Bovenfrees, te zwaar voor het handzame, alternatief?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.054
897
Oss
Ik ben ook linkshandig, maar die asymmetrische vorm zie ik niet als een probleem. :unsure:
Mij bevalt de 1010 prima

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hoe het met de laatste 1010 rebq is weet ik niet, maar bij het oude model 1010 vind ik de bevestiging en het werken met de stofzuigerslang ronduit onhandig: de slang trekt voortdurend aan de machine.

De dewalt weegt 2,9 kg en is wat vermogen vergelijkbaar met de of1010
De of 1010 rebq weegt 2,7 kg
De of 1400 weegt 4,5 kg. Dat is een flink verschil
De nieuwe heeft een sterk verbeterde aansluiting: rond en met de ‘snelsluiting’ van oa de schuurmachines. En hij kantelt iets omhoog. Daarnaast is het klemmen van de draaiknop om de hoogte in te stellen een stuk beter. Tis dat mijn oude 1010 nog helemaal goed is, anders had ik de nieuwe al gekocht.

Rick

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Ik had lang geleden de keus een nieuwe of 1400 of mijn oude of 900. Het is de of 900 gebleven, Deze is veel handzamer. En een zware heb ik toch al. Ieder zijn smaak maar ik begrijp als je hem te zwaar vind. Op de rails vnd ik de lichtere ook veel lekkerder.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Ik zou kijken naar een Makita kantenfrees, de RT0700. Erg veel mensen hebben deze naar volle tevredenheid. Er zijn veel accesoires bij en ook een houder om hem als 'normale' frees te gebruiken.
Er is ook nog een Chinese kloon, de Katsu. Ik heb ze beide en merk dat de Makita veel minder herrie maakt.
Ik heb zo'n Makita, maar ik vind de hoogte verstelling een crime. Verder prima ding!

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
523
58
Ik heb als kantenfrees de MFK700 en dat is een fijn machientje, eigenlijk een lichte allrounder en daarnaast de OF 1400 en idd te zwaar. Ik heb deze gekocht omdat je geen centreerdoorn nodig heb voor het wisselen vd kopieerring zoals bij de 1010.
Mijn mening is dat de 1010 wel beter geschikt ( lichter ) is voor verticaal werk zoals een scharnier in frezen in een kozijnstijl bv en de OF1400 voor werk meer op borst hoogte, wat natuurlijk ook gaat met de 1010.

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik centreer die kopieerringen eigenlijk bijna nooit op de OF1010, alleen als het echt nodig is dat ik perfect passende onderdelen moet hebben. Voor het uitfrezen van een handgreep oid is dat mijns inziens niet nodig, zeker als je de machine niet roteert tijdens het frezen.

Rick

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.553
1.154
Omgeving Leiden
Nog een dingetje over de kopieerring voor de of1010: zet die vast met de bijgeleverde cilinderkop schroefjes als je de ring hebt gecentreerd.
Ik gebruikte de verzonken schroeven van de zwarte inlegring en dat is geen goed idee want dan verschuift de kopieerring toch nog iets.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.346
3.461
Gaanderen
Voor de of 1400 heb je als je de lr 32 set gebruikt wel een centreerdoorn nodig. Maar die zit dan ook bij de set.
Je hebt nooit bovenfrezen genoeg dus eentje meer is geen ramp. Eentje voor de kantjes eentje voor onder de tafel en eentje voor de andere klussen.

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
215
73
Inmiddels de RT702 van Makita cadeau gekregen. Fijn apparaat, door het 'lage' gewicht goed te handelen. Al best wel wat freeswerk verricht en nog nergens de Festool nodig gehad.

Gebrek aan verlichting was wel een dingetje, net zoals dat bij de Festool een dingetje is. Bij de Makita heb ik dat inmiddels opgelost.

Er is toch een RT700 topic? Kan het niet vinden.

Bijlagen

• IMG_3915.jpeg
    IMG_3915.jpeg
    124,4 KB · Weergaven: 27

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.