Buitenkast ontwerp

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
Denk je er wel aan om hardhouten (sipo) domino's te gebruiken als het buiten komt te staan? De normale beuken domino's zijn niet waterbestendig. (beukenhout vergaat heel snel onder invloed van vocht)
yep, gebruik de sipo/mahonie domino’s. Ik heb er even aan gedacht om ze weer zelf te maken maar ben voor de gemakkelijke weg gegaan en ze gekocht
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
stand van vandaag
6AF8959F-81AE-4BB6-B38E-B3F7B9CFAF46.jpeg
laatste (pas)latje moet er nog ingeschoven worden, 1mm speling gehouden tussen de latten en met veren verstevigd. Vanachter is het geschroefd (3de steun moet ik nog doen).

064F24A7-BFF3-4C35-B8A7-E23F2324B08E.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en ZotVanHout

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
designvraagje:

de deuren wou ik op dezelfde manier opbouwen als de zijpanelen maar dan zou je dit als bovenkant zien : kops hout met veren zichtbaar.
image.jpg
Is er een elegante manier om dit te verfraaien ? Ik dacht een lat er boven, ook weer met een veer verbonden aan het paneel maar dat kan ik niet lijmen want dan kan het paneel niet meer vrij bewegen.
En die lat wordt dan ook vastgegrepen dus moet ook wel beetje stevig aan het panerl zitten. En een zwaluwstaart verbinding zoals bv bij een “breadboard” vind ik overdreven.
Wie helpt mij verder ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.181
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou de lat bovenop de bovenste regel van het kader leggen & daar aan vastmaken
grote sponning in de lat die kader + vertikale latten afdekt
in principe kan je dit ook onderaan toepassen
daar heb je het regenwater
daartoe zou ik onderaan in de lat gaten boren
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
den deze heeft 4 semesters de cursus Meubelmaker gevolgd, met succes, inclusief een volle dag meubelbeslag van Blum, incl potscharnieren en kruismontageplaatjes.
Vol vertrouwen antwoord ik nog op de vraag van @ZotVanHout dat ik potscharnieren ga gebruiken.
Nu zijn mijn stijlen 39mm diep maar de schroeven van de plaatjes staan op 37mm van de kant, oops
==> LOEMP VAERKEN dat ik ben
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Nu zijn mijn stijlen 39mm diep maar de schroeven van de plaatjes staan op 37mm van de kant, oops
komt er een betonplex ”wand” tussen de compartimenten?
die komt dan niet in het vlak van de montageplaatjes vermoed ik, maar die zou je dan (plaatselijk) kunnen opdikken.
ik zou dan rechte montageplaatjes kiezen zodat je op 20 en 52 moet boren en dus niet op 37, vlak bij de rand van de stijlen van 39 diep.
ik denk dat je stijlen (plaatselijk) minstens 65-70mm diep moeten zijn om montageplaatjes goed te ondersteunen.

ik heb je schets nog eens bekeken. gebruik je standaard potscharnieren (110gr)?
Daar kan je een opdek van max 18mm mee hebben (bij pot 7mm van de rand). Ik vermoed dat je stijlen dikker (breder) zijn?

En voor de middenste deur, waar de scharnieren niet op het eind van de kast staan, ga je dan een serieuze frontvoeg nodig hebben om de deur open te kunnen laten draaien. Ik citeer uit de bijbel
1674541720890.png
voor 26mm dikte heb je al 3,5mm nodig bij front met afronding 1mm om regelbereik te behouden.
vanaf 28mm wordt een proefopstelling aangeraden. uw deuren zijn 39mm? denk dat je meer dan 1cm nodig gaat hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
komt er een betonplex ”wand” tussen de compartimenten?
die komt dan niet in het vlak van de montageplaatjes vermoed ik, maar die zou je dan (plaatselijk) kunnen opdikken.
er komt geen wand tss de compartimenten, dus het valt nog mee.

Alles is al geleverd (standaard pot en standaard plaatjes). Bij 1v3 kan ik redelijk gemakkelijk opdikken, bij 1v3 zit ik dicht tegen mijn volle padouk zijwand (die zie je op de foto), en de laatste komt in conflict met een betonplex wand. Ik denk dat het nog gaat meevallen 🤞.
De deuren zijn slechts 21mm dik, dus geen exoot.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
en het straffe is dat ik van alles nog eens een detailtekening heb gemaakt, nadat ik de exacte houtafm had (alles geschaafd gekocht, bij Van Der Gucht in Temse). Van alles maar dan ook van alles, behalve de opbouw vd scharnieren.:mad::eek:
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
Alles eindelijk in elkaar, past.
  • stijlen opgedikt om genoeg vlees te hebben voor de plaatjes
  • deuren met veren, ook in de stijlen als wel in de regels
  • deuren en panelen verstevigt met 2 of 3 latten (zie foto)
Maar een van de deuren trekt een beetje (zie foto), kan ik niks meer aan doen zeker ?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en ZotVanHout

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Mooi project en erg interessant om de bouw te volgen. Begrijp ik het goed dat de veren tussen de latten niet gelijmd zijn om het werken van het hout op te vangen?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
Mooi project en erg interessant om de bouw te volgen. Begrijp ik het goed dat de veren tussen de latten niet gelijmd zijn om het werken van het hout op te vangen?
veren zijn aan één kant gelijmd, zo kunnen de latten vrij bewegen. De groeven in de latten zijn 11-12mm diep, de veren 20mm breed. En elke lat is in het midden vastgeschroefd, op 2 (deuren) of 3 (panelen) plaatsen. Bij de deuren zitten op de kopse kanten van de latten en in de stijlen/regels ook een groef&veer.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
kast is "af", er ligt een blauwe hardsteen blad op
alleen moet ik de clips van de plintjes vervangen want die die ik gekocht had waren Amazon bucht (clips verbogen, clips te veel speling in houder, ..)
IMG_3737.jpg

omdat ik strak gepland had (hout was al geschaafd, dus ik heb bijna geen overmaat moeten nemen) had ik niet veel hout over, maar net genoeg voor een (dikke) kumiko, als pannen onderlegger. Het is geen moeilijke Kumiko en heb die snel op de zaagtafel kunnen maken.
IMG_3738.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.