Bovenfrees afrond-freesje kogellager trekt strepen in hout

bato3500

Nieuw lid
21 sep 2008
7
1
Hi,

Ik gebruik een klein handbovenfreesje om randen van hout netjes af te ronden. Had al door dat je even de juiste richting moet gebruiken om lelijke ribbels in hout te voorkomen. Maar nu trekt de kogellager van het freesje lelijke strepen in het hout.

Wieltje van het bitje loopt soepel en ik zet er weinig druk op. Toch trekt het iedere keer een lelijke streep van de kogel die je echt ziet. Moet flink schuren om dat er weer uit te krijgen. Heb al verftape gebruikt als bescherming, maar daar snijdt het wieltje gewoon doorheen. Ik heb ook een freestafel, maar dat is niet handig als je grote delen moet rondfrezen. Daar is de hand-trimmer nu voor uitgevonden.

Weet iemand een truc om de strepen te voorkomen?

Dank Bas
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Snijdt het wieltje echt? Of is het een streepje olie van de kogellager? Vaak vliegt er de eerste metertjes die je freest met een bitje waar een kogellagertje opzit wat olie uit de kogellager op je werkstuk. Dit zou wel moeten stoppen na een metertje of 2-3.

Als het wieltje echt in je hout snijdt dan denk ik dat de kwaliteit van je freesbit/kogellagertje gewoon niet goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en bato3500

bato3500

Nieuw lid
21 sep 2008
7
1
Snijdt het wieltje echt? Of is het een streepje olie van de kogellager? Vaak vliegt er de eerste metertjes die je freest met een bitje waar een kogellagertje opzit wat olie uit de kogellager op je werkstuk. Dit zou wel moeten stoppen na een metertje of 2-3.

Als het wieltje echt in je hout snijdt dan denk ik dat de kwaliteit van je freesbit/kogellagertje gewoon niet goed is.
Is geen olie, en inderdaad vrij goedkoop freesje. Ga gelijk investeren in duurder freesje. Dank!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het heeft volgens mij niks met de kwaliteit van het freesje te maken, maar meer met de kwaliteit van het hout. Ik heb er bij eiken geen last van, maar bij vuren wel. Mijn ervaring is, hoe zachter het hout, hoe eerder de groeven. Een dure frees heeft waarschijnlijk dezelfde lager.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als het lagertje goed loopt en goed glad is, dan is dit erg vreemd.
Je zou dan wel erg zacht hout moeten hebben.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als het goed is draait dat wieltje alleen vanwege het verplaatsen van de frees. Je zou het zonder de frees aan te zetten eens langs het hout moeten halen en kijken of je dan nog steeds een afdruk krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en bato3500

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Als het goed is draait dat wieltje alleen vanwege het verplaatsen van de frees. Je zou het zonder de frees aan te zetten eens langs het hout moeten halen en kijken of je dan nog steeds een afdruk krijgt.
Boven het wieltje zit een rondelletje dat iets te groot is.
 
  • Leuk
Waarderingen: bato3500

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik lees even mee want ik heb dit ook (met multiplex) met verschillende freesjes, het komt niet door een rondel (is dat een sluitring in Nederland?) maar heeft echt de hoogte van het lagertje wat er op zit.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik gebruik deze freesje met kunststof lagertje.


Geen problemen met strepen.

Gr. John
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
36520E37-BA15-4A34-98D8-69CF89ACBEC7.jpegD72B18EF-5FC8-4D01-8C72-4DC710C46C6E.jpeg
tss frees en lager zit soms/vaker een speciale rondel en als die niet mooi gecentreerd zit dan laat die een groef achter op het werkstuk
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Eerder in dit draadje staat "een goedkope frees heeft hetzelfde lager", dat komt niet overeen met mijn ervaring. Had een goedkoop (HBM) freesje, uit zo een set van 12 verschillende freesjes in een doosje, daar sprong het lager ineens helemaal uit elkaar. Draait natuurlijk ook met flinke toeren. Nu een CMT frees, geen centje pijn, geen strepen en gaat al vele meters mee.
Wel een keer strepen gezet omdat ik de hoogte niet goed het ingesteld, het wieltje draaide grotendeels onder het hout (of erboven als je een freestafel gebruikt) en maar een klein stukje van het wiel raakte het hout. Toen zag ik ook de de rondel in het hout snijden, dus misschien is dat de oorzaak?
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eerder in dit draadje staat "een goedkope frees heeft hetzelfde lager", dat komt niet overeen met mijn ervaring
@MartijnEHV
in jouw bemerking kan ik mij vinden

vanuit een ander oogpunt . . .
om 13:26 vandaag stel ik een vraag om zeker te zijn dat we over hetzelfde type frees als @bato3500, de vraagsteller, spreken
ondertussen schoten reeds 4 collega's te hulp
het type frees waarover het hier gaat, heb ik reeds in verschillende varianten gebruikt
zonder enige streep op mijn hout
we weten niet prcies welk freesje @bato3500 heeft
een eenvoudige oplossing lijkt mij dat hij een nieuw freesje van een kwaliteitsmerk koopt, en ons zijn relaas doet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.