
Ik heb nu dat monster gekocht aan de prijs van destijds te zien was het een behoorlijk serieus apparaat. Misschien wat zwaar maar ach ik heb spierballen ;-). Het zal best wel ouderwets zijn maar met een eenvoudig ecotools blad erop (nog te klein ook) heb vrijwel geen last meer van splinters en een super scherpe zaagsnede. Ook heb ik nu een ruime keuze in zaagbladen, toerental regeling, overbelasting beveiliging, 0 - 85 mm bij 90° en 0 - 63mm bij45°. De machine is goed onderhouden en heeft geen roest of andere schade en een zelfgemaakte opbergkist erbij.

Ik ben blij en kan oefenen en dat laatste is ook zeer belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: GertvdS en Tieske

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.