Bureau (oude)eiken vloerdelen

15 nov 2020
8
1
Hallo allemaal

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, wat een bron aan informatie! Erg leuk ok te lezen waar iedereen mee bezig is.

Wij hebben net een nieuwe vloer, de oude heb ik er uit gehaald en deels bewaard.
Betreft een massief eiken vloer van ong 18mm dik
Messing en groef verlijmd.

Nu we toch nog een tijd aan het thuiswerken moeten wil ik graag een goed bureau gaan maken in een L vorm. Als eerste dacht ik, ik maak een frame, daarop een plaat multiplex, daarbovenop mijn eiken planken, 60cm lang, helemaal verlijmd.
Nu lees ik dat de boel gaat kromtrekken. Dat is op te heffen door ook aan de onderkant het zelfde hout te lijmen.

Kan ik aan de onderkant ook een paar planken in de lengte richting aanbrengen?
Of zijn er andere oplossing te bedenken?

Alvast bedankt!
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
een plaat multiplex, daarbovenop mijn eiken planken, 60cm lang, helemaal verlijmd.
Wanneer je een goede kwaliteit 18mm multiplex neemt, verwacht ik dat alles netjes recht blijft.
Multiplex zet minder uit en krimp minder dan massief hout. En jouw vloerdelen zullen al wel uitgewerkt zijn.
Strak plan om die eiken delen her te gebruiker voor een bureau. (y)
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Athanor

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hout is nooit uitgewerkt ;)

@martijn, is het echt nodig om de vloerdelen ergens op te verlijmen? Als de overspanning niet te groot is, wat je zelf in de hand hebt als je een frame gaat maken, dan kan je ook enkel de vloerdelen gebruiken. Eventueel de rand opdikken voor de looks.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Wanneer je een goede kwaliteit 18mm multiplex neemt, verwacht ik dat alles netjes recht blijft.
Multiplex zet minder uit en krimp minder dan massief hout. En jouw vloerdelen zullen al wel uitgewerkt zijn.
Strak plan om die eiken delen her te gebruiker voor een bureau. (y)
Ik denk dat je niet van deze verwachting uit kunt gaan, alle risico dat je uiteindelijk wel eindigt met een kromgetrokken blad.....

Fons
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Indien je zorgt voor deugdelijk regelwerk onder je bureaublad heb je geen multiplex meer nodig.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Maar wanneer je hout in een geconditioneerde ruimte plaatst, bv woonkamer/werkkamer, met constante vochtigheid en temperatuur
De vochtigheid zal nooit hetzelfde zijn in een normaal woonhuis. Alleen al door het verschil in zomer (buiten droog en warm) en winter (kouder en vochtig, maar wel met verwarming aan binnen dus extra uitdroging).
 
15 nov 2020
8
1
Wauw, dat is ook mooi! Een oplossing is inderdaad een frame en alleen daarop de vloerdelen! Ik ga nog even nadenken! Bedankt voor de inspiratie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.