Cilinderschuurmachine of niet

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
8
0
Beste Houtbewerkers,

Ik ben eindelijk weer een beetje op gang aan het komen met de hobby,
Nu heb ik in het verleden wel eens een segment bakje gedraaid en ook wat snijplanken gemaakt.

Het lastigste bleef hierbij altijd het vlak krijgen van de ringen of snijplanken.
Ik beschik over een vlak & vandiktebank van een b-merk, maar de segmentringen gooit hij er in stukjes uit en op de snijplanken zit altijd wel een "aanslag".

Nu zit ik dus te kijken naar een cilinderschuurmachine, trommelschuurmachine of hoe dan ook genoemd mag worden.

Is dit de juiste machine voor wat ik wil? Of moet ik juist gaan kijken naar een bandschuurmachine (stationair natuurlijk)?
Hierbij lijkt mij altijd lastig om het werkstuk echt goed recht en/of haaks te houden.

Ik ben benieuwd naar een mening.

Groet,

Tobias

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
454
153
62
Sint Odilienberg
Moeilijk te vinden ...maar een vandikteschuurmachine moet je hebben.
Die van jet zijn goed maar moeilijk te vinden en rete duur.
Ikzelf heb er een van bernard, das goed maar niet de top. je moet met beleid omgaan met zo'n machine.

Fred

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
8
0
Moeilijk te vinden ...maar een vandikteschuurmachine moet je hebben.
Die van jet zijn goed maar moeilijk te vinden en rete duur.
Ikzelf heb er een van bernard, das goed maar niet de top. je moet met beleid omgaan met zo'n machine.

Fred
Bedankt voor de reactie. Ik zag allerlei benamingen voorbij komen. Maar een Laguna is dus een voorbeeld van wat ik zou kunnen kopen? Prijzen vielen me erge tegen haha

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
89
52
Enschede
Ik ken deze machine niet en is wel een eindje rijden, maar hier is een mogelijkheid

Geen connectie met de verkoper

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.230
1.209
Antwerpen
Het lastigste bleef hierbij altijd het vlak krijgen van de ringen of snijplanken.
Ik beschik over een vlak & vandiktebank van een b-merk, maar de segmentringen gooit hij er in stukjes uit en op de snijplanken zit altijd wel een ‘aanslag’
geen antwoord op je vraag maar die ‘snipe’ krijg je er wel gemakkelijk uit door langere opoffer-latjes langs je snijplank te plakken

• Leuk
Waarderingen: TobiasS

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.827
1.003
Moordrecht
Inderdaad een cilinderschuurmachine. Ik heb een Laguna, 2e hands gekocht. Prijzig, klopt, maar tot nu toe bij ieder project gebruikt, geen spijt van gehad

TobiasS

Nieuw lid
3 apr 2018
8
0
Dan weet ik waar ik naar op zoek moet gaan. Dank.
Ik zag ook dat ze ze oscillerend en niet oscillerend bestaan, maakt dat nog echt verschil?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.881
2.858
Terkaple
www.woodworking.nl
In deze post staat een filmpje hoe je er eentje zelf maakt,

Bedenk wel dat een Laguna of een variant daarvan maar heel weinig per keer afnemen, 1 a 2 tiende millimeter. @Rizz heeft er ook eentje, ben benieuwd hoe hij dat doet.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.