Cilinderschuurmachine of niet

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
9
0
Beste Houtbewerkers,

Ik ben eindelijk weer een beetje op gang aan het komen met de hobby,
Nu heb ik in het verleden wel eens een segment bakje gedraaid en ook wat snijplanken gemaakt.

Het lastigste bleef hierbij altijd het vlak krijgen van de ringen of snijplanken.
Ik beschik over een vlak & vandiktebank van een b-merk, maar de segmentringen gooit hij er in stukjes uit en op de snijplanken zit altijd wel een "aanslag".

Nu zit ik dus te kijken naar een cilinderschuurmachine, trommelschuurmachine of hoe dan ook genoemd mag worden.

Is dit de juiste machine voor wat ik wil? Of moet ik juist gaan kijken naar een bandschuurmachine (stationair natuurlijk)?
Hierbij lijkt mij altijd lastig om het werkstuk echt goed recht en/of haaks te houden.

Ik ben benieuwd naar een mening.

Groet,

Tobias

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
454
153
62
Sint Odilienberg
Moeilijk te vinden ...maar een vandikteschuurmachine moet je hebben.
Die van jet zijn goed maar moeilijk te vinden en rete duur.
Ikzelf heb er een van bernard, das goed maar niet de top. je moet met beleid omgaan met zo'n machine.

Fred

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
9
0
Moeilijk te vinden ...maar een vandikteschuurmachine moet je hebben.
Die van jet zijn goed maar moeilijk te vinden en rete duur.
Ikzelf heb er een van bernard, das goed maar niet de top. je moet met beleid omgaan met zo'n machine.

Fred
Bedankt voor de reactie. Ik zag allerlei benamingen voorbij komen. Maar een Laguna is dus een voorbeeld van wat ik zou kunnen kopen? Prijzen vielen me erge tegen haha

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
89
52
Enschede
Ik ken deze machine niet en is wel een eindje rijden, maar hier is een mogelijkheid

Geen connectie met de verkoper

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.230
1.209
Antwerpen
Het lastigste bleef hierbij altijd het vlak krijgen van de ringen of snijplanken.
Ik beschik over een vlak & vandiktebank van een b-merk, maar de segmentringen gooit hij er in stukjes uit en op de snijplanken zit altijd wel een ‘aanslag’
geen antwoord op je vraag maar die ‘snipe’ krijg je er wel gemakkelijk uit door langere opoffer-latjes langs je snijplank te plakken

• Leuk
Waarderingen: TobiasS

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.829
1.004
Moordrecht
Inderdaad een cilinderschuurmachine. Ik heb een Laguna, 2e hands gekocht. Prijzig, klopt, maar tot nu toe bij ieder project gebruikt, geen spijt van gehad

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
9
0
Dan weet ik waar ik naar op zoek moet gaan. Dank.
Ik zag ook dat ze ze oscillerend en niet oscillerend bestaan, maakt dat nog echt verschil?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.882
2.860
Terkaple
www.woodworking.nl
In deze post staat een filmpje hoe je er eentje zelf maakt,

Bedenk wel dat een Laguna of een variant daarvan maar heel weinig per keer afnemen, 1 a 2 tiende millimeter. @Rizz heeft er ook eentje, ben benieuwd hoe hij dat doet.

jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.309
3.981
Gaanderen
Schijf schuurmachine kan ook. Helaas is het nadeel van dit soort machines dat ze aan de buitenzijde meer afnemen dan aan de binnenzijde. Dit is op te lossen door een grote te kopen. Die grote zijn nieuw erg aan de prijs maar op machinesucher.de vind je ze soms tegen een redelijke prijs. Afstand in km in de gaten houden.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
654
151
60
Linter
Zoek eens of je nog een Italiaanse OLYMPIA 300 kan vinden.
Loodzwaar maar oerdegelijk.
Ik heb de mijne gekocht voor 250.
Laatst nog eentje zien verschroten bij een oud ijzerhandel.
Was juist te laat.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.309
3.981
Gaanderen
Zoek eens of je nog een Italiaanse OLYMPIA 300 kan vinden.
Loodzwaar maar oerdegelijk.
Ik heb de mijne gekocht voor 250.
Laatst nog eentje zien verschroten bij een oud ijzerhandel.
Was juist te laat.
Voor mij zou 30 cm veel te klein zijn. Ik wil er kistjes mee schuren maar dit is niet mijn topic. Ik vind mijn weg wel

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.829
1.004
Moordrecht
In deze post staat een filmpje hoe je er eentje zelf maakt,

Bedenk wel dat een Laguna of een variant daarvan maar heel weinig per keer afnemen, 1 a 2 tiende millimeter. @Rizz heeft er ook eentje, ben benieuwd hoe hij dat doet.

jaap
Het is idd niet veel per keer het is dus alleen voor fijnafwerking. Ik heb bijvoorbeeld net wat panelen gelijmd, eventuele oneffenheden of net niet op 1 lijn liggen haal je hier er prima uit. Echt millimeters eraf kan wel, maar kost flink wat tijd. 0,3mm per keer op niet al te brede planken

• Leuk
Waarderingen: TobiasS

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
9
0
of je doet het met de bovenfrees. Zoek op "router sled" voor tientallen voorbeelden en je kunt ze van heel klein tot heel groot maken, 't is maar net wat de behoefte is. Iets dergelijks kun je ook met een handschaafmachine doen en met wat goede wil ook nog met een schuurmachine. Link naar willekeurig voorbeeld plaatje.
Dit is sowieso wel leuk om te maken en te hebben haha. Bied wel mogelijkheden.
Heb je de bladrollen misschien te hoog staan en wat bedoel je precies met een “aanslag “…
Met aanslag bedoel ik eigenlijk dat als ik een snijplank oid er doorheen doe ik zie dat op een bepaalde plek er een soort deuk zit. Alsof de rol daar even harder heeft geduwd ofzo. Bij segmentringen ging het helemaal fout, zelfs al probeerde ik echt een minimaal stukje er af te halen. Geen idee of het gebrek aan kwaliteit van de vlak- en vandiktebank het probleem is.

Schijf schuurmachine kan ook. Helaas is het nadeel van dit soort machines dat ze aan de buitenzijde meer afnemen dan aan de binnenzijde. Dit is op te lossen door een grote te kopen. Die grote zijn nieuw erg aan de prijs maar op machinesucher.de vind je ze soms tegen een redelijke prijs. Afstand in km in de gaten houden.
Hierbij ben ik altijd bang dat als ik het werkstuk niet gelijkmatig aanduw er dus ook niet gelijkmatig geschuurd wordt. Dan zou ik daar een constructie oid voor moeten maken.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.591
985
‘s-Hertogenbosch
Heb je foto’s van het schaafresultaat en eventueel van de binnenkant ( onder en boven) van je vvd . Een deuk wijst erop dat je hout kipt als het ingevoerd wordt…. Is het gevolg van te hoog afgestelde bladrollen aan de onderkant.
Ander probleem kan zijn dat je aanvoerblad niet parallel ligt aan de ondertafel…

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.