Buurtproject Bomen naar picknickbank

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mooi project
Meteen maar spaanse aak opgezocht, want dat zei mij niets, veldesdoorn dan weer wel

Eén letter meer dus dat zou niet passen. :rolleyes: Vond Spaanse Aak mooier klinken.

Volgende fase wordt eentje met veel hydraulisch geweld. Verplaatsen van een draaimolentje en een tafeltennistafel. Ook de speel/klimboom krijgt zijn definitieve plaats op het veld.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mooi hoor! Wat moet er in de kist gaan komen?

Het is geheel aan de fantasie van de kinderen wat ze er mee gaan doen. Vanmorgen in alle stilte twee gaten gegraven en het geheel laten zakken. Heb er even een mooi tak en wat dennenappels in gelegd. Vanavond als het donker is maar eens gaan bekijken wat er is gebeurt.

totaal geplaatst schatkist.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vanmorgen even gekeken wat er nu in zat. Denappels van gister zijn er uit..............

IMG_0001.jpg

Gister weer een mazzeltje. De groen man van de gemeente afgelopen tijd gebombardeerd met foto's over de app. Deed gister morgen een appie terug dat hij er met vijf minuten zou zijn. Prima...... Rondje gelopen en even alle pijn puntjes doorgenomen. Moest nog een beukenhaag hebben voor mijn project 30/32 en die blijk ik nu gewoon gratis op te kunnen halen. Druk bezig om een ploeg mensen te regelen van een instelling tegen ruil van een lekkere lunch tussen de middag. Hopen dat het begin volgende week lukt
Project 30 32.jpg

En vanmorgen lag er weer vijf kuub houtsnippers voor onder de platanen. Nu nog even met kruiwagens eronder kruien. Als dat klaar is kan met groot geweld diverse zaken een definitieve plek krijgen. Gemeente zou dat regelen maar dat wordt volgend jaar dus maar even zelf de juiste mensen gevraagd.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Lieve hout Vrienden.

We zijn vanavond een actie begonnen om een oude fruitboom te winnen op Facebook.

Legipont-Handpeer-5.jpg


Kwekerij 't Lutterveld geeft maar één oude perenboom weg. En daarom zijn we vanavond gestart met deze actie. Om te proberen deze ene boom voor onze straat en buurt te winnen. Heb je Facebook en kan je achter deze actie staan laat dan even een positief bericht onder mijn facebook reactie achter.

We hopen dat we door een overweldigende hoeveelheid reacties hierop een positieve resultaat krijgen. En dat we binnenkort in onze straat kunnen genieten van deze prachtige boom.

De link naar de Facebook pagina is;
https://www.facebook.com/permalink....ocessed&notif_id=1493581837199170&pnref=story
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
ER KUNNEN NOG REACTIES TOEGEVOEGD AAN FACEBOOK WORDEN ZIE VORIG BERICHT.

Gister begonnen met de geulen voor de beukenhaag te graven. Net voor de middag beukjes opgehaald en de eerste zitten er al in.

Eerste deel beukenhaag.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zondag morgen werd bekend dat wij de prachtige oude Perenboom van de Facebook actie niet krijgen. Iedereen die hier mee heeft geleefd bedankt.

Gelukkig hebben wij nog onze eigen Spaanse Aak en daar zijn we ook heel gelukkig mee. Inmiddels voorzien van een stenen bank met twee zitelementen, en geraniums. Het veldje is nu voorzien van een beukenhaag rondom en het gras is ingezaaid. Gisteravond maar eens even de sproeier er een tijdje opgezet.

Spaanse Aak.jpg

Stenen Bank.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gister is eindelijk de zit/speelboom op zijn plek terecht gekomen. Volgende week nog wat stammetjes er om heen ingraven.

8.jpg

De picknick banken staan nu eindelijk ook op hun plaats onder de dakplantanen.

37.jpg

Overleg met de straat tijdens het werk.

7.jpg

En we moesten nog een draaimolentje onder de platanen plaatsen bij de picknickbanken. Blokje beton was groter dan we durfden te hopen.

27.jpg

Oja dan hebben we nog de stenen stoeptegel bank die gaat onwijs goed. Gras, planten en haag slaan aan dus binnen kort een prachtige hoek.

Stenen bank.jpg

Hoekje.jpg

En we hebben een nieuwe werkploeg die aan het hooien is gegaan.

qHtkIWa2AvcHbSmdDAT348bKBlRSgHzoaDBhnuk76vCTsWiTidAPthYr6sxOrtNqBf0FmcioCBznMkqWHIHJxCvGoENNI7kBeDXsIMavsJ2dtPVXpTVS2rUBlTjouOC8f7o5erg2yZmRnA0NlLi8ElecaOZHYCKwL7oQKGV_KXG6_XMsuKIRytHn8NPICrZgCaPLg8tYuLvVbxk7EGUG-1jKwHaDN0Iv5WfP29qGSWgR0yNnoR5ZcA5CSWuChi5wAnOXp9rh3KjQNAaJjYqHfFhB5JXS5H5VwT9vrV7CrhKFvYeUGpbo_7gvMxvjCeJa2iwSVTUxCqQ3luHJpP03S6CWq33byaosETTaK3LRePR6faplFsydWqNAIoKZOFnXtmrYdPBxI56qjd3RX7YwHljraDs2_LaaTsAF9zkWt-FIEkUrXVNE7cbIKVBCBLtx0rgp-tAfng2DXkHZHBfprGNJIVeyrtPj-9INJZlupE9lkKmCjU_IpREYtA2VJOparZqzU04lP47KuYgslmjY5wH39AcQUKmSbY80iCZO4F6m9APLx3T2DK68rcCqfJGsFHr5qdMdlTAz3camyzd8jdNwRV5KdZRPZDsZCz0qsJW_5vnZBQdE_g=w1743-h980-no
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Tijdje niets laten horen van dit project. Moe gestreden van enorm veel weerstand. Maar er zijn op de achtergrond wel dingen uit HaBuur opgerezen. HaBuur ontstond omdat er bomen tegen de vlakte gingen en de versnipperaar in. Toen ik initiatieven ondernam om met het hout wat te gaan doen waren er gelukkig ook buren die het belang wel inzagen. Zittend op een bankje bij de overbuurman kwam uit zijn gedachte wat zou het mooi zijn als ik hier voor fruitbomen krijg als herplant. Helaas een maand na zijn uitspraak had hij plotseling een afspraak met het hiernamaals. Dat gaf mij een taak die ik op dat moment echt niet overzag. Totaal ook geen kennis over fruitbomen en wat er allemaal bij komt kijken.

Maar toch begonnen met de enorme uitdaging in 2016. Voor bomen heb je geld nodig. Gelukkig hebben we een prachtig burgerparticipatie project bij de provincie Overijsel. Het project "Groene Loper". Maximaal €1000 per project. Dus maar eens €1650 aangevraagd met een mooi verhaal erbij. In 2016 tijdens een buren overleg verteld waar ik mee bezig was en geen reactie positief en of negatief. Uiteindelijk kregen we het volle bedrag uitgekeerd voor 16 fruitbomen van de "Groen Loper". Hovenier gezochten en samen met De Baterijen in Ochten soorten uitgezocht. Eind 2017 begin 2018 de buren per brief geïnformeerd dat er fruitbomen gepland zouden worden.

Nu sla ik even het slechte stukje over want dat is alleen negatieve energie. Uiteindelijk 6 fruitbomen in mijn straat geplant volgens de planning. In de tussen lopende tijd nog even met de gemeente een afspraak gemaakt dat hun vier noten bomen zouden leveren. Nog tien fruitbomen over omdat locatie twee niet meer door ging. In twee weken tijd begin 2018 gezocht naar een plek waar ik deze kon planten. Met veel moeite nog een tweede locatie gevonden voor vijf bomen. Overleg met aanwonenden en voorlichting gegeven. Uiteindelijk dacht ik nog een derde locatie te hebben maar daar ging de gemeente niet akkoord mee. Twee bomen zijn ter waardering bij particulieren terecht gekomen. Dus dacht ik alle bomen onder dak te hebben. Uiteindelijk zijn er drie bij de hovenier blijven staan. Het was maar even zo want ik was op dat moment ver over mijn grenzen leeg gestreden.

Afgelopen zomer onwijs warm dat weten we allemaal wel. Uiteindelijk een aantal gieters uitgedeeld aan buren om de fruitbomen van water te voorzien. Dat is de hele zomer wel goed gegaan en op beide locaties zijn de bomen er op ééntje na wel doorgekomen. Medio 2018 kwam de vraag wie gaat de bomen onderhouden. Originele plan dat het gedragen zou worden door de buren stond in de ijskast op Siberië. In contacten met Landschap Overijssel ontstond het idee over een hoogstambrigade. Maar ja dan begin je een organisatie met een geldstroom dus heb je een stichting nodig. En zo zat ik bij Onze Veldschuur een natuur educatie project om te kijken of hun interesse hadden Uiteindelijk zaten we december 2018 bij de gemeente om ons idee uit te leggen.

Het was een heel simpel idee eigenlijk. Oprichting van de Hoogstambrigade Zwartewaterland. Doel onderhoud van de nieuw geplante fruitbomen. Maar ja dat was mij niet echt genoeg. Dus stoute schoenen aangetrokken en de 50 bomen die door de hele gemeente staan en niet tot enorm slecht onderhouden worden er bij betrekken. We kregen een gesprek en men was nou niet echt enthousiast over het plan. Dus maar even alles van stal gehaald en na 45 minuten gingen we uit elkaar met de belofte verder te praten. Eind januari hebben we eenmalig een grote financiële bijdrage gekregen om op te starten. Voor een dagdeel snoeien krijgen we een vergoeding. Dus konden we vrijwilligers gaan zoeken en vinden. De eerste vier zijn gister in een workshop van Landschap Overijssel de beginselen bijgebracht van het snoeien van fruitbomen. Naast de theorie op een schitterende locatie ook de praktijk. De volgende workshop is 16 maart en hopen we vanuit de Veldschuur en de Hoogstambrigade Zwartewaterland acht mensen te kunnen opleiden.

De vier vrijwilligers die afgelopen zaterdag 23 februari 2019 zijn opgeleid hebben er zin. Komende zaterdag gaan zij de eerste bomen snoeien in de gemeente. Daarvoor lenen we een aanhanger met gereedschap van Landschap Overijssel. Deze zit vol met arbo gekeurd gereedschap en ladders. Zo hopen we tot april om de veertien dagen een aantal bomen te gaan snoeien.

En HaBuur....................... tja dat project ligt vanwege de tegen stand in de buurt eigenlijk stil. Achter de garage deur is nog wel een buurtbieb kastje in de maak. Staat er nog een spechtenkast van een uitgeholde boomstam klaar. Maar verder is de burgerparticipatie moe en uit gestreden.

Afgelopen week hadden de kinderen vrij. Dan hoor je af en toe buiten de klep van de schatkist. Ga je kijken liggen er twee narcisjes op de bodem. De speelboom wordt op gesprongen en gedanst door de jonge en oude jeugd. Dus het wordt allemaal wel gewaardeerd door de jeugd. En zo is en was het ook bedoeld. De picknickbanken onder de plantanen zwerven een eigen leven. De stoeptegelbank rond de boom is nog steeds prachtig. Jammer genoeg wil de beukenhaag maar niet groeien. Ook mede door de enorm droge zomer moet er komend voorjaar weer nieuwe struiken aangeplant worden.

Maar we gaan verder met de Veldschuur, Landschap Overijssel, Groende Loper en de gemeente om samen in de Hoogstambrigade Zwartewaterland er voor te zorgen dat we prachtige fruitbomen houden.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Met bewondering alles door genomen. Wauw , wat moet dit jou een energie gekost hebben. Maar als je terug kijkt ook enorme voldoening denk ik zo. Petje af hoor!
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik heb je bericht met stijgende bewondering en waardering gelezen. De initiatieven die je hebt genomen spreken me, ook inhoudelijk, zeer aan en ik verbaas me er over dat je bij het realiseren ervan überhaupt weerstand hebt ondervonden. Het is toch geweldig als burgers/buren vrijwillig en onbezoldigd tijd willen steken in het verbeteren en mooier maken van de leefomgeving?

Respect en waardering dus, zowel voor je ideeën, je inzet en doorzettingsvermogen. Ik zou me zulke buren wensen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dank u allen voor de waardering. Heb net als jullie eens terug gelezen door alle pagina's. En zie dingen terug die niet gelukt zijn. Maar heel veel is er gelukt en uiteindelijk uitgevoerd.

Vanmorgen even het nestkastje opgehangen. Op de workmate en in je handen is het nogal een gevaarte.

HaBuur feb 2019.jpg


HaBuur 02 2019 (9).jpg

Als het dan aan de boom hangt valt het allemaal wel mee. En voor de puristen onder ons. Sorry houtdraadbout door de schors, cambium de boom in gedraaid. Kast komt voorlopig niet meer los. :)

HaBuur 02 2019 (2).jpg

De schatkist een gewaardeerd iets bij de kinderen.

HaBuur 02 2019 (8).jpg

De dakplatanen met de zwerf picknickbanken. Op de voorgrond één van de zes fruitbomen. Toevallig een peer Gieser Wildeman.
HaBuur 02 2019 (20).jpg

Banken horen tussen de platanen te staan op de snippers. Nu moet de maai machine er straks weer omheen. De fruitbomen hele iele staakjes op de achtergrond. Het draaimolentje stonde eerst elders boven op een wel. Dus de hele winter in het water.

HaBuur 02 2019 (6).jpg

De konings zetel.

HaBuur 02 2019 (3).jpg

De zit / speelboom. Links op de achtergrond twee van de vier notenbomen.

HaBuur 02 2019 (19).jpg

Het blinde paard...

HaBuur 02 2019 (11).jpg

Het Hoekje... toch wel mijn eigen ding. Binnenkort met buurt bieb op verzoek van drie buurvrouwen die het onwijs leuk lijkt. Gras maaien we zelf even eens in de week. Gevraagd of er vanuit de gemeente wat nieuwe beukenhaag aangeplant kan worden.

HaBuur 0o 2019.jpg

De stoeptegelbank blijft gaaf om te zien hoe goed deze zich houd. Gefundeerd op drie lagen horizontale tegels. Was bang dat de wortels de boel zouden slopen maar tot op heden niet gebeurt.

HaBuur 02 2019 (15).jpg

Blijf dit een mooi detail vinden.
HaBuur 02 2019.jpg

Het hekwerk achter het hoekje een extra schenking vanuit de gemeente.

Een preview van de buurt bieb................

20190126_123636[1].jpg

20190103_112957[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.