Bouw nieuwe poort

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Ik woon in een hoekwoning, en er zit een (dubbele) poort aan de zijkant van mijn tuin.
Deze poort is volledig rot en begint letterlijk van zijn scharnieren af te vallen.

Reden genoeg om er een leuk project van te maken welke naar ik nu inschat past bij mijn huidige capaciteiten.

Recent zitten stoeien in Sketchup, en ik begin de basisbeginselen nu te snappen.

Dit is het design welke ik heb uitgewerkt:
Vanaf tuinzijde:
Binnenkant poort.JPG
Vanaf straatzijde:
Buitenkant poort.JPG

Donkere hout betreft Eiken (hier heb ik nog veel oude tafelbladen van staan).
Lichte hout betreft vuren (heb nog een grote stapel oude plafondschrootjes liggen).

Omdat de rand van de losstaande muur aan de boven- en de onderkant behoorlijk is afgebrokkeld, plaats ik daar een paal om de deur aan te hangen.
De paal kan ik dan op een aantal plaatsen aan de muur vast maken om het gewicht wat meer te verdelen.

Mijn vragen:
- Ik ben gegaan voor een paal van 100x100mm. Deze wil ik bevestigen met pluggen/bouten in de bakstenen (losstaande) muur. Is dit verstandig?
- De dikte van het frame van de poortdeuren is in dit ontwerp 50mm. De schuine framebalken zijn 40mm dik en de schrootjes 10mm dik. Is dit overkill? Als ik terug zou kunnen naar 30mm dik zou dat nogal wat hout en lijmacties schelen (ben van plan alles samen te stellen door het verlijmen van dunnere planken, de meeste zijn 25-30mm dik).
- Ik ben van plan om de buitenste delen aan elkaar te bevestigen met pen en gatverbindingen. De schuine frame delen weet ik niet zo goed hoe ik die het beste kan bevestigen. Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt voor het meedenken en lezen!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Even een paar algemene opmerkingen, de verticale delen door laten lopen, de schoren niet in de hoek zetten maar net boven de onderste verbinding en net naast de bovenste verbinding en bij voorkeur met pen en gat of deuvels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben gegaan voor een paal van 100x100mm. Deze wil ik bevestigen met pluggen/bouten in de bakstenen (losstaande) muur. Is dit verstandig?
de sectie van de paal volstaat ruimschoots
de stevigheid van je muur is het belangrijkste
pluggen/bouten bij voorkeur in de voegen, omdat die minder openbarsten dan baksteen
duimen die je in & uit kan draaien ?
De dikte van het frame van de poortdeuren is in dit ontwerp 50mm. De schuine framebalken zijn 40mm dik en de schrootjes 10mm dik. Is dit overkill?
dit is zeker niet te veel van het goede, of hoe noem je dat in het noord-brabants-nederlands ?
die diagonalen heb je nodig om de rechtheid te behouden
of ze in de regels of de stijlen moeten komen, is hier reeds onderwerp van discussies geweest
hoe je die schrootjes gaat bevestigen, is niet duidelijk
vanuit het oogpunt van duurzaamheid verwacht ik dat de eik de schrootjes ruimschoots zal overleven
bouw het dus zo op dat je de schrootjes kan vervangen zonder de eiken kader weg te moeten gooien
rondom een eiken rand van 40 mm waarop je de schrootjes schroeft ?
Ik ben van plan om de buitenste delen aan elkaar te bevestigen met pen en gatverbindingen. De schuine frame delen weet ik niet zo goed hoe ik die het beste kan bevestigen.
de diagonalen kan je ook met pen&gat verbinden
ofwel zaag je de pennen schuin, ofwel boor je de gaten schuin

veel hangt af van hoe je het in mekaar past + verlijmt
deze eiken poort is met een afschuining in 15° gemaakt, zoals ramen

1675107618097.png
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Even een paar algemene opmerkingen, de verticale delen door laten lopen, de schoren niet in de hoek zetten maar net boven de onderste verbinding en net naast de bovenste verbinding en bij voorkeur met pen en gat of deuvels.
Bedankt voor de reactie!
Wat bedoel je met de verticale delen door laten lopen?
Mbt de plaatsing van de schoren: bedoel je optie 3 ipv 2 in dit topic: Tuindeur / poort schoren wat heeft de voorkeur?
Als ik optie 3 gebruik lijkt het me ook makkelijker om de pen en gat verbindingen te maken.

hoe je die schrootjes gaat bevestigen, is niet duidelijk
vanuit het oogpunt van duurzaamheid verwacht ik dat de eik de schrootjes ruimschoots zal overleven
bouw het dus zo op dat je de schrootjes kan vervangen zonder de eiken kader weg te moeten gooien
rondom een eiken rand van 40 mm waarop je de schrootjes schroeft ?
Ook jij bedankt voor de reactie!
Idee is om de schrootjes te bevestigen met schroefjes in inkepingen welke ik in het eik maak, zoals dit:
Buitenkant poort detail inkeeping.JPG
Zijkanten hebben dan 1cm overlap, bovenkanten 2cm.
Ik besef met dat de schrootjes een stuk korter mee gaan, maar dat is dan zo, die zijn zo vervangen.
Het betreft een huurwoning en ik maak de poort eigenlijk al veel te hoogwaardig voor de tijd die ik er nog verwacht te wonen, maar een leuk project is een leuk project :)
Idee is om de schrootjes te voorzien van een verflaag.

Welke behandeling kan ik het beste aan het eikenhout geven?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Inderdaad optie 3, tuoh geeft de goede argumenten in reactie #6 van dat draadje. De liggers tussen de staanders heeft mits goed waterdicht de voorkeur?

Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is een huurwoning
je kan het jezelf gemakkelijk maken door geen sponning in de kader te trekken, maar aan de binnenzijde eiken latjes te plaatsen die 10 mm smaller zijn
eik vergrijst mooi
afwerken is strikt genomen niet nodig
je kan er olie of vernis op zetten
wat kiezen en waarom vind je zeker elders op dit forum

1675169477816.png
eik vergrijst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.