bouw eerste tuinhuis

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
beste woodworkers,

Na al een tijd meegelezen te hebben besloten een account aan te maken. Mijn naam is Igor nog niet heel ervaren met houtbewerking (minimaal) maar ik ben wel werkzaam in de techniek. sinds een half jaar wonen we in een jaren 40 huis wat nog verbouwd gaat worden. De bestaande garage welke vast zit aan het huis wordt omgebouwd tot keuken. Aan mij de taak een tuinhuisje/schuur te bouwen voor het opslaan van spullen. Het bouwwerk zal grotendeels gemaakt worden uit Douglas hout.

In dit forum wil ik jullie menen in mijn ervaringen en misschien kunnen jullie mij her en der nog wat helpen met advies.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
1.jpg

dit is de stijl waarin ik wil gaan bouwen.

helaas hebben we geen rechthoekige tuin eerder een driehoekige. omdat het tuinhuisje achter in de tuin komt is de vorm ook wat lastig. In sketchup al het één en ander getekend.

2.jpg

de fundering heb ik inmiddels af beton poeren van 15*15*60cm op een 30*30 tegel geplaatst. en een betonplaat gestort.

3.jpg

totzover mijn eerste verslag
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Ja in totaal 5 poeren. De toelopende vorm van de tuin maakt het niet makkelijker bouwen.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
ik wil eerst het "frame" van 150*150 Douglas neerzetten. Daarna een frame van vurenhout met daarop het zweeds rabat bouwen en er in schuiven. dit zal helaas niet al te makkelijk worden. Het vuren frame schroef ik vast aan de Douglas balken. mocht het nodig zijn om over een paar jaar het hout opnieuw te behandelen kan dit frame er weer uitgehaald worden.
7.jpg
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dan zou ik het nu al opbouwen als twee losse Frames die je los van elkaar kunt plaatsen en weghalen. Scheelt gewicht bij het hanteren en is waarschijnlijk makkelijker als je iets moet vervangen zodat je niet het hele paneel hoeft weg te halen. misschien drie extra staanders en een onderslag monteren? Dan heb je maximale flexibiliteit.
 

Wart

Nieuw lid
27 jan 2018
1
0
Goedemorgen,

ziet er goed uit! Heb je wapening in het beton zitten?

ik zie dat je je betonvloer gelijk met de poeren hebt getrokken. Hoe ga je de onderzijde verder afwerken? Hou er rekening mee dat, als je je rabat tussen de staanders monteert deze afwateren op je betonvloer met mogelijk wateroverlast in je schuur tot gevolg.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Goedemiddag,

in het beton heb ik inderdaad wapening geplaatst. helaas is het na het storten gaan regenen en zitten er nu putten in van de druppels. Op zich niet heel erg, het is maar een schuur.

20180205_091411.jpg
het beton ligt om de poeren heen.

ik wil het hout van het beton scheiden doodmiddel van een kunststof plank of funderingsbalk.

fundering.jpg

Ik twijfel nog tussen de oplossingen. de rechter plank oplossing is wel een stuk goedkoper en spaart geld uit. De linker funderingsbalk kan ik ook gebruiken als onderdorpel voor de deur.

Het hout wat ik aan de niet zichtbare kant ga gebruiken zijn Douglas vloerdelen die we uit de woonkamer gehaald hebben. Deze vloer was niet mooi genoeg meer voor in huis maar wel geschikt als bouwmateriaal buiten. Ik zoek nog naar een goede manier om het hout te behandelen. Ik dacht zelf aan rubber seal voor de onderste lagen en de bovenste lagen net als de voorwand zwart beitsen. Werkt beits op hout dat al eerder is behandeld? Moet ik de bovenste laag er afschuren?

goede avond,

Igor
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn idee is dat je tussen hout en andere materialen iets moet doen om het hout te kunnen laten werken, ventilatie is belangrijk. Een motto van mij is denk wat een regen druppel zou doen. Ook de cappliaire werking van water, dwz een sponning van 6mm oid.
 
Laatst bewerkt:

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Afgelopen weekend het bestelde hout ontvangen. Het was allemaal helaas wat nat dus beitsen kan nog niet. Wel al aan de slag gegaan met een paal inmiddels is deze zo goed als af.

20180219_152343.jpg
(ik krijg de afbeeldingen helaas niet gedraaid)

bovenop de paal een pen gemaakt van 5*10 cm. Met een handzaag. Tot de conclusie gekomen dat ik wel een cirkelzaag nodig heb en een betere set beitels.
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
weer even een update. inmiddels al heel wat kunnen doen.

om de pennen te maken de balken met de cirkelzaag ingezaagd
Bouw tuinhuis (8).jpg
daarna met de hamer de stukjes er afgeslagen
Bouw tuinhuis (11).jpg
met een beitel en wat schuurpapier het geheel vlak gemaakt
Bouw tuinhuis (19).jpg
zo heb ik de vijf staande palen gemaakt

op deze palen komen 2 horizontale balken. hierin heb ik de bijpassende gaten gemaakt
Bouw tuinhuis (20).jpg

tussen de voorste en achterste horizontale balken komen ook twee balken welke ook weer een pen hebben gekregen. te zien op de bovenstaande foto.

diagonaal komt er ook nog een balk
Bouw tuinhuis (25).jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ziet er goed uit Igor!
Je mag blij zijn dat je het vloertje al had liggen en dus kon beginnen met opbouwen, ik zelf zit te wachten tot de vorst voorbij is en ik dus met een schop de grond in kan.

Welke beitelset heb je gekocht? want ik zie daar wel een mooie foedraal liggen volgens mij!
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Bedankt. Ik heb de acht delige set Stanley sweetheart 750 gekocht.
Helaas heb ik niet de luxe om binnen te kunnen werken. Dus het werk ligt met deze kou ook even stil
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
20180306_132033.jpg

De basis zit zo goed als in elkaar.

Wel op de kop maar de pennen gaan door de balken heen. Het geheel kan dus andersom in elkaar gezet worden
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
de dakbalken zijn ook zo goed als klaar alles past alleen nog schuren en beitsen.

dak 1.jpg
dak 2.jpg

Het afschot loopt naar links voor. Door de inkepingen in de balken in die hoek groter te maken loopt het dak mooi af.

afschot 1.jpg

inmiddels begonnen met beitsen van de palen. Vanwege het regenachtige weer heb ik maar een aantal balken naar binnen verhuist. (de rest ligt buiten onder een zeil) helaas hebben we in de garage niet veel ruimte. dus maar een paar per keer.

beits 1.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Mooi Igor! Waarmee beits je het? het blijft namelijk wel mooi zn kleur behouden...

Ik ben van plan om tzt het te behandelen met Skyld van de Ikea...
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
klein vraagje, maar zijn die balken (horizontaal en verticaal) niet serieus over gedimentioneerd (zeker aangezien er met gesloten wanden wordt gewerkt en een beperkte overkapping)? of is dit een bewuste esthetische keuze?

eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat ik totaal geen expert in bouwkunde ben maar mss dat ik in de toekomst wel een gelijkaardig project heb ...

groeten
Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.