Bouw HSB schuur met gemetselde borstwering

Hugo86

Nieuw lid
27 jul 2023
6
0
NL
Goedemiddag,

Ik ben recent begonnen met de fundering t.b.v. een houtskeletbouw schuur. De schuur wordt 15,6 x 7 meter en 5 meter hoog.
De randbekisting (vorstrand) staat inmiddel alsmede de korven en de stekken t.b.v. koppeling met de vloer.

De vorstrand en de vloer wil ik apart van elkaar storten en de vloer zal gevlinderd worden.
Ik vroeg me echter het volgende af:

- Kan een gemetselde halfsteens muur van ca. 50 cm hoog ook gebruikt worden om de vloer tegenaan de storten? Dat scheelt namelijk weer een kist maken. Of is dit niet stevig genoeg? Andere voordeel is dat de vloer strak tegen de gemetselde muur aan ligt vanuit binnen gezien.
- Indien dit niet kan, hoe zorg ik ervoor dat er tussen de gemetselde muur en de vloer binnen geen kieren zichtbaar zijn?
- Daarnaast vroeg ik me af of een halfsteens muurtje met daarop de HSB wanden wel voldoende vocht tegenhouden? Is het niet nodig om aan de binnenzijde van de muur ook een wandje te plaatsen? Nadeel hiervan is dat je met dikker SLS moet werken (duurder) om een geheel te krijgen.

Bekisting.jpg

Ik wil voor de constructie gebruik maken van eiken kolommen (palen) en liggers van 20 x 20 cm.
Anders dan op de tekening wil ik die op de gemetselde muur bevestigen, dus in het metselwerk ook rekening houden met de kolommen.
- Hoe monteer ik de eiken staanders/kolommen op het metselwerk? d.m.v. chemisch anker in de betonvloer met daarin draadeind?
- Moet ik nog DPC folie toepassen t.b.v. tegenhouden van vocht? en zo ja waar?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

wand.jpg


aanzicht schuur.jpg
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Kan een gemetselde halfsteens muur van ca. 50 cm hoog ook gebruikt worden om de vloer tegenaan de storten?
Tussen de muur en de vloer moet je dan wel kantband gebruiken zodat vloer en muur los van elkaar kunnen bewegen. Zonder kantband (of hoe dat ook heet) krijg je scheuren in de vloer.
 

Hugo86

Nieuw lid
27 jul 2023
6
0
NL
duidelijk bedankt, dus een gemetseld halfsteens muurtje van ca. 50 cm hoog is wel stevig genoeg?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou de kolommen gewoon op de grond zetten, want dat is echt geen goed idee, veel te zwak.
Dan kun je daar ook gelijk je metselwerk aan verankeren en dan zal het met de HSB erop wel goed komen.
 

mjm10d

Nieuw lid
24 dec 2018
2
2
Als je eerst het metselwerk zet en daarna de vloer stort kunnen de randen van de vloer niet goed gevlinderd worden i.v.m. de korf van de machines. Misschien iets om rekening mee te houden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dat eiken aan de buitenkant ziet er leuk uit, maar zonder behandeling is het na 20 jaar rot. En met behandeling zal het niet veel langer duren, omdat je de overgang tussen de planken de kolommen nooit waterdicht krijgt. Zo'n constructie is leuk om te verkopen als bedrijf, maar bij zelfbouw is dit zonde van je geld. En ga je het wel behandelen (verven) dat kun je net zo goed voor Douglas kiezen.

De kolommen kun je inderdaad over een draadeind zetten (moet je wel nauwkeurig boren) en traditioneel doet men een stukje lood aan de onderzijde. Maar DPC-folie zal ook wel gaan. DPC-folie wordt ook wel toegepast tussen vloer en metselwerk, maar hoe je dat technisch goed doet, weet ik niet.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Ik zou de kolommen aan de binnenzijde plaatsen. Zo kun je mooi je wand incl isolatie voorlangs laten lopen. En staat je kolom niet ‘nat’ in de grond
 

Hugo86

Nieuw lid
27 jul 2023
6
0
NL
Bedankt voor alle tips.
Ik zit inderdaad nog te twijfelen wat het beste is en meest onderhoudsvrij.
In eerste instantie had ik het als volgt bedacht:

Schermafbeelding 2023-07-28 204304.jpg

Hier staan de eiken palen dus aan de buitenkant op betonnen of harsteen sokkels.
Voordeel is dat er nog een kleine stukje overdekt is (ca. 80 cm) en dat de wand zelf gewoon helemaal dicht gepotdekseld kan worden. Aan de binnen kant gebruik ik dan stalen kolommen en liggers voor de zoldervloer.
Daarnaast is er nog een onderhouds voordeel. Deze zijde is n.l. de regenkant en heeft dus veel minder te lijden.
Wellicht dat dit nog de beste variant is, zal iets duurder zijn (meer hout) maar wel meer onderhoudsvrij en degelijk. scheelt ook weer poeren metselen.

Wat denken jullie hiervan t.o.v. van het vorige idee?
 

Hugo86

Nieuw lid
27 jul 2023
6
0
NL
Als je eerst het metselwerk zet en daarna de vloer stort kunnen de randen van de vloer niet goed gevlinderd worden i.v.m. de korf van de machines. Misschien iets om rekening mee te houden.
Dat is een goeie inderdaad! Bedankt voor de tip!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
In je laatste variant kun je je kolommen beter behandelen en indien nodig vervangen. Maar je mist zo wel schuuroppervlak. Visueel vind ik het wel mooi.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je stelt een aantal vragen over de constructie en of dit sterk genoeg is.
Neem aan dat je een bouwvergunning nodig hebt voor deze schuur en er in dat traject een constructeur betrokken moet zijn. Die kan alle krachten en belastingen berekenen en me de antwooden geven.

Die halfsteense muur vormt een koudebrug, weet niet wat je in die schuur gaat doen en of dit een probleem wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Je stelt een aantal vragen over de constructie en of dit sterk genoeg is.
Neem aan dat je een bouwvergunning nodig hebt voor deze schuur en er in dat traject een constructeur betrokken moet zijn. Die kan alle krachten en belastingen berekenen en me de antwooden geven.

Die halfsteense muur vormt een koudebrug, weet niet wat je in die schuur gaat doen en of dit een probleem wordt.
Als er nog geen defenitief besluit is over het ontwerp, betwijfel ik zelfs of er bouwtekeningen zijn..?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hah, dat lijkt best veel op onze schuur die ik wil gaan bouwen (19x7.5) Waar hoop je op uit te komen qua kosten? Ik heb zelf namelijk geen idee.

Bij ons ligt de ontwerptekening overigens bij een constructeur voor uitwerking zodat de vergunning aangevraagd kan worden. Ik geloof dat je met 5m te hoog zit om vergunningvrij te bouwen. In Nederland tenminste.
 

Hugo86

Nieuw lid
27 jul 2023
6
0
NL
Je stelt een aantal vragen over de constructie en of dit sterk genoeg is.
Neem aan dat je een bouwvergunning nodig hebt voor deze schuur en er in dat traject een constructeur betrokken moet zijn. Die kan alle krachten en belastingen berekenen en me de antwooden geven.

Die halfsteense muur vormt een koudebrug, weet niet wat je in die schuur gaat doen en of dit een probleem wordt.
Bouwvergunning is niet nodig. We mogen tot 150m2 vergunningsvrij bouwen met een max. nok hoogte van 5 meter.
De constructeur heeft de opbouw van de wanden gespecificeerd en welke materialen en afmetingen er gebruikt moeten worden voor de constructie. Ik ben maar een amateur (wel een handige;-)), maar met vragen en uitzoeken kom je een heel eind. Super dat er dit soort forums zijn.
 

Hugo86

Nieuw lid
27 jul 2023
6
0
NL
Leuk Okke!

Ja qua kosten schat ik tussen de € 50.000 en 60.000 gebaseerd op zelfbouw. Maar dat zou zomaar ook richting 70K kunnen gaan ;-).

Heb je tekeningen van je schuur? Ben wel benieuwd hoe jij het gaat doen.
Vergunningsvrij mag max. 5 meter maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen zoals bijv. voldoende afstand tot perceelsgrens.

De fundering is bijna klaar en verwacht ik binnen een paar weken te kunnen storten. Dan is het vieze werk achter de rug en kan het echte leuke bouwwerk beginnen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bouwvergunning is niet nodig. We mogen tot 150m2 vergunningsvrij bouwen met een max. nok hoogte van 5 meter.
De constructeur heeft de opbouw van de wanden gespecificeerd en welke materialen en afmetingen er gebruikt moeten worden voor de constructie. Ik ben maar een amateur (wel een handige;-)), maar met vragen en uitzoeken kom je een heel eind. Super dat er dit soort forums zijn.
Je hebt dus verder geen garage, berging, kas oid staan? Want alles telt mee in je vergunningsvrije deel, ook reeds gerealiseerde gebouwen die niet tot het hoofdvolume/hoofdfunctie behoren?

Op zich wel een lekker maatje voor een houtwerkplaats....... 😁
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Je hebt dus verder geen garage, berging, kas oid staan? Want alles telt mee in je vergunningsvrije deel, ook reeds gerealiseerde gebouwen die niet tot het hoofdvolume/hoofdfunctie behoren?

Op zich wel een lekker maatje voor een houtwerkplaats....... 😁
Goede opmerking. Alle andere bebouwing die niet tot het originele huisdeel met woonbestemming behoren worden hiervan afgetetrokken.
Zo telde bij ons een origineel deel van de woning dat, in de bouwtekeningen van destijds, als bijkeuken/ schuur stond vermeld ook mee in de vemindering van het nog te bebouwen oppervlak.

Verder is het totaal te bebouwen oppervlak niet afhankelijk van de totale oppervlakte van je erf maar van de oppervlakte van je achtererf!

Wat betreft 5 meter hoog. Ik meen dat het dan gaat over de nokhoogte van een schuin dak. De goothoogte mag dacht ik max 3 meter zijn. Voor een pla dak geld een totale hoogte van 3m.

In dit document vind je de algemene regels.

TS is al een vergevorderd stadium ik neem aan dat hij dit alles almlang weet.
 
Laatst bewerkt:

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Hoe kan je nog met verschillende ideeën komen voor de uitvoering van het geheel als de fundering al ligt en de constructeur de opbouw van de wanden gespecifeerd heeft..? Deze heeft toch een ontwerp overhandigd moeten krijgen van, normaal gesproken, een architect.
Bovendien moet je toch ook bouwen volgens het bouwbesluit en dat betekent dat er een bouwtekening moet zijn volgens de daaraan gestelde “eisen”.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Leuk project! Ik zal antwoor geven op de vragen waarvan ik denk dat ik nog iets kan toevoegen.

- Kan een gemetselde halfsteens muur van ca. 50 cm hoog ook gebruikt worden om de vloer tegenaan de storten? Dat scheelt namelijk weer een kist maken. Of is dit niet stevig genoeg? Andere voordeel is dat de vloer strak tegen de gemetselde muur aan ligt vanuit binnen gezien.
Ik zou nooit een vloer storten tegen schoon metselwerk aan. Je krijgt altijd spetters en rommel en it krijg je er nooit meer af. Als het harde stenen zijn (geschikt voor een trasraam) dan is het wel een goed idee om een trappetje in je vloer te maken. Zo krijg je hetzelfde effect. Op deze manier ligt je vloer binnen altijd hoger dan buiten en is er nagenoeg geen kans op toetreding van vocht. Is echter wel wat meer werk en is het niet altijd waard.
- Indien dit niet kan, hoe zorg ik ervoor dat er tussen de gemetselde muur en de vloer binnen geen kieren zichtbaar zijn?
Je zet ze in de mortel, deze kiert niet wanneer deze goed is aangebracht.
- Daarnaast vroeg ik me af of een halfsteens muurtje met daarop de HSB wanden wel voldoende vocht tegenhouden? Is het niet nodig om aan de binnenzijde van de muur ook een wandje te plaatsen? Nadeel hiervan is dat je met dikker SLS moet werken (duurder) om een geheel te krijgen.
Het is best wel een flinke constructie die je enkel op deze laag stenen terecht laat komen.
- Moet ik nog DPC folie toepassen t.b.v. tegenhouden van vocht? en zo ja waar?
DPC folie zijn heel veel bouwdetails te vinden bij fabrikanten. Je kan dit toepassen bij aansluiting hout op metselwerk om vochttransport te voorkomen, maar ik denk persoonlijk niet dat dit bij jou van toepassing is gezien het metselwerk op een betonplaat staat.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Hallo Hugo86,

Leuk project. Misschien heb je wat aan dit wat oudere draadje
Het staat vol tips en meedenken van medeforummers.
Ik heb het recent met veel plezier gelezen.

Succes en hou ons op de hoogte!
Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.