Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Matthias maakte ze van multiplex maar kreeg veel vragen of het ook niet met mdf kon. Hij heeft daarop een lintzaag gemaakt met mdf wielen en heeft daar goede ervaringen mee. Daar vertrouw ik maar op.
mocht het in de toekomst toch slijten ofzo dan kan ik altijd nog andere wielen maken.

ik ga misschien na het draaien de kopsekant van de wielen nog wel insmeren met verdunde houtlijm, dat maakt het ook wat harder.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Die druk valt wel mee. Het is over een redelijk aantal vierk cm verdeeld, zo'n 50 tot 100 vierk cm. Dat is geen enkel probleem.

mvg
klaas

ps: en mdf is homogener wat voor deze toepassing niet verkeerd is.
 
Laatst bewerkt:

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Vandaag aan de slag gegaan met de lagerblokken.
Ik heb besloten ze rond te maken, Matthias heeft ze vierkant gemaakt.

De lagerblokken maak ik van 15mm multiplex, de lagers zijn ook 15mm dik.
Ik had toevallig nog een cirkel van een ander project liggen en die had de juiste maat (14cm diameter) dus die kon ik mooi als mal gebruiken.
Met een m6 boutje de mal op een plakje geschroefd:
foto 14.jpg

Daarna afkorten op de afkortzaag:
foto 15.jpg

De afkortzaag op 45 graden gezet en de hoekjes er ook even af:
foto 16.jpg

Vervolgens naar de freestafel om hem langs de kopieerfrees te halen:
foto 17.jpg

Dat geeft dit als resultaat:
foto 18.jpg

Nu de gaten voor de lagers d'r in boren met een gatenzaag:
foto 19.jpg

Nu hebben we een mooie cirkel met in 't midden een gat voor het lager:
foto 20.jpg

Het gat heeft een diameter van 51mm, het lager heeft een diameter van 52mm, met de bankschroef pers ik het lager in het gat:
foto 21.jpg

Vervolgens de lagers met blokken op de wielen geplaatst:
foto 22.jpg
foto 23.jpg

Met de nog natte lijm de blokken zo geplaatst dat ik geen "slinger" in het wiel heb, dat is een kwestie van draaien aan het wiel, beetje kloppen met een hamer, weer draaien, weer kloppen, etc. Daarna vastgezet met wat schroeven.

Al met al ben ik tevreden over het eerste wiel. Ik heb een "slinger" van 0,2mm, wat volgens mij geen enkel probleem is.
Hier nog een filmpje van het slingeren:
 
Laatst bewerkt:

Timber

Nieuw lid
25 okt 2012
9
0
Leeuwarden
Michel,

Ik heb deze plannen vorig jaar (eind 2012) ook gekocht van Matthias Wandel. Door jou uitgebreide beschrijving op dit forum begin ik ook weer entousiast te raken. Ik heb ondertussen ook al wat materialen verzameld, maar ik zit even met het volgende. Zou je mij misschien kunnen vertellen waar je de bijpassende as voor de lagers vandaan hebt? Ik kan op internet wel rond staf materiaal vinden, maar ik heb mijn twijfels of dit wel nauwkeurig genoeg rond is voor de lagers.

Gr,
Arjan
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Wat betreft de vraag van Timber:
Gewoon naar een constructiebedrijfje bij je in de buurt fietsen. Naar de baas vragen, vertellen wat je wilt; snapt ie direct en hij laat een stukje echte as (heet geen staf maar as) met de alom bekende passing afzagen door zijn knechtje. Kosten varierend van niks tot zeg 10 Euro.


Mvg
klaas
PS als die baas het niet snapt zit je bij het verkeerde bedrijf :)
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Michel,

Ik heb deze plannen vorig jaar (eind 2012) ook gekocht van Matthias Wandel. Door jou uitgebreide beschrijving op dit forum begin ik ook weer entousiast te raken. Ik heb ondertussen ook al wat materialen verzameld, maar ik zit even met het volgende. Zou je mij misschien kunnen vertellen waar je de bijpassende as voor de lagers vandaan hebt? Ik kan op internet wel rond staf materiaal vinden, maar ik heb mijn twijfels of dit wel nauwkeurig genoeg rond is voor de lagers.

Gr,
Arjan

Leuk dat je er ook aan begint!! Wel een bouwverslagje maken he?! ;-)

De as heb ik inderdaad van een locale staalboer, het heet assenstaal.
Mijn maatje koopt daar beroepsmatig veel staal, hij heeft het kostenloos voor me kunnen regelen.
Anders had ik het waarschijnlijk gewoon online besteld, bij de ijzershop.nl ofzo.

Succes!
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
De motor voor de lintzaag heb ik inmiddels ook binnen.
Ik verwacht deze week nog een pakje met daarin een V-snaar.
Ik hoop dit weekend de poulies te kunnen maken.

Ik moet ook nog een zaaglint bestellen bij Tuff Saws. Maar waar doe ik goed aan? Eentje van zo'n 6mm voor het fijne bochtenwerk en eentje van 12mm voor het rechte zaagwerk?
Iemand suggesties?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ian van Tuffsaws helpt je graag en goed bij de keuze ;) gewoon even mailen, hij antwoordt naar het schijnt heel snel.

Zeker ook een lint nemen om te herzagen (resaw). Ze zijn niet duur daar en je kan dan beter gelijk genoeg voorraad in 1 keer bestellen ;)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Thnx Sam, ik ga hem gelijk eens mailen.

Zeker doen, goeie vent met heel veel verstand van lintzaagbladen (en linkshandig, dan heb je bij mij toch een streepje voor vrees ik :D)

Voor herzagen gebruik ik de SuperTuff Fastcut linten, 12mm 3tpi. Werkt als de brandweer en kan ik echt aanbevelen!

Groet, Rob.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ik heb inderdaad al een reactie van Ian! Nog even wat inlezen en dan vrijdag wat zaaglintjes bestellen.
Vandaag ook de V-snaar ontvangen. Kan ik mooi van 't weekend de poulies maken.

Vanavond de wielen even op het frame gehad:
foto 24.jpg
De motor er ook even los opgezet.
Op de motor zat een grote zwarte kunststof bak met daarin de aansluitingen en de condensator.
Door de zwarte bak paste de motor niet in het frame. De bak dus maar vervangen door een lasdoos, nu past het prima.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ziet er goed uit. Erg benieuwd naar het eindresultaat. De kriebel die ik voelde wordt alleen maar erger, maar ik moet nog zo veel afmaken..... Keuzes....

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Misschien heeft Ian al eerder zagen aan zelfbouwers van deze lintzaag geleverd en heeft hij waarschijnlijk - gezien zijn goede contacten met zijn klanten - ook terugkoppeling gehad. Hij kan je misschien een op ervaring gebaseerd advies geven.

ik ben heel benieuwd hoe je eerste proeven zullen verlopen.

Succes

klaas
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Door andere hobby's en bezigheden heb ik afgelopen weekend helaas niet zo heel veel kunnen doen aan de lintzaag.

Wel al een begin gemaakt met de poelie voor de motor. Deze maak ik van 18mm multiplex. De achterkant van de pulie is opgedikt met een kleiner schijfje 18mm multiplex.
De as van de motor is 19 mm. Het gat in de poelie is 18mm en heb ik op de as geperst, het zit als een huis en er zit geen slinger in de poelie.
pulley.jpg
Nu de groef voor de V-snaar er nog in draaien. Da's een kwestie van de motor aanzetten en met de bijtel aan de slag.

De poelie voor het wiel zal wat groter worden, zo'n 30cm. Ik maak hiervoor eerst een ronde overmaatse schijf en schroef deze dan tijdelijk tegen de kleine poelie. Zo kan ik daar ook een groef in draaien.
 
Laatst bewerkt:

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
De poelie voor de motor is klaar.
poelie.jpg
Ik ben niet gelukkig met de hoeveelheid "vlees" dat aan de randen van de poelie overblijft, ik zie even aan of het heel blijft. Zo niet, dan maak ik een dikkere.
De poelie voor aan het wiel maak ik gelijk maar wat dikker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.