"Bouwstofzuiger" klasse L of M?

jorisvh

Post veel
Bij de ene zit vrijwel geen reststof in de zak. De andere schat ik een kwart tot half vol. Die leeg ik dan of vervang deze door een nieuwe.
je opstelling is dus:
machines —> 1 cycloon—> 2 identieke stofzuigers​
dan zou ik verwachten dat beide stofzuigers dezelfde hoeveelheid van hetzelfde lucht/stof-mengsel te verwerken krijgen en dat er dus ook evenveel fijnstof in de zakken achterblijft.
”vrijwel niks” tov ”kwart tot half” klinkt als een factor 10 verschil of misschien zelfs meer.
dat wijst er op dat 1 stofzuiger beduidend zwakker presteert en daardoor minder debiet verwerkt (of dat er in de zak of filter een lek zit waardoor dat stof gewoon naar buiten geblazen wordt natuurlijk).

in het extreme geval, als 1 van de stofzuigers quasi niet werkt zou het geheel zelfs slechter kunnen werken doordat de sterkere zuiger lucht aanzuigt door de zwakkere (al zit er in de meeste huishoudelijke stofzuigers wel een terugslagklep die dit zou verhinderen).
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
je opstelling is dus:
machines —> 1 cycloon—> 2 identieke stofzuigers​
dan zou ik verwachten dat beide stofzuigers dezelfde hoeveelheid van hetzelfde lucht/stof-mengsel te verwerken krijgen en dat er dus ook evenveel fijnstof in de zakken achterblijft.
”vrijwel niks” tov ”kwart tot half” klinkt als een factor 10 verschil of misschien zelfs meer.
dat wijst er op dat 1 stofzuiger beduidend zwakker presteert en daardoor minder debiet verwerkt (of dat er in de zak of filter een lek zit waardoor dat stof gewoon naar buiten geblazen wordt natuurlijk).

in het extreme geval, als 1 van de stofzuigers quasi niet werkt zou het geheel zelfs slechter kunnen werken doordat de sterkere zuiger lucht aanzuigt door de zwakkere (al zit er in de meeste huishoudelijke stofzuigers wel een terugslagklep die dit zou verhinderen).
Normaal gezien gaat zo een systeem zich zelf balanceren. Als een zuiger wat verstopt en de weerstand neemt toe gaat de ander wat meer debiet nemen. Tot dat deze dezelfde waarde bereikt als de ander.
Maar eerlijk gezegd heb ik nooit twee afzuigers parallel op een kanaal zien werken. Niet in lucht behandeling, verbrandingssystemen of afzuiging.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
@jorisvh en @mathieu

Nu ben ik verre van deskundig in deze. Laat ik zeggen de deskundigheid beperkt zich tot mijn ervaringen en wat ik hier over geschreven heb.

Ik heb twee verklaringen:
1. De ene zuiger in dit geval een Parkside van de Lidl zuigt wat minder dan de andere een Kärcher.
2. De twee zuigers komen bij elkaar op de Cyclone middels een y-stuk. Hierbij zit de Kärcher op het rechte stuk, en de Parkside op de aftakking. Ik kan mij zo voorstellen, dat dit iets verschil maakt.

Wellicht is het verschil er niet of minder bij twee identieke zuigers.

Al de drie zuigers die ik voor €7,50/kon kopen, waren Karchers. Verschillende types, maar ik meen met evenveel vermogen 1200Watt. Daarbij dus de Parkside, van ik meen 1300 Watt, maar qua massa een lichtere motor.

Hoe dan ook. De oudste Kärcher heb ik opgeofferd om een cyclonefilter van te maken. Een andere Kärcher kon ik weer dermate opknappen, dat ik daaraan een mooie bouwstofzuiger heb.

De overblijvende Kärcher en de Parkside heb ik dus in de stationaire setting gezet.

Waar het omgaat, is dat het werkt en dat doet het.

Wie het eens met eigen ogen wil zien is van harte welkom, maar nu niet. We zitten nu in Zweden.
62A1741C-9641-4E0C-AD4F-06A74D265364.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink en vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.