Bouwverslag lintzaag Matthias Wandel

phantast

Nieuw lid
5 jan 2011
11
0
Zo eerst maar eens een klein vehaaltje van mijn bouw van de Mathias Wandel lintzaag.

Ik ben nog druk bezig met het inrichten van mijn hobby werkplaats en na de aanschaf van een combinatiemachine, draaibank en kolomboor was het eind van mijn budget een beetje in zicht en er ontbreekt nog een lintzaag. :rolleyes:
Dus dan zelf maar 1 bouwen! Door mijn you tube-houtbewerkings filmje-kijk-verslaving weet ik dat het mogenlijk is. En deze is al door erg veel mensen nagebouwd dus waarom zou het mij dan niet lukken. ;)

Dus plannen bestelt maar nog wel met het idee om hem nog een beetje aan te passen naar mijn wensen. Maar daar ben ik inmiddels vanaf gestapt, ik kan wel aan gaan passen maar verbeteren gaat mij waarschijnlijk niet lukken dus het wordt een 1 op 1 kopie.

Inmiddels ben ik bijna klaar met het frame en dat is zoals het er nu uit ziet aardig gelukt. Hij is mooi vlak en haaks, ik maakte me vooraf vooral zorgen om vlak te krijgen maar dat is gelukt! Het is wel een flink karwei, alles laagje voor laagje opbouwen en iedere keer weer wachten tot de lijm droog is. Maar tijdens het drogen wel een begin gemaakt aan de wielen en polies gedraaid. De wielen worden van 2 lagen 15mm MDF die heb ik inmiddels grof op maat gezaagd en als het frame klaar is en men lijmklemmen weer vrij zijn kan ik ze op elkaar gaan lijmen en ze verder af maken. De polies zijn van multiplex de kleine voor aan de motor kon ik op de draaibank maken dat was niet zo moeilijk, maar die voor aan het wiel was te groot voor mijn draaibank, daar heb ik in het midden een gat van 30mm in geboord en op mijn frees gemonteerd en dat ging boven verwachting goed! Op het laagste toerental van men frees ging het nog iets te snel maar als ik heel voorzichtig was met mijn beitens er tegen houden ging het net zo makkelijk als op de draaibank.

Morgen weer verder dan hoop ik het frame af te maken en ga ik aan de bevestiging van de wielen beginnen daarna heb ik het weer een tijdje druk met werk en men gezinsleven.

Misschien leuk om te weten het budget voor dit project is ongeveer €150,- de motor heb ik uit een oude zaagtafel gehaald dus gratis. De lagers en aandrijfriem in de winkel gekocht voor €80,- op internet kan je het goedkoper krijgen maar ik wou ook wat advies en uitleg. Hout voor het frame had ik nog liggen van een ander project (douglas) anders ongeveer €50,- en alle schroeven en bevestigings matriaal bij de hornbach een lijst van 1,5 A4tje lang en ze hadden alles! Voor nog geen €20,-. :D nu moet ik alleen nog wat hout voor de geleiders.

Ik hoop dat jullie een beetje door mijn tekst heen komen en het leuk is om te lezen want schrijven is niet echt mijn ding! ;)
Ow en op de vraag heb je foto's ja maar die moet ik nog even van men telefoon op deze site zien te krijgen een nieuwe uitdaging. Lol
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Goed, een jaar verder sinds de laatste post maar ik heb nu dan echt de draad weer opgepakt.
Afgelopen week de "crown" aan de wielen gedraaid, een poulie gemaakt en de boel maar eens voor 't eerst laten draaien:
Het maakt nu nogal wat kabaal maar dat zal wel minder worden, er moet immers nog rubber (binnen fietsband) op de wielen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Goed dat je het project weer hebt opgepakt, ik heb net met plezier het hele topic doorgelezen. Ik ben benieuwd naar de volgende post!
 

paulus57

Nieuw lid
13 dec 2015
15
0
ziet er mooi uit,
het is ook een project waar ik mee ga beginnen zit al een tijdje in mijn hoofd en nu maar eens beginnen lijkt me,
een lintzaag moet je gewoon hebben ;-)
maar heb je de 14" frame gemaakt of de 16" frame ?
ik merkte op dat je grotere wielen had gemaakt echter lijkt het me dat je dan niet goed uitkomt met 16" wielen op een 14" inch frame,
voor de rest niets op aan te merken hoor prachtig geworden en het geluid ( filmpje ) valt onzettend mee het is meer de lintzaag wat je hoort rubber om de wielen heen en hij loopt nog beter en stiller
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
De wielen zijn 16" en het frame ook.
Inmiddels ligt het rubber om de wielen en hij is inderdaad weer wat stiller.
Volgende stap is het maken van de kantelbare tafel. Maar dat zal moeten wachten tot na de feestdagen.
 

phantast

Nieuw lid
5 jan 2011
11
0
20151025_105227.jpg
20151025_105102.jpg
20151025_105053.jpg
Ik ben inmiddels al ff klaar. Hij zaagt echt super!
Bedoel je lengte of breedte van het zaaglint Klaas. Breedte iets van 18mm, ik heb een leegte van 2700mm maar iets groter kan ook wel. Anders kan je hem nog iets aanpassen voor groter.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Proficiat, ziet er goed uit.

Ga je nog een borsteltje op het onderste wiel monteren zodat er minder zaagsel tussen het lint en het wiel blijft zitten?

Mvg,:).
 

phantast

Nieuw lid
5 jan 2011
11
0
Moet er inderdaad nog een bostel op monteren en nog even een cover voor de onderkant afmaken ook wat veiliger.
Heb inderdaad douglas gebruikt voor een frame en voor de andere onderdelen alerlei verschillende matrialen. Vooral restjes. ;)
Die boven geleider wil in nog wel een keer opnieuw maken van eiken ofzo nu heb ik er vuren voor gebruikt had niets anders. Maar eigenlijk werkt hij zo ook wel prima.
Had niet verwacht dat hij zo goed zou gaan zagen trouwens, met een goed lint zaagt hij mooi strak. En heb maar een 700w motor.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je mag dan jezelf een phantast noemen maar je brengt je ideeen wel in de praktijk!
Ik vind je lintzaag er goed uitzien, mooi dat ie ook nog prima zaagt.

Willem
 

paulus57

Nieuw lid
13 dec 2015
15
0
Moet er inderdaad nog een bostel op monteren en nog even een cover voor de onderkant afmaken ook wat veiliger.
Heb inderdaad douglas gebruikt voor een frame en voor de andere onderdelen alerlei verschillende matrialen. Vooral restjes. ;)
Die boven geleider wil in nog wel een keer opnieuw maken van eiken ofzo nu heb ik er vuren voor gebruikt had niets anders. Maar eigenlijk werkt hij zo ook wel prima.
Had niet verwacht dat hij zo goed zou gaan zagen trouwens, met een goed lint zaagt hij mooi strak. En heb maar een 700w motor.

goede keus om douglas hout te gebruiken het is sterker en gaat langer mee ...mits je douglas hout wel behandeld , blanke lak of wat dan ook,
levensduur verdubbelt met behandelen..
je 700 watt motor : 700 watt naar pk is o.951 pk dus bijna 1 pk = krap maar gaat redelijk het beste is 1,5 - 2 pk + denk ik zo




voor wie zijn wattage wil omrekenen naar PK : http://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php?type=vermogen


 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi gedaan Phantast, het hoeft er allemaal niet perfect en gelikt uit te zien, als het maar werkt dat is waar het om gaat.

Groet Pel.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
nu even wat anders is dit niet het draadje van MichelvdD
volg MichelvdD, zie ik in een keer foto's van een ander, een beetje verwarrend.
 

phantast

Nieuw lid
5 jan 2011
11
0
Zo jij let wel erg goed op. ;)
16mm ongeveer heb alles door de van dikte gehaald zodat het precies gelijk was exacte dikte komt niet zo nauw. Heb het frame 1 laag dikker gemaakt omdat ik een klein foutje had gemaakt (spiegelbeeld) bij het lijmen. Voor de sterkte hoeft het allemaal niet want volgens mij is het frame veel sterker als nodig is.

Ik heb het juist in dit topic geschreven omdat het mij niet zo handig leek om een nieuw topic te openen over precies hetzelfde. Ik weet niet wat op dit forum de regel of goed gebruik is? Dan doe ik het de volgende keer anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.