op mijn zaagtafel staat een wagen
bij de meeste stukken die ik zaag, leg ik het deel dat ik wil overhouden op de zaagtafel
dus links van de zaag en niet rechts
het voordeel hierbij is dat ik het stuk gelijkmatig kan voortbewegen door de wagen met constante snelheid voort te duwen
het probleem van verpakken dat je bij zagen tegen de zaaggeleider hebt, bestaat hier niet
op de zaagtafel leg ik een plaat met onderaan een lat die precies even breed is als de T-groef in de wagen
daardoor ligt de plaat steeds op dezelfde plaats
tot nu toe plaatste ik een vaste breedtegeleider (blauw) op die plaat
rechts daarvan komt de breedte die ik over wil houden
de breedtes die ik wil zagen zijn uiteraard steeds verschillend
tot nu toe loste ik dat op door latten van verschillende breedtes naast de breedtegeleider te leggen
maar dat is knoeien
kan ik dit eleganter oplossen ?
door bv in de plaat (huidige dikte 18 mm) T-groeven te frezen & daarin een verschuifbare breedtegeleider te plaatsen ?
ik moet wel precies werken
het maximaal toegelaten breedteverschil tussen begin en einde van het gezaagde stuk mag niet meer dan 0,5 mm zijn

bij de meeste stukken die ik zaag, leg ik het deel dat ik wil overhouden op de zaagtafel
dus links van de zaag en niet rechts
het voordeel hierbij is dat ik het stuk gelijkmatig kan voortbewegen door de wagen met constante snelheid voort te duwen
het probleem van verpakken dat je bij zagen tegen de zaaggeleider hebt, bestaat hier niet
op de zaagtafel leg ik een plaat met onderaan een lat die precies even breed is als de T-groef in de wagen
daardoor ligt de plaat steeds op dezelfde plaats
tot nu toe plaatste ik een vaste breedtegeleider (blauw) op die plaat
rechts daarvan komt de breedte die ik over wil houden
de breedtes die ik wil zagen zijn uiteraard steeds verschillend
tot nu toe loste ik dat op door latten van verschillende breedtes naast de breedtegeleider te leggen
maar dat is knoeien
kan ik dit eleganter oplossen ?
door bv in de plaat (huidige dikte 18 mm) T-groeven te frezen & daarin een verschuifbare breedtegeleider te plaatsen ?
ik moet wel precies werken
het maximaal toegelaten breedteverschil tussen begin en einde van het gezaagde stuk mag niet meer dan 0,5 mm zijn