Cirkelzaag on a budget

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Hallo allemaal,

Zoals ik al aangaf in mijn introductie ben ik bezig met het vernieuwen van ons camper interieur en meer (isolatie, electra etc.).
Nu loopt ik tegen de volgende puzzel aan.
Ik ga zelf het keukenblok in elkaar zetten (plannen zijn klaar) en daarvoor moet ik een aantal (9) panelen recht op maat zagen met als langste maat 900mm. Nu had ik voor de vloerplaat een Batavia invalzaag 1050 watt gekocht in de hoop dat die voor het kastje ook zou volstaan. Ik heb het idee van niet. De geleiderail is te kort dus moet verplaatst worden en dat vertrouw ik niet (of mezelf) daarbij splintert het soms (ik heb er 100mm 55mm hardhout multiplex mee gezaagd). ook zit de zaag niet echt lekker stabiel op de rails of hij loopt te stroef. Ik heb niet het idee dat de zaagsneden super strak zijn (soms sluit het goed aan soms iets minder) en de keus aan zaagbladen is ook minimaal trouwens (110x22.2). Ik zoek dus iets anders...
Nu zit het grootste deel van mijn budget in laswerk, isolatiemateriaal, hob and sink, nieuwe standkachel etc.. €100,- is de max voor een zaag en de rail komt later wel dus dacht ik iets tweedehands aan te schaffen. Zelf dacht ik aan een hand cirkelzaag een tafel is geen optie) die op een rail past inval hoeft niet echt want daarvoor volstaat de Batavia wel. Ik wil echt strak kunnen zagen zodat ik geen of nauwelijks hoef te corrigeren.
Waar moet ik op letten? De omloopsnelheid van het blad? Is een "merk"tweedehands beter dan een budget voor wat ik wil of een budget met een goed zaagblad (welke)? Zit een merkmachine beter op de rail of dat verwaarloosbaar? Welke oude modellen passen er op een rail? Nou ja veel vragen...
Misschien heeft het zin om te kijken naar wat zoal tegenkom en daar wat over te zeggen binnen mijn wensen (strak zagen).Oh en ik ga zeker ook oefenen in zagen :)

Makita 5603r voor € 95 moet ik wel nog een adapter kopen ( best duur voor een type dat niet meer gemaakt wordt en waarvan de opvolger 235 kost nieuw)
Hitachi c7u2 € 45
Protool csp 68e € 70-100
Bosch gks66ce €95
Bosch PKS 66 € 65
Metabo ks 55 fs € 111 nieuw bij Amazon.

Of zit ik volledig op het verkeerde spoor?
Hopelijk kan iemand me wat verder helpen.

Groet, Armando
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Koop een fatsoenlijk zaagblad. Bv industriële lijn van ecotools. Neem een plaat dun hout, schroef daar een kaarsrechte lat op. Zaag langs die lat de plaat, en je hebt een simpele zaaggeleider die wel lang genoeg is. Allemaal binnen budget.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Op je invalzaag een, kwalitatief, goed zaagblad, gecombineerd met een lange rechte rij en 2 lijmklemmen, moet je een eind komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik heb zaagbladen van Oertli, maar dan zit je in een heel andere prijsklasse, namelijk rond de €60
Daar staat tegenover dat ze te slijpen zijn en daar betaal ik €15 voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Ik heb zaagbladen van Oertli, maar dan zit je in een heel andere prijsklasse, namelijk rond de €60
Daar staat tegenover dat ze te slijpen zijn en daar betaal ik €15 voor.
dat zijn vast mooie zaagbladen maar allemaal met een veel grotere diameter. Ga ik dat merken als het blad zo'n budget blad blijft? ik zou het zo jammer vinden als het uiteindelijk niet zo mooi aansluit. Of misschien moet ik vragen heeft het zin om een zaag te kopen waar ik wel een mooi blad op kan zetten?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik was op zoek naar een invalzaag voor heel af en toe, en kwam uit op die van parkside. Maarja, niet te krijgen in Nederland op dit moment :(
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
22.2 is een maat van een haakse slijper. Mijn advies laat het op maat zagen. Met een goed afgestelde invalszaag kom je een heel eind. Maar de nauwkeurigheid van een formaatzaag/cnc is een stuk hoger. Ik heb een festool met alle zaagbladen maar als ik een hele keuken moest maken dan liet ik het zagen.
 
  • Wow
Waarderingen: Ottom

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Een blad van 5 mm kleiner werkt even goed hoor.
Bij Itek en Vancranenbroek vind je tegenwoordig ongeveer elke maat van zaagblad. Ze zijn herslijpbaar en werken daarna nog veel beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ottom

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
22.2 is een maat van een haakse slijper. Mijn advies laat het op maat zagen. Met een goed afgestelde invalszaag kom je een heel eind. Maar de nauwkeurigheid van een formaatzaag/cnc is een stuk hoger. Ik heb een festool met alle zaagbladen maar als ik een hele keuken moest maken dan liet ik het zagen.
het is maar een blok van 400mm x 800mm x 900mm ;-) .
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Jongens zo werkt het niet. Niet dat ik jullie input niet waardeer hoor maar (y):D(y)Ik loop me een ongeluk te zoeken o_Onaar zo'n zaagblad maar het bestaat gewoon niet. Het gaat tot 115mm en springt dan naar 89mm.
Ik begrijp wel uit jullie verhalen dat een goed zaagblad meehelpt. Heeft het dan geen zin om een tweedehands behoorlijke cirkelzaag te kopen ook eventueel voor later waar ik een behoorlijk zaagblad op kan zetten wat niet splintert. Er kwam net een festool ts 55 ebq langs flink gebruikt met een vraagprijs van 150 of is dat overkill...:alien: Zit er iets tussen bij de zagen die hierboven had neergezet?
 
Laatst bewerkt:

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Voor het budget is het kopen van een fatsoenlijk zaagblad en machine wel erg lastig...waarom niet gewoon huren?
Misschien niet helemaal duidelijk. Maar zoals ik bij mijn introductie al aangaf ga ik zeer waarschijnlijk er wel meer mee doen in de toekomst. En daarbij vast ook niet duidelijk is het budget voor de machine. De rest komt later. Het maken van het keukentje staat later gepland. Ik probeer alleen eerst wel de benodigde spullen bij elkaar te krijgen. Eerst de machine dan volgt de rest vanzelf
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik begrijp 100 euro voor een machine inclusief blad, ik snap dat het budget voor iedereen anders is maar voor dit geld zou ik het doen met wat je hebt, iets anders kopen voor 100 euro lost je probleem niet op
 

Ottom

Actieve deelnemer
18 jun 2020
51
3
Ik begrijp 100 euro voor een machine inclusief blad, ik snap dat het budget voor iedereen anders is maar voor dit geld zou ik het doen met wat je hebt, iets anders kopen voor 100 euro lost je probleem niet op
Zonder blad 😬
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey als ik jouw was zou ik hier op het forum vragen of er iemand in de buurt woont die dit even wil zagen
En dan lekker door sparen voor een goede inval zaag
Want voor honderd euro ga je het niet redden
Alle machine’s die je noemde zullen waarschijnlijk het zelfde effect hebben als je Batavia
En waarom door sparen je geeft aan meer met de zaag te willen gaan doen
Dan is een fatsoenlijke zaag met liniaal een must En dan zul geen spijt hebben van je keuze
Succes met je keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Jongens zo werkt het niet. Niet dat ik jullie input niet waardeer hoor maar (y):D(y)Ik loop me een ongeluk te zoeken o_Onaar zo'n zaagblad maar het bestaat gewoon niet. Het gaat tot 115mm en springt dan naar 89mm.
Ik begrijp wel uit jullie verhalen dat een goed zaagblad meehelpt. Heeft het dan geen zin om een tweedehands behoorlijke cirkelzaag te kopen ook eventueel voor later waar ik een behoorlijk zaagblad op kan zetten wat niet splintert. Er kwam net een festool ts 55 ebq langs flink gebruikt met een vraagprijs van 150 of is dat overkill...:alien: Zit er iets tussen bij de zagen die hierboven had neergezet?
Ik vind het wel eigenaardag dat je geen bladen vind voor je zaag. Ik had er bij een eerste hit al een tiental van zeer grof tot superfijn.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik vind ook niet veel meer dan de GMC en 1 van batavia zelf In 110x22,2.
ik heb het idee dan 115 x 22,23 een naat is voor haakse slijpers zoals hierboven aangegeven en daar is wel iets meer voor te vinden. Wellicht dat die 115 ook wel past op jouw zaag?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.