Omdat ik hier zoveel toffe verslagen vindt dacht ik van ook eens een te posten.
Momenteel zijn mijn vriendin en ik onze garage aan het verbouwen tot een tijdelijke woning.
Dit wordt ons onderkomen voor x aantal jaar tijdens de verbouwingswerken aan onze huidige woning.
Ik vermeld een x want zoals zoveel verbouwers weten is een termijn bepalen zo moeilijk als je veel werken zelf wilt uitvoeren.
Een dik jaar en half terug hebben we reeds de ‘brute’ trap gemaakt omdat we deze ook gebruiken als ‘werftrap’ om gemakkelijk naar het verdiep te geraken.
Het is een ‘luie’ trap geworden met een tussenbordes.
Optrede 16,5cm – Aantrede 23cm
Loopt lekker gezapig
Bij het uittekenen moest ik rekening houden met
) was dit een no go en heb er maar 14 treden van gemaakt!
In afwerkingsfase is het de bedoeling om
De structuur van de trap is gemaakt uit overschotten douglas die ik nog had liggen van de daktimmerwerken.
Het startsein was de constructie van het tussenbordes.
Een kader uit douglas balken 70x150 met daartussen dwarsliggers 35x150.
Het kader is aan 2 zijden d.m.v. tiges en chemische verankering vastgemaakt aan de muren.
De lange zijde wordt ondersteund door 3 poten dewelke later ook nodig zijn voor de plaatsing van een dwarsbalk.
Loopvlak is multiplex 18mm.
Nu foto’s zeggen meer dan tekst en uitleg.
Daarna was het de constructie voor de opvang van de bovenste gedeelte van de trap.
Bovenaan kon ik niet werken tegen de uitsparing die voorzien was in de roostering omdat de keepbomen anders een deel voor de deur naar de atelier kwamen. Misrekening ? Ahja
Dit hebben we opgelost door een bijkomende horizontale balk te plaatsen die aan beide zijden door een poot wordt gedragen.
Aan 1 zijde is de poot verankerd aan de muur. Aan de andere zijde wordt de poot vastgehouden door 2 dwarsbalken naar de middelste poot van het tussenbordes.
Na de plaatsing van de trede hebben we dit gedeelte nog extra vastgezet aan de roostering dmv 3 metalen hoeken

Toen was het tijd voor de 2 trapgedeeltes.
Deze zijn opgebouwd uit 3 keepbomen per trap met treden gemaakt uit multiplex 18mm.
Omdat ik toch min. 15cm achterhout wou hebben zijn de keepbomen gemaakt uit 2 planken douglas 35x150 over de volledige lengte aan elkaar verlijmd.
Om de planken makkelijker vlak te lijmen hebben we gebruikt van lamello’s.
We hebben telkens 1 trapboom gemaakt waarna de 2 andere gekopieerd werden d.m.v. kopieerfrees.

De trap is al meer dan een jaar in dienst en is solid as a rock
en de hond gaat akkoord 

Nu zijn we eindelijk gekomen aan de afwerking.
Tijd dus om de eiken balkjes te schaven en te lijmen tot treden, mdf in de juiste vormen te zagen en alles ertegenaan te monteren.
Eerst nog een vlak vandiktebank vinden
maar heb al een forumlid in back-up waarvan ik zijn vlak vandiktebank mag gebruiken.
Verslag van volledige afwerking volgt.
Wanneer is nog de vraag
beetje afhankelijk hoe de andere werken vlotten...
1 vraag smijt ik in de groep.
De eiken treden zou ik willen verlijmen op de multiplex.
Momenteel zijn mijn vriendin en ik onze garage aan het verbouwen tot een tijdelijke woning.
Dit wordt ons onderkomen voor x aantal jaar tijdens de verbouwingswerken aan onze huidige woning.
Ik vermeld een x want zoals zoveel verbouwers weten is een termijn bepalen zo moeilijk als je veel werken zelf wilt uitvoeren.
Een dik jaar en half terug hebben we reeds de ‘brute’ trap gemaakt omdat we deze ook gebruiken als ‘werftrap’ om gemakkelijk naar het verdiep te geraken.
Het is een ‘luie’ trap geworden met een tussenbordes.
Optrede 16,5cm – Aantrede 23cm
Loopt lekker gezapig
Bij het uittekenen moest ik rekening houden met
- voldoende vrije hoogte omdat we met het tussenbordes onder het dakvlak komen
- deuropening naar atelier welke juist onder de trap komt
In afwerkingsfase is het de bedoeling om
- zijkanten volledig toe te maken in MDF 18mm wit te schilderen
- tegentreden in MDF 18mm wit te schilderen
- treden in massief eik 30mm
- onder het hoogste gedeelte een kast te maken
- onder het bordes een kast te maken
De structuur van de trap is gemaakt uit overschotten douglas die ik nog had liggen van de daktimmerwerken.
Het startsein was de constructie van het tussenbordes.
Een kader uit douglas balken 70x150 met daartussen dwarsliggers 35x150.
Het kader is aan 2 zijden d.m.v. tiges en chemische verankering vastgemaakt aan de muren.
De lange zijde wordt ondersteund door 3 poten dewelke later ook nodig zijn voor de plaatsing van een dwarsbalk.
Loopvlak is multiplex 18mm.
Nu foto’s zeggen meer dan tekst en uitleg.

Daarna was het de constructie voor de opvang van de bovenste gedeelte van de trap.
Bovenaan kon ik niet werken tegen de uitsparing die voorzien was in de roostering omdat de keepbomen anders een deel voor de deur naar de atelier kwamen. Misrekening ? Ahja
Dit hebben we opgelost door een bijkomende horizontale balk te plaatsen die aan beide zijden door een poot wordt gedragen.
Aan 1 zijde is de poot verankerd aan de muur. Aan de andere zijde wordt de poot vastgehouden door 2 dwarsbalken naar de middelste poot van het tussenbordes.
Na de plaatsing van de trede hebben we dit gedeelte nog extra vastgezet aan de roostering dmv 3 metalen hoeken

Toen was het tijd voor de 2 trapgedeeltes.
Deze zijn opgebouwd uit 3 keepbomen per trap met treden gemaakt uit multiplex 18mm.
Omdat ik toch min. 15cm achterhout wou hebben zijn de keepbomen gemaakt uit 2 planken douglas 35x150 over de volledige lengte aan elkaar verlijmd.
Om de planken makkelijker vlak te lijmen hebben we gebruikt van lamello’s.
We hebben telkens 1 trapboom gemaakt waarna de 2 andere gekopieerd werden d.m.v. kopieerfrees.

De trap is al meer dan een jaar in dienst en is solid as a rock

Nu zijn we eindelijk gekomen aan de afwerking.
Tijd dus om de eiken balkjes te schaven en te lijmen tot treden, mdf in de juiste vormen te zagen en alles ertegenaan te monteren.
Eerst nog een vlak vandiktebank vinden
Verslag van volledige afwerking volgt.
Wanneer is nog de vraag
1 vraag smijt ik in de groep.
De eiken treden zou ik willen verlijmen op de multiplex.
- Welke lijm gebruik ik hier het beste voor?
- verlijmen over volledige oppervlak?
- of op een andere manier bevestigen vb. met vijzen via onderzijde?