"Bouwstofzuiger" klasse L of M?

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Sta voor een klus waarbij ik oa gyproc dien te schuren in een badkamer die tijdens de werken nog gebruikt wordt.

Had zelf nog geen afzuiging in mijn bescheiden werkplek dus wou van deze opdracht gebruik maken om een mobiele stofzuiger aan te schaffen.
Werken die ik in mijn werkplaats uitvoer zijn enkel met een TS55 en wat schuurwerk.
Dus geen zaagtafel of vandiktebank. Cycloon is hier dus overbodig IMO.

Nu komt de vraag.
Mijn oog is gevallen op 2 toestellen met een automatische filterreiniging.
Beide komen in een L&M (geen kankerstokken maar "klassen" he mannen)

Is de meerkost voor een M-klasse te verantwoorden?

Toestellen die ik bekijk:
-BOSCH GAS 35
- Festool CTM/CTL 26

Het is niet dat ik de kost (deels) kan afschrijven op de klus. Het is mijn eigen badkamer 🤗
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.077
414
Voor beiden geldt dat het filter voor L en M gelijk zijn, maar dat de M een flowsensor heeft die een alarm genereert bij te lage luchtstroom. De Bosch is in feite een gerebrande Starmix. Toevallig van de week de Festool zitten te bekijken. Op de website staat het verschil ook beschreven. Moet je overigens wel de AC variant hebben voor die automatische filterreiniging.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Is het zo dat een L & M klasse hetzelfde is?

Lees toch vaak dat er een verschil zit. 1% vs 0,1% en efficiëntie van 99% vs 99,9.

De flow sense lijkt me dan weer eerder iets irritant te kunnen zijn. Ben me ervan bewust dan een M-klasse hier met uitgerust is. Maar lees vaak, vooral bij de Bosch dat deze sensor om de haverklap begint te piepen.

Inderdaad bekijk ik beide varianten met de auto clean functie.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Sta voor een klus waarbij ik oa gyproc dien te schuren in een badkamer die tijdens de werken nog gebruikt wordt.

Had zelf nog geen afzuiging in mijn bescheiden werkplek dus wou van deze opdracht gebruik maken om een mobiele stofzuiger aan te schaffen.
Werken die ik in mijn werkplaats uitvoer zijn enkel met een TS55 en wat schuurwerk.
Dus geen zaagtafel of vandiktebank. Cycloon is hier dus overbodig IMO.

Nu komt de vraag.
Mijn oog is gevallen op 2 toestellen met een automatische filterreiniging.
Beide komen in een L&M (geen kankerstokken maar "klassen" he mannen)

Is de meerkost voor een M-klasse te verantwoorden?

Toestellen die ik bekijk:
-BOSCH GAS 35
- Festool CTM/CTL 26

Het is niet dat ik de kost (deels) kan afschrijven op de klus. Het is mijn eigen badkamer 🤗
Als je voor een paar honderd euro de kans op gezondheidsschade kan verkleinen vindt ik het het geld al snel waard. Voor hobby houtbewerking gewoon de M variant aangeschaft.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas en 3xtr3m3

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
De M heeft een filterrendement dat 0,9 % hoger is dan de L.Het gaat enkel over filterrendement. Er wordt niet gesproken over stof dat niet afgezogen worden en vrij komt aan de machine zelf. Naar mijn ervaring is dat stof dat niet in de stofafzuiging verdwijnt het grootste aandeel. Een hoekje waar je niet met de machine komt met de hand. Een plaat zagen. Naar mijn mening ga je je gezondheid niet helpen door een M klasse te kopen. Dan kan je beter een L nemen en het uitgespaarde geld aan een goed stofmasker besteden dat je dan consequent altijd draagt als je in de werkplaats of op de werf bent. Maar wie doet dat???
(Ik zou ook even kijken bij de Starmix 1635.)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.077
414
Is het zo dat een L & M klasse hetzelfde is?

Lees toch vaak dat er een verschil zit. 1% vs 0,1% en efficiëntie van 99% vs 99,9.

De flow sense lijkt me dan weer eerder iets irritant te kunnen zijn. Ben me ervan bewust dan een M-klasse hier met uitgerust is. Maar lees vaak, vooral bij de Bosch dat deze sensor om de haverklap begint te piepen.

Inderdaad bekijk ik beide varianten met de auto clean functie.
Uit de FAQ van Festool:

Welke stofklassen onderscheidt men?​



Stoffen welke vrijkomen bij diverse werkzaamheden, worden in drie klassen ingedeeld.
Voor elke stofklasse is er een andere stofzuiger geschikt want per stofklasse geldt een vastgelegde grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling (AGW).
Bovendien verschilt per stofklassen hoe hoog het afscheidingspercentage van het filtersysteem voor stofvrij werken moet zijn. De stofklassen zijn:

• Stofklasse L
• Stofklasse M
• Stofklasse H

Stof van klasse L: Voorbeelden van materialen in Nederland welke afgezogen kunnen worden met een L-stofzuiger zijn bijv. huisstof, verf en hout maar ook beton en cement.
Voor deze stofklasse geldt een maximale werkplekconcentratie van meer dan 1 mg/m³ en een maximale afzuigerdoorlaatbaarheid van 1 %. Hoe lager de MAC-waarde is, des te gevaarlijker is het stof.

Stof van klasse M: Voorbeelden van materialen in Nederland welke afgezogen kunnen worden met een L-stofzuiger zijn bijv. huisstof, verf en hout maar beton en cement.
Deze klasse wordt voor stof gebruikt dat een MAC-waarde van meer dan 0,1 mg/m³ bezit.
Hiervoor moet de doorlaatbaarheid van de stofzuiger tot 0,1 % bedragen om stofvrij werken mogelijk te maken. Het enige verschil met een Festool L-klasse stofzuiger zit hem in de technologie. De Festool M-klasse stofzuiger beschikt over een flowsensor die de afzuigflow registreert en een akoestisch signaal afgeeft wanneer deze onder niveau presteert.

In de stofklasse H worden daarentegen "zeer" gevaarlijke stoffen met kiemen, bacteriën, asbest, virussen, schimmels, cadmium, formaldehyde, kaliumdichromaat of kankerverwekkende stoffen samengevat.
Deze klasse geldt voor alle stoffen met een MAC-waarde kleiner of gelijk aan 0,1 mg/m³ en een maximale doorlaatbaarheid van de stofzuiger van 0,005 %. In Nederland laat Festool al haar stofzuigers en combinatie testen door TNO. Wanneer er een TNO-certificering aanwezig is voldoet de machine en/of combinatie aan wet- en regelgeving van het Ministerie SZW.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

jorisvh

Post veel
Ik heb zelf de makita VC4210L (niet de VC4210M dus) super tevreden van, trouwens.

Die 99% vs 99,9% is wat de fabrikant moet kunnen garanderen om aan de norm te voldoen en niet noodzakelijk wat de stofzuigers in de praktijk presteren. De filters in L&M zijn identiek en die filteren in gelijke omstandigheden dus exact even goed.
Om te kunnen garanderen dat er altijd 99,9% gefilterd wordt, heeft de M een extra sensor met alarmsignaal voor verminderde zuigkracht. Dat is althans zo voor de Makita en blijkbaar ook voor de Boch en de Festool. Ik sluit niet dat er fabrikanten zijn die M klasse halen door effectief betere filters maar heb daar geen weet van.

En dan nog, zoals @mathieu al zei, gaat de 99% vs 99,9% over het stof dat je effectief opzuigt. Stel dat je 1% / 5% / 10% niet opzuigt, dan wordt in totaal 2% vs 1% / 6% vs 5% / 11% vs 10% van het stof de werkruimte in geblazen.
M.a.w. enkel als je 99% afzuigt is het relevant of je daar 99% of 99,9% van filtert.
Zorg dus eerst voor machines met goede voorziening voor afzuiging en goede werkwijze. Als dat niet lukt, draag een goed masker.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en mathieu

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ik denk dat ik me teveel focus op theoretische %'s
Zoals eerder aangegeven zal het gereedschap waarmee je werkt ook een groot aandeel hebben.
De Starmix eens wat nader bekeken en deze lijkt het ook goed te doen.
Overweeg zelfs deze boven de Bosch en Festool.

Als ik de knoop doorgehakt heb zal ik het laten weten :)

Bedankt aan iedereen voor de feedback
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.077
414
Ik ben benieuwd naar je overwegingen. Ik sta min of meer voor de zelfde keus. Persoonlijk neig ik naar de Festool, omdat ik zo mijn twijfels heb bij de degelijkheid van de elektronica van de Starmix.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.195
1.973
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je op klus gaat M een eis is
bij mijn weten is in een beroepsomgeving een L niet toegelaten
tenzij je zzp'er bent
zal het gereedschap waarmee je werkt ook een groot aandeel hebben.
denk ik ook
een eenvoudige vergelijking in de praktijk tussen een excenterschuurmachientje met een stofzakje & eentje met stofzuigerafzuiging heeft mij veel duidelijk gemaakt
met de 1ste moest ik om de haverklap een nieuw schuurpapiertje steken
met de 2de heb ik een hele (geschaafde) trap met 2 velletjes van 150 + 220 glad geschuurd
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Hoi! Ik kom uit de meubel en interieurbouw en wil even wat ervaring delen;

Ja, in de werkplaats hebben wij zwaardere stofafzuiging staan dan onderweg. Festool noemt die ook mobiele stofafzuiging ipv stofzuiger. Voorbeeld is een CTL 36 AC. Onze schilderafdeling heeft zwaardere M met AC staan omdat die hele dag lak staan te sturen -> fijner schuurpapier en dus ook fijner stof.

Onderweg en op locatie zie je 90% ctl mini/midi ofwel een equivalent. Vanuit ARBO zijn er richtlijnen tegenwoordig maar dat gaat over stofconcentratie op de werkvloer en niet over het stikkertje op ie machine. Kortom, bij incidenteel werken met een afkortzaag of invalzaag in een grote ruimte kom je daar niet snel aan.

Er zit een megagroot verschil in de machines (verschillende schuurmachines of zagen, niet de stofzuigers) en hoe goed ze afzuigen. Ook het automatisch meeschakelen van de stofzuiger is een must, anders wordt je toch "lui" en doe je 2s even wat zonder.

Als je werkt met gips kan je een krachtstroom afzuiging neerzetten maar het valt of staat bij je gereedschap. Schuren van gips met een festool planex kan fluitend, met een reguliere schuurmachine wordt er simpelwrg teveel fijnstof geproduceerd om door de gaatjes in de zool af te kunnen zuigen.

Kortom, mijn advies:
-L klasse
-automatisch aanschakelen (stopcontact)
-Altijd je zak vervangen ipv lekker hollands hergebruiken/uitkloppen
-goed gereedschap
-zelf opletten dat je consequent bent. Niet "even" met de multitool iets doen, dat geeft meer stof dan 20 zaagsnedes met een invalzaag
 
Laatst bewerkt:

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Nee, L klasse en M klasse zijn niet hetzelfde,
MAAR: Zowel Bosch alf Festool gebruiken in de L klasse dezelfde M filters die ze ook in de M klasse gebruiken.

Bij veel merken zijn de filters uit de L en M klasse hetzelfde (Bosch, Makita(nilfisk), Metabo(starmix) en Festool doen dit allemaal op dezelfde manier.

Daardoor is het voor een hobbyist of ZZPer de meerwaarde vaak niet waard om een M klasse te kopen.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Iedereen bedankt voor de waardevolle feedback.

Ik ben me ervan bewust geworden dat een stofzuiger maar 1 schakel is in het stofvrij (of stofarm) klussen. Zeker mijn schuurmachine is geen toppertje dus dit is al 1 zwakke schakel.

Ik kan toch met zekerheid zeggen dat ik 'maar' een L klasse zal aankopen door jullie inzichten. Scheelt met toch in vele gevallen een hele hoop.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik heb ook eens zo'n uitgebreide studie gedaan en ben uitgekomen op de starmix. Nog steeds zeer tevreden over.
Ik ben een paar weken geleden ook gaan onderzoeken. Ik heb uiteindelijk voor een Makita (Nilfisk) machine gekozen, maar het verschil t.o.v. starmix is miniem. De accessoires van de Nilfisk zijn wat goedkoper.

In principe zijn er maar 4 merken die veel gebruikt worden (Bosch, Makita(nilfisk), Metabo(starmix) en Festool)
De rest zijn bijna allemaal rebranded Nilfisk of rebranded Starmix machines.

De verschillen tussen deze merken zijn niet heel groot, en het is maar net waar je meer waarde aan hecht. De M/Lbox montage op de Nilfisk vond ik wel handig, evenals 'goedkope' accessoires en stofzakken.

Festool maakt mooie slangen en ook compactere machines.
Bosch GAS35 is ook een prima keus, maar presteert net wat minder goed dan Nilfisk en Starmix machines.

Als je specifieke vragen hebt over de verschillen tussen de merken kan ik nog een uur doorpraten, heb alles nog vers in het geheugen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Vandaag de knoop doorgehakt.
Het is de Festool ctl 26e AC geworden.
Er loopt een promo met een aanzienlijke korting op een webshop met een "groen-wit" logo.
Alleen is hij niet in voorraad haha.
Dus nog even wachten om hem te kunnen testen.
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Vandaag de knoop doorgehakt.
Het is de Festool ctl 26e AC geworden.
Er loopt een promo met een aanzienlijke korting op een webshop met een "groen-wit" logo.
Alleen is hij niet in voorraad haha.
Dus nog even wachten om hem te kunnen testen.
ok dit is een oude blog of comment , geeft niet, ik ben op zoek naar een goede, echt goede stofafzuiging,, de felders, zijn stationaire machines van duizenden euro s ga ik niet kopen, ik heb een festool midi, maar ik wil iets zwaarders, iets meer, ik heb in het verleden veel stof gehapt, en dat is niet absoluut niet goed. hoe is de ctl 26e AC,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.