Bouwverslag trap

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Omdat ik hier zoveel toffe verslagen vindt dacht ik van ook eens een te posten.

Momenteel zijn mijn vriendin en ik onze garage aan het verbouwen tot een tijdelijke woning.
Dit wordt ons onderkomen voor x aantal jaar tijdens de verbouwingswerken aan onze huidige woning.
Ik vermeld een x want zoals zoveel verbouwers weten is een termijn bepalen zo moeilijk als je veel werken zelf wilt uitvoeren.

Een dik jaar en half terug hebben we reeds de ‘brute’ trap gemaakt omdat we deze ook gebruiken als ‘werftrap’ om gemakkelijk naar het verdiep te geraken.

Het is een ‘luie’ trap geworden met een tussenbordes.
Optrede 16,5cm – Aantrede 23cm
Loopt lekker gezapig :)

Bij het uittekenen moest ik rekening houden met

  • voldoende vrije hoogte omdat we met het tussenbordes onder het dakvlak komen
  • deuropening naar atelier welke juist onder de trap komt
Zo kwam ik in eerste instantie uit op 13 treden maar voor mij (raar bijgeloof :rolleyes:) was dit een no go en heb er maar 14 treden van gemaakt!

In afwerkingsfase is het de bedoeling om

  • zijkanten volledig toe te maken in MDF 18mm wit te schilderen
  • tegentreden in MDF 18mm wit te schilderen
  • treden in massief eik 30mm
  • onder het hoogste gedeelte een kast te maken
  • onder het bordes een kast te maken

De structuur van de trap is gemaakt uit overschotten douglas die ik nog had liggen van de daktimmerwerken.

Het startsein was de constructie van het tussenbordes.

Een kader uit douglas balken 70x150 met daartussen dwarsliggers 35x150.
Het kader is aan 2 zijden d.m.v. tiges en chemische verankering vastgemaakt aan de muren.
De lange zijde wordt ondersteund door 3 poten dewelke later ook nodig zijn voor de plaatsing van een dwarsbalk.
Loopvlak is multiplex 18mm.

Nu foto’s zeggen meer dan tekst en uitleg.

IMG_7023.JPG IMG_7024.JPG

Daarna was het de constructie voor de opvang van de bovenste gedeelte van de trap.

Bovenaan kon ik niet werken tegen de uitsparing die voorzien was in de roostering omdat de keepbomen anders een deel voor de deur naar de atelier kwamen. Misrekening ? Ahja
Dit hebben we opgelost door een bijkomende horizontale balk te plaatsen die aan beide zijden door een poot wordt gedragen.
Aan 1 zijde is de poot verankerd aan de muur. Aan de andere zijde wordt de poot vastgehouden door 2 dwarsbalken naar de middelste poot van het tussenbordes.
Na de plaatsing van de trede hebben we dit gedeelte nog extra vastgezet aan de roostering dmv 3 metalen hoeken

IMG_7025.JPG IMG_7026.JPG

Toen was het tijd voor de 2 trapgedeeltes.

Deze zijn opgebouwd uit 3 keepbomen per trap met treden gemaakt uit multiplex 18mm.
Omdat ik toch min. 15cm achterhout wou hebben zijn de keepbomen gemaakt uit 2 planken douglas 35x150 over de volledige lengte aan elkaar verlijmd.
Om de planken makkelijker vlak te lijmen hebben we gebruikt van lamello’s.
We hebben telkens 1 trapboom gemaakt waarna de 2 andere gekopieerd werden d.m.v. kopieerfrees.

IMG_6961.JPG IMG_7116.jpg IMG_7119.jpg IMG_7128.JPG

IMG_7046.jpg IMG_7122.JPG IMG_7129.JPG IMG_7130.JPG

De trap is al meer dan een jaar in dienst en is solid as a rock :cool: en de hond gaat akkoord :p

IMG_7150.jpg IMG_7146.jpg IMG_7144.jpg

Nu zijn we eindelijk gekomen aan de afwerking.
Tijd dus om de eiken balkjes te schaven en te lijmen tot treden, mdf in de juiste vormen te zagen en alles ertegenaan te monteren.
Eerst nog een vlak vandiktebank vinden :confused: maar heb al een forumlid in back-up waarvan ik zijn vlak vandiktebank mag gebruiken.

Verslag van volledige afwerking volgt.
Wanneer is nog de vraag ;) beetje afhankelijk hoe de andere werken vlotten...

1 vraag smijt ik in de groep.
De eiken treden zou ik willen verlijmen op de multiplex.
  • Welke lijm gebruik ik hier het beste voor?
  • verlijmen over volledige oppervlak?
  • of op een andere manier bevestigen vb. met vijzen via onderzijde?
 

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Mooi verslag. Ik heb niet voldoende kennis om je vraag te beantwoorden. Op basis van wat ik op dit forum lees zou verlijmen ivm kromtrekken een risico zijn. Je moet het voor zover ik begrijp bevestigen zodat het in de breedte kan werken.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
227
0
Panningen LB
ik zal de eiken treden verlijmen met een verlijm kit. mocht het eiken werken dan kan de kit dit wel opvangen . Eventueel nog een tweetal schroeven erbij voor de zekerheid.

Ik zal de eiken trede wel over laten steken een neus van 3 a 5 cm zoals de meeste trappen hebben . hierdoor wordt je aantrede breder en loopt de trap nog beter
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Zo nu en dan verder gedaan aan de trap.

Uiteindelijk een mooie vlak-vandiktebank gevonden! Het is een Felder Ad6-31 bouwjaar 1995 geworden.
Helaas staat hij nog niet thuis met dat de (vorige) eigenaar nog in blijde verwachting is van zijn nieuwe machine.
Wel een mooie overeenkomst gemaakt dat ik hem in zijn atelier mag gebruiken wanneer nodig
:)

Dus eerst alle balken vlak en haaks geschaafd en door de vandikte.

Bekijk bijlage 86863 IMG_3518.JPG

De machine een grote voormiddag continu aan het werk gezet en deze geeft geen krimp! Mooie schaafkwaliteit, dus super content van de aanschaf :cool:
(Een licht vermoeden dat ik daar nog veel toffe projecten mee zal maken.)

Thuis alles terug uitgeladen en gestart met balken te sorteren volgens treden, bordes en vensterbanken.
Opdelen in brute maten en lijmen maar! Hierbij rekening gehouden met om- en om ivm kromtrekken en toch hier en daar een lamellotje ertussen gestoken :rolleyes:
2e hands heb ik een tijdje geleden een plano paneelklem op de kop kunnen tikken waardoor het verlijmen toch redelijk vlot verliep...

IMG_3524.jpg IMG_3523.jpg
IMG_3522.JPG

Traptreden en tabletten bestaan telkens uit 3 balkjes (9x3cm) aan elkaar gelijmd.
Idem voor het bordes, deze heb ik ook zoveel mogelijk in stukken verlijmd van 3 balken om ze toch nog eens te kunnen schaven. (schaaf en vandiktebreedte is max.30cm)
Na verlijmen heb ik ze nog eens ingeladen, vervoerd, uitgeladen, gevlakt en door de vandiktebank gestoken en weer ingeladen...
Ik verlang toch om de machine in mijn eigen atelier/werkkot te hebben...

Het afkorten op maat heb ik meteen mogen doen in de atelier waar de schaafmachine staat.
Afkorten met een nieuwe format paneelzaag :p :kwijl: :kwijl: waardoor dit klusje ook in een mum van tijd geklaard was!
Dat verzacht dan ook weer het tjoolwerk (sleurwerk) tussen thuis en daar...

Eenmaal thuis nog de delen van het bordes aan elkaar gelijmd, hierbij geen speling gekregen tussen de delen onderling, dus enkel wat lijmresten wegschuren en alles was mooi vlak.
IMG_3700.JPG

Als afwerking heb ik gekozen voor Skylt Original (3 lagen). Volgens aanraden in verschillende topics hier op het forum.
Na de 2e laag alles opgeschuurd zodat de opstaande haartjes, opgewerkt door het lakken, weggeschuurd zijn voor de laatste laklaag.
Ik heb gelezen dat je dit op voorhand ook kan doen met een vochtige doek? maar daar was het al te laat voor... tja

Mijn vriendin (en ik natuurlijk ook ) zijn super content van het resultaat! Surtout omdat de originele kleur van het eik gebleven is, hetgeen onze grootste eis/verwachting was!
Foto's na het lakken heb ik nog niet gemaakt maar zal ik bij de volgende update zeker eens posten.

Nu volgt dus eerst het plaatsen van de tabletten, zodat we het pleisterwerk kunnen afwerken rondom (schilderwerken zijn al bezig dus de tijd dringt wel).

Daarna volgt de trap.
Het verlijmen op de multiplex zal vermoedelijk gebeuren met dotten verlijmkit (X-tack?)

Navraag gedaan bij Rectavit en zij raden Rectavit 255 Fibertech of 249 Express aan bij een volledige verlijming maar geven geen garantie...
Mijn grootste bezorgdheid is het schotelen zoals henriW ook al aangeeft. Ik vermoed dat die kans er zeker inzit bij een volledige verlijming?

In 'worst case scenario' kan ik nog altijd de multiplex weghalen, trapbomen 18mm uitdikken en enkel met de eiken treden werken.
Vastzetting zou dan gebeuren door middel van zwee's...

We zijn er dus nog niet aan uit.
Zorgen voor morgen :confused:

Tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt:

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Gister nog wat verder zitten doordenken op de plaatsing van de traptreden/bordes:

Wanneer ik zou verlijmen met lijmdotten vrees ik dat dit nadelig gaat zijn voor de akoestiek door de holtes tussen eik en multiplex...
Is er nog kans op schotelen bij volle verlijming doordat de multiplex op 3x3 plaatsen (2x buitenzijde - 1x midden) gevezen is aan de keepbomen?

De eiken treden worden verlijmd op een breedte van 23cm. (steken +/-2,2cm voorbij de tegentrede van 1,8cm)

05-02-2018-Layout1.jpg

Hierbij de technische kenmerken van de parketlijm dewelke Rectavit aanraad:

Rectavit 255 Fibertech
• Vezelversterkt: verhoogde structurele versterking in de lijm
• Versnelde krachtopbouw: beloopbaar na 3u, schuurbaar na 16u
Elastisch, hoge eindsterkte
• Makkelijk smeerbaar
• Lijmrillen behouden standvermogen, optimale lijmoverdracht
• Alle houtsoorten, incl. bamboe
• Half massief tot 25cm breed, massief tot 19cm breed
• Alle ondergronden
Hoge akoestische isolatie en trillingsbestendigheid
• Goede vocht- en warmtebestendigheid
• Inlegtijd: ongeveer 30min, beloopbaar na 3u, schuurbaar na 16u en belastbaar na 24u

Rectavit 249 Express
• Vormt een elastische krimpvrije lijmlaag met uitstekende hechting op de meeste ondergronden
Stootvast verlijmen van grote planken, parket en parkettegels
• Geschikt voor alle houtsoorten, ook vochtgevoelige, vettig tropische houtsoorten en bamboe
• Geschikt voor kritische houtsoorten op niet-zuigende ondergronden
• Half massief tot 29cm breed, massief tot 20cm breed
• Zeer snelle krachtopbouw, reeds na 2h beloopbaar
• Nog snellere doorharding
• Nog hogere eindsterkte
• Zeer goed standvermogen
Hoge akoestische isolatie en trillingbestendig
• Inlegtijd: ongeveer 20 min, beloopbaar na 2u schuur- en belastbaar na 12 uurIk zou dan opteren voor de laatste.Wat is jullie gedacht hierover?
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Thx Bert! Ben zo wel nog niet tot bij jou geraakt e... zal wel eens passen vermoed ik!
Wat is jou mening over lijmen van de traptreden 🤔
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
345
0
West Vlaanderen
Volgens mij zullen je treden wel behoorlijk vlak blijven daar deze uit 3 delen zijn gelijmd en hart om hart zijn gelegd.
Ook de afwerkingslaag is positief.

Als ik het goed voorheb wil je deze lijmen op die trapbomen.
De lijmen die je voorstelt zijn volgens mij voor volvlak verlijming op een ondergrond ( chape, osb, onderparket ).

Ben je niet beter af met een soort high tack lijm ?
Ik dacht dat soudal deze heeft tot 300 kg per m2, in zwarte kokers.

Je weet mij wonen, altijd welkom :p
 

seb

Post veel
8 feb 2013
910
0
Anzegem
Mooi project!
Wij hebben hier destijds ook gezorgd dat we in onze garage konden wonen terwijl we ons huis aan het bouwen waren. De X is bij ons 2 jaar geworden. 1 jaar voor de ruwbouw (zelf samen met vrouwlief gemetseld e.d.) en 1 jaar voor de afwerking (lees elektriciteit, verwarming, vloeren,...) nu nog steeds bezig met een kastje hier, tafeltje daar... (zoals je kunt zien in mijn topics van de laatste jaren)
Respect voor je moed! Ik weet niet of ik het nog zou zien zitten.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
910
0
Anzegem
Als ik een kleine tip mag geven i.v.m. het gebruik van "Tack"-lijmen... Eigenlijk mag je geen dotten maken, maar moet je evenwijdige lijnen trekken. Tack-lijmen drogen immers via de lucht, je wil niet weten hoe lang het duurt eer een dikke dot tot in de kern droog en uitgehard is...
 

ZotVanHout

Actieve deelnemer
8 jan 2016
289
24
Klein-Brabant, Vlaanderen
De noodzaak van lijm trek ik in twijfel. De treden zijn uit stroken eik samengesteld + 3 cm dik. Als ze bovendien een paar weken geakklimatiseerd zijn, dan is er weinig kans dat ze gaan schotelen. Ik zou treden & tegentreden eerder gewoon vastschroeven. De onderkant van de trap blijft immers niet zichtbaar omdat daar een kast of bergruimte komt.
Over het aan mekaar werken van treden & tegentreden heb ik wel een vraag. De tegentreden zou ik in de bovenliggende trede inwerken door daar onderin een groef te trekken. Je hebt dan gegarandeerd zeker geen spleet. Ik zou ze ook achter de treden door laten lopen. Mochten de treden nog dunner worden door te krimpen, dan valt de spleet minder op. Je kan de tegentreden ook tegen de achterkant van de treden vijzen.
Een andere manier om de treden tegen de bomen te drukken, is met een zwaluwstaart werken. Door de multiplex onder de treden zal je bij het plaatsen wel meer wrijvingsweerstand krijgen, zodat het over de zwaluwstaarten schuiven moeilijker wordt. Inzepen helpt.
Dit is een goed boek https://school.vanin.be/trappen.html
 
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
345
0
West Vlaanderen
Als je schroeft dan maximaal 1 schroef in de midden, zou kan je hout blijven werken in breedte en lengte.
Wat je wel kan doen is met afvalhout een lijmtest uitvoeren :), dan ben je heel zeker.
De lijm zelf zeker 24h laten uitharden vooraleer te belasten
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Verleden week binnen gesprongen bij een andere leverancier die parketlijmen en behandelingsproducten verdeeld.
Zijn mening was volledig het tegenovergestelde van Rectavit ivm het verlijmen van de eiken treden op de multiplex.
Dus niet met een polymeerlijm, integendeel, hij raadt dit af en zou voor een PU lijm gaan...
Zijn mening is dat een polymeerlijm teveel beweging zal toelaten, en eens de lijm gerokken is keert deze niet meer terug naar oorspronkelijk staat :confused:
PU lijm zal ook een beetje meegeven maar zal beter de trede in bedwang houden...

Als de leveranciers/fabrikanten het al niet weten...
Mijn gevoel gaat nog altijd naar een polymeerlijm ivm de mogelijkheid om te kunnen werken... MAAR

De kogel is door de kerk en ga de treden langs de onderkant vast schroeven. (zoals ZotVanHout voorsteld).

Tussen multiplex en eiken zou ik een dempende ondervloer plaatsen van 2mm.
Dit om toch de klankkast wat te beperken.

Vastzetting met RVS schroeven/houtdraadbouten en carrosseriering via onderzijde door de multiplex.
Ik zou gaten boren in de multiplex waarbij ik 3mm speling rondom de vijs geef.
Tangentiaal +/- 1,2% krimp voor eik, dus 27cm breed geeft 3,2mm over volledige breedte.

En nu komen de vragen:
Hoeveel stuks per trede?
Ik heb 4 stuks in gedachten, 20cm van uiteinden en 5cm van lange zijde.​
Schroeven of houtdaadbouten?
Hierbij zou ik kiezen voor houtdraadbout Ø6 van 40mm lang (zal+/-20mm in eik vastzitten)
Voor te boren in het eik.

Of is dit overkill? en is het voldoende met 2 vijzen per trede?

Idem voor het bordes van 1800x900


@ZotVanHout
De zijkanten van de trap en tegentreden worden gemaakt uit MDF die wit worden geschilderd.
Ze krijgen rondom al 1 laag primer en 2 lagen verf voor ik ze zal plaatsen.
Hierdoor vermoed ik dat de werking van de MDF tot een minimum zal beperkt blijven.
Tegentreden komen tussen eiken treden te zitten (dus niet voorzien van groef waar ze invallen), nadien kit ik op met witte schilderkit en daarna nog een eindlaag.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
345
0
West Vlaanderen
Als je high tack lijm gebruikt met sterke aanhangssterkte zou me dit verwonderen deze achteraf nog van plaats zou vergaan.

In samenwerking met een schroef ( houdt tredes op plaats ) zorgt de lijm voor een miniscule dempingslaag naar geluid toe.

Verbeter me als ik mis ben :p
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Ik versta je redenering. Inderdaad xtack van tec7 is super, ook in beginsterkte (al een paar zaken mee bevestigd aan de keldermuur) maar kost redelijk wat zo’n tubeke.
Sowieso moet je in rillen werken waardoor je weer ‘holle ruimtes’ creert en dat wil ik vermijden.
Die x-tack is redelijk steeg en zal zeker niet genoeg ‘uitvloeien’...

In de veronderstelling van vijzen. Hoeveel zou je er dan doen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.