Als je zulke mooie deurtjes gaat maken waarom dan niet van massief hout? De opvulling kan wel evt. met MDF. Vind het nogal zonde van het vele werk anders.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij was het een veelheid aan redenen:
- dit was mijn eerste (hout)project
- dit was de eerste keer dat ik een bovenfrees vasthield, MDF is dan een goedkoop en daardoor risicoloos product
- ik heb geen vlak/vandiktebank en geen zaagtafel, dus massief hout op maat maken is veel moeilijker dan plaatmateriaal, wat ik met mijn hiervoor aangeschafte TS55 heel goed kan verwerken.
- massief hout durfde ik nog niet aan wegens het nog niet voldoende bekend zijn met de werkingsverschijnselen, en omdat ik niet kon geloven dat ik de kaders in hout met die profielfreesset voldoende sterk kon maken zonder de sterktewerking van de panelen nodig te hebben (want door die panelen te verlijmen bepalen die natuurlijk stiekem de stijfheid van de deuren). Pen-gat verbindingen in massief hout zijn me even een brug te ver.
- ik wilde de gehele kast toch geschilderd hebben, dus waarom geld uitgeven aan hout als je er later niks van ziet
Ik heb inmiddels een inbouwboekenkast en een inbouwkledingkast gemaakt met deze deuren. Er volgt hierna nog een inbouwkledingkast, ook met deze deuren. Daarna hoop ik een keer meubels met massief hout te gaan maken, maar dan heb ik wel meer machines nodig, wat geen straf is natuurlijk