"Bouwstofzuiger" klasse L of M?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Uit de FAQ van Festool:
Tenzij Festool jokt zeggen ze dus gewoon dat de L-stofzuiger een M-stofzuiger zonder flowsensor is. Oftewel dat de L en de M beide hetzelfde 0.1% filter hebben. Wat ik in het verhaal overigens mis is deeltjesgrootte - wat dus kennelijk niks met L en M klasse stof te maken heeft (dat is gebaseerd op MAC-waarde - vandaar ook die doorlaatbaarheid), maar wel degelijk relevant is voor de schadelijkheid van stof, ook van op zichzelf 'ongevaarlijk' materiaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
ok dit is een oude blog of comment , geeft niet, ik ben op zoek naar een goede, echt goede stofafzuiging,, de felders, zijn stationaire machines van duizenden euro s ga ik niet kopen, ik heb een festool midi, maar ik wil iets zwaarders, iets meer, ik heb in het verleden veel stof gehapt, en dat is niet absoluut niet goed. hoe is de ctl 26e AC,
Hangt er natuurlijk van af wat je er mee wil doen, maar de Starmix 1635 is dan een goede keuze. De Midi is prima voor een schuurmachine of een zaag en is klein en licht. De Starmix kan wat meer hebben. Grotere en langere slang, grotere bak, mogelijkheid om zonder zak te werken en automatische reiniging. Het is meer een werkpaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hangt er natuurlijk van af wat je er mee wil doen, maar de Starmix 1635 is dan een goede keuze. De Midi is prima voor een schuurmachine of een zaag en is klein en licht. De Starmix kan wat meer hebben. Grotere en langere slang, grotere bak, mogelijkheid om zonder zak te werken en automatische reiniging. Het is meer een werkpaard.
Het doel is om de afzuiging te gebruiken voor max 1 machine tegelijk, dat is wel duidelijk denk ik. maar wel verschillende soorten, afkortzaag KS88, bovenfrees, invalzaag. en laten we eerlijk zijn, als we geld steken in de machines moeten ook geld steken in goede afzuiging. Bedoeling is eigenlijk de stofafzuiging een vaste plek te geven en de WP voorzien van een buizenstelsel, met div. aftakkingen. kijk die dure dingen van Felder schaf ik niet aan, maar als een Starmix volstaat bijv. dan vind ik dat een prima id.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.077
395
Starmix heeft een uitgebreid leveringsprogramma en levert ook minstens zo dure apparatuur
 

jorisvh

Post veel
dat de L-stofzuiger een M-stofzuiger zonder flowsensor is.
dat is effectief zo. je kan het snel zien in de lijst met toebehoren: bvb de CLEANTEC CTL 26 E AC en de CLEANTEC CTM 26 E AC zijn identiek qua filters.

voor de makita VC4210L/M (nilfisk rebrand) heb ik dit ooit in detail uitgezocht door de onderdelen tekeningen te vergelijken. enige verschillen waren inderdaad de sensor en een knop om de slang diameter in te stellen (wat doet vermoeden dat de flow sensor eigenlijk een druk sensor is waaruit het debiet geschat wordt mbv de slangdiameter).
 

jorisvh

Post veel
kijk die dure dingen van Felder schaf ik niet aan, maar als een Starmix volstaat bijv. dan vind ik dat een prima id.
die starmix of een concurrent ”volstaat” niet, het is gewoon de beste of zelfs enig mogelijke keuze voor het elektrisch handgereedschap dat je opnoemt.

een duurdere Felder is voor jouw geen alternatief want die is enkel geschikt voor stationaire machines formaatzaag, vlak-/vandikte, topie, … met aansluitingen ~100mm.

zoek maar eens op HPLV vs LPHV voor meer achtergrond over de verschillen tussen bouwstofzuiger en stofafzuiging.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
dat is effectief zo. je kan het snel zien in de lijst met toebehoren: bvb de CLEANTEC CTL 26 E AC en de CLEANTEC CTM 26 E AC zijn identiek qua filters.

voor de makita VC4210L/M (nilfisk rebrand) heb ik dit ooit in detail uitgezocht door de onderdelen tekeningen te vergelijken. enige verschillen waren inderdaad de sensor en een knop om de slang diameter in te stellen (wat doet vermoeden dat de flow sensor eigenlijk een druk sensor is waaruit het debiet geschat wordt mbv de slangdiameter).
Wat gebruik jij als ik vragen mag
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
die starmix of een concurrent ”volstaat” niet, het is gewoon de beste of zelfs enig mogelijke keuze voor het elektrisch handgereedschap dat je opnoemt.

een duurdere Felder is voor jouw geen alternatief want die is enkel geschikt voor stationaire machines formaatzaag, vlak-/vandikte, topie, … met aansluitingen ~100mm.

zoek maar eens op HPLV vs LPHV voor meer achtergrond over de verschillen tussen bouwstofzuiger en stofafzuiging.
zal ik zeker doen, want eigenlijk is het net als met de machines, ik werk er niet dagelijks mee maar de stofafzuiging moet wel goed of zeg maar optimaal zijn, ik ga op zoek bedankt
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Dat zijn rommelmakers bij uitstek. Daar help meer zuigkracht niet.

Als je alle stofzuigerachtige afzuigers vergelijkt dan ligt de zuigkracht van de verschillende modellen niet zo ver uit elkaar dat je ineens veel stofarmer werkt. Zeker bij festool niet, daar zitten de voornaamste verschillen in opties en zakgroote.

Met de mini en bijbehorende cyloon heb ik met normale handgereedschappen of de machines in de cms geen problemen. Wat er langs stoft komt inderdaad omdat er op dat punt in de machine geen afzuiging is. Bijvoorbeeld, het einde van de zaagsnede met de invalzaag.

Zou ik "meer" willen dan is adembescherming de beter weg, gecombineert met luchtzuivering in de ruimte.

Als je toch meer zuigkracht / debiet zoekt, kijk dan naar het parallel/serie schakelen van machines
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Stofzuigers in serie zetten gaat niet. In parallel zou eventueel kunnen, maar lijkt me niet aangeraden.
Ik denk dat je eerst je budget moet bepalen. Dan kan je een categorie stofzuigers selecteren. Vervolgens een ontwerp van het buizensysteem.Je buizensysteem moet zo kort mogelijk blijven met zo weinig mogelijk aftakkingen en bochten. Er zijn mensen die PVC afvoer gebruiken, maar ik zou eerder opteren voor PE ivm statische lading. De zaak gaat met PVC niet onmiddellijk ontploffen door een vonk, maar je kan onaangename schokken krijgen en de buizen trekken stof aan.
Ik zou ook eens kijken bij systemen voor centrale afzuiging. Dan is je probleem met aansluitpunten ook opgelost. Die aansluitpunten hebben een klep en een ingebouwd contact. Je kan bij zelfbouw ook een losse motor plaatsen met filter en cycloon.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
In parallel zou eventueel kunnen, maar lijkt me niet aangeraden.
parallel is een interessant idee
ik stel mij een buis in Y-vorm voor
onderaan in de buis ligt in het midden een op te zuigen voorwerp
bovenaan zijn links + rechts telkens een stofzuiger aangesloten die precies even veel onderdruk geven
in een theoretische wereld zou het voorwerp moeten blijven liggen, omdat de onderdruk van zowel links als rechts gelijk is
 

jorisvh

Post veel
Wat gebruik jij als ik vragen mag
Ik heb deze
L klasse dus. die is door nilfisk ontwikkeld en de originele is deze:
in de praktijk heb ik het nilfisk model nog nooit gezien, wel veel rebrand als Makita of Mirka.
die dient voor lamellenfrees, schuurmachines, domino, invalzaag, … en gaat mee op verplaatsing.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Dat zijn rommelmakers bij uitstek. Daar help meer zuigkracht niet.

Als je alle stofzuigerachtige afzuigers vergelijkt dan ligt de zuigkracht van de verschillende modellen niet zo ver uit elkaar dat je ineens veel stofarmer werkt. Zeker bij festool niet, daar zitten de voornaamste verschillen in opties en zakgroote.

Met de mini en bijbehorende cyloon heb ik met normale handgereedschappen of de machines in de cms geen problemen. Wat er langs stoft komt inderdaad omdat er op dat punt in de machine geen afzuiging is. Bijvoorbeeld, het einde van de zaagsnede met de invalzaag.

Zou ik "meer" willen dan is adembescherming de beter weg, gecombineert met luchtzuivering in de ruimte.

Als je toch meer zuigkracht / debiet zoekt, kijk dan naar het parallel/serie schakelen van machines
ff een vraag, wat zijn rommelmakers, licht dat eens toe
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
L = 99% filter, mag niet commercieel binnen gebruikt worden.
M = 99,9% filter, met flowsensor. Voor hout, gips, etc.
H = 99,995% filter, met flowsensor. Voor asbest, schimmels en andere schadelijke stoffen.

Flowsensoren detecteren of de afzuiging nog voldoende is. Bij een verstopte slang, vervuild filter of volle zak wordt de omgeving al snel te stoffig om veilig in te werken. Als je bezig bent heb je dit niet altijd door, dus vandaar het verplichte alarm.
Bij afzuigen van gips/cement is een klopfunctie heel nuttig, met name in combinatie met een speciaal non-stick filter. Bij Bosch moet je kijken naar de Karcher filters en zakken, die zijn voordeliger. Karcher is de OEM die de stofzuiger maakt voor Bosch.
 

jorisvh

Post veel
parallel is een interessant idee
Twee stofzuigers op een cycloon?
Forumlid @Mickel Moen heeft zoiets gedaan, zie:
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Leuk, dat mijn experiment hier aangehaald wordt. Ik zeg met nadruk experiment, omdat ik bij aanvang geen idee had of het zou werken. De onderste situatie in het volgende plaatje deed mij beslissen, de gok te wagen. Maar dan met één cycloon.

1658128283396.jpeg1658128283396.jpegIk kon een drietal nog werkende bouwstofzuigers voor €7,50/stuk bemachtigen, wat de beslissing tot het experiment versnelde. Aan flexibele buis en een cycloon was ik meer kwijt.

Tot nu uitermate tevreden. Ook de afzuiging op de Makita vandikte werkt voortreffelijk.

De afzuiging op de DeWalt combi is een zaak van beleid. Inherent aan zo’n machine is, dat je het nooit top krijgt. Met name bij het schulpen. Mooi is dat het zaagsel niet alle kanten opvliegt. Ik heb mezelf aangewend om meteen na iedere zaagbeurt met de universele slang even na te zuigen, zodat het zoveel mogelijk stofvrij blijft rondom de machine.

De cycloon werkt ook top. Eens in het half jaar controleer ik de ingegraven stofzuigers. Bij de ene zit vrijwel geen reststof in de zak. De andere schat ik een kwart tot half vol. Die leeg ik dan of vervang deze door een nieuwe.

Tot slot. Ik heb maar een kleine werkplaats. De afstanden zijn dus maar kort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.