Bossing paneel MDF

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
105
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
viewport_dump_05.jpg
Ik ga een kast maken met bossing panelen. Ze moeten eruit zien als op de afbeelding.
Denk dat ik even een tafeltje maak voor mijn bovenfrees (2000 wat met 12mm opname) en dan een frees koop.
Maar welke? Ik zag bij CMT een set waarbij zowel de bossing wordt gemaakt, alsook het profiel in de stijlen en regels en de groef waar het paneel ingaat. wel handig want dan ben je in 1 keer klaar, maatvast etc.
Kost alleen wel 300 euro bij elkaar.

CMT profiel- en contraprofielfreesset 991.502.11;
- CMT verlijmfrees 955.501.11;
- CMT bossingpaneelfrees 990.502.11.

Kan ook een bossing profiel frees kopen om de panelen te frezen (de schuine rand dus) en met de circelzaag een groefje maken in het raamwerk.
maar dan moet ik het profiel aan het raamwerk er nog in frezen of op plakken oid..

Kan ook nix kopen en met de cirkelzaag gaan experimenteren.

Wat zijn jullie ideeën en tips?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
0
Groningen
Schuine rand is ook op de tafelzaag te doen (mits je rechte schuine stukken wilt), met een hoge langsgeleider


edit; nog betere methode:

 
Laatst bewerkt:

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
105
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Fijne tips allebei :)

Ik denk nu dat ik op de ecotools site een profiel en contraprofiel frees haal; dat maakt zowel het verbinden als de sierlijst supermakkelijk.
En op het filmpje ziet het maken van de panelen (die idd recht moeten) er heel goed te doen uit. Ik ga het gewoon proberen, anders bestel ik alsnog een frees ervoor. Ik wil namelijk een absoluut solide maatvoering.

Verder vraag ik me af: Is MDF van 18MM stevig genoeg voor de regels en stijlen? In veel filmpjes en voorbeelden wordt er met massief hout (populier bijv.) een frame gemaakt omdat dat toch steviger is. Mijn plan was/is om zowel de panelen als het frame van 18MM MDF te maken. kan dit of is het absoluut onverstandig?
(ga het paneel zowieso over de hele lengte en breedte verlijmen in de groeven van het frame, geen krimpvrije constructie voor MDF.)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
705
8
BE / Tienen
Bij keukendeurtjes wordt voor de stijlen en regels vaak MDF van 22mm dikte gebruikt. Ik heb mijn keukendeuren ook op die manier gemaakt. Kijk wel naar de dikte die je frezenset aankan. Bij ecotools zie ik niet onmiddellijk een detailtekening staan met afmetingen, maar op het houten kistje staat 5/8", wat mij wat dun lijkt. Met de frezenset van CMT kan je stijldiktes van 18 tot 22mm maken.
Ik heb mijn panelen los in de stijlen geplaatst, MDF of niet.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
105
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Ik zelf heb de cmt set en bevalt prima gaat inderdaad tot 22 mm maar 18 mm laat zich prima verlijmen ik heb er verschillende deurtjes mee gemaakt. Ik weet niet uit welke regio je komt anders mag je ze wel eens lenen.

Fijn :), ik zit in Amsterdam

Ben ook benieuwt in wat voor opstelling je ze gebruikt, want ik moet ook nog ' even' en freestafeltje bouwen (heb een hitachi m12VE)\
En ik denk dat ik gewoon zo'n profiel setje aanschaf en daarmee ga proberen. Eventueel ook nog de bossing frees als het op de circelzaag niet lukt.

Als je in de buurt zit kom ik graag eens in de werkplaats kijken als het mogelijk is!
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Je kan ook in plaats een contraprofiel maken het raamwerk van de deurtjes in verstek maken en dan in elkaar zetten met een lamello of domino je gaat de deurtjes toch schilderen / spuiten neem ik aan.
 

WR1944

Oud hout
Als je het simpel wilt houden kan je het ook alleen op de zaagtafel uitvoeren. Met een hoge geleider kan je de afschuining aan de panelen maken. Voor het frame kan je de groeven voor de panelen met de zaag maken. Voor het samenstellen van het frame kan je voor een verstek kiezen en de verbinding met een veer in de groef verlijmen. Bij een stompe verbinding zal je de groeven voor de veer wat dieper moeten maken om voldoende lijmoppervlak te hebben. Om het geheel wat op te leuken kan je in de binnenkant van het frame dunne profiellatjes in verstek op de panelen lijmen.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
105
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Als je het simpel wilt houden kan je het ook alleen op de zaagtafel uitvoeren. Met een hoge geleider kan je de afschuining aan de panelen maken. Voor het frame kan je de groeven voor de panelen met de zaag maken. Voor het samenstellen van het frame kan je voor een verstek kiezen en de verbinding met een veer in de groef verlijmen. Bij een stompe verbinding zal je de groeven voor de veer wat dieper moeten maken om voldoende lijmoppervlak te hebben. Om het geheel wat op te leuken kan je in de binnenkant van het frame dunne profiellatjes in verstek op de panelen lijmen.

Is zeker een idee. Maar is het simpel? met een profiel/contraprofiel frees je gelijk een verbinding (voor het raamwerk), dus geen lamello of domino meer nodig. Ook de groef voor het paneel zit er dan meteen in (bij die frees set van CMT tenminste)
Dan hoef je niets met latjes erop te plakken, en wordt alles makkelijk hetzelfde.

Panelen op circelzaag maken is volgens mij net zo makkelijk als met een freestafel. Maar de laatste lijkt mij iets makkelijker om achteraf dezelfde instelling terug te vinden..
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
0
(ga het paneel zowieso over de hele lengte en breedte verlijmen in de groeven van het frame, geen krimpvrije constructie voor MDF.)

Dit is tegen alle regeltjes in, en zou ik zeker NIET doen.
En bij massief houten panelen zou ik zeggen een grote blunder, het hout moet in de groef kunnen werken.
Bij MDF heeft het verlijmen ook geen enkel voordeel, Los er in monteren dus.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
105
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Dit is tegen alle regeltjes in, en zou ik zeker NIET doen.
En bij massief houten panelen zou ik zeggen een grote blunder, het hout moet in de groef kunnen werken.
Bij MDF heeft het verlijmen ook geen enkel voordeel, Los er in monteren dus.

Waar zijn die regeltjes voor?
Ja bij massief hout gaat dat zeker fout.
MDF is geen massief hout. De krimp en uitzetting is te verwaarlozen bij MDF.
Het verlijmen zorgt voor extra stevigheid.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
1
Groningen
Maar MDF is geen massief hout, en gedraagt zich ook anders dan massief hout, met massieve panelen bedoel ik tot paneel gelijmde latten/delen.
MDF heeft juist een hoge lijm opname door de open structuur, zeker als je de hardere bovenlaag er af freest. Bij MDF wel beide lijmvlakken insmeren.

MDF panelen niet lijmen veroorzaakt meer krimp scheuren bij verflagen.
Pas wel op want er is veel verschil in hardheid van MDF, persoonlijk vind ik HDF beter, maar is wel zwaarder, en moeilijker te verkrijgen.

De watervaste MDF/HDF voordeuren die de laatste jaren veel verkocht worden zijn ook volledig gelijmd.
 
Laatst bewerkt:

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
105
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
^^ @ zweihaak: het HDF zie ik meer voorbij komen bij de instructies voor het maken van bossing panelen. De schuine kanten zouden beter af te werken zijn. waar kan je HDF halen? Heb er nog nooit mee gewerkt.
En ik heb even gezocht op de eigenschappen van MDF omdat ik ook wel benieuwt was naar de wetenschappelijke achtergrond. kwam het volgende tegen:

3.4.2. Dimensionele stabiliteit
Hout en plaatmaterialen op basis van hout krimpen
en zwellen afhankelijk van de schommelingen van
het vochtgehalte in het materiaal. Ten opzichte van
massief hout is MDF een relatief stabiel materiaal.
Het “werken”, uitgedrukt in % per % verandering van
vochtgehalte binnen de plaat, bedraagt ± 0,05% in het
vlak van de plaat en ± 0,35% in de dikte van de plaat. Ter
vergelijking bedraagt het “werken” van massief hout
tot 0,5% in tangentiële richting en tot 0,2% in radiale
richting. Het vochtgehalte in een houten paneel is
sterk afhankelijk van de omgevingsluchtvochtigheid
en temperatuur: proefstukken voor metingen worden
altijd eerst geconditioneerd een temperatuur van 20
± 2°C en een relatieve vochtigheid van 65 ±5%.
De maatvastheid, ook dimensiestabiliteit genoemd,
wordt bepaald in de norm EN 318.
Als voorbeeld wordt hier weergegeven: Fibrabel®
MDF deurpaneel, breedte 600 mm, dikte 15 mm.
Bij een verhoging van de relatieve luchtvochtigheid
van 35 naar 85 % kan het vochtgehalte in het paneel
met ongeveer 5 % stijgen. Dit veroorzaakt een
dimensionele verandering van ongeveer 1,5 mm in
de breedte en 0,25 mm in de dikte. Het aanbrengen
van afwerkingslagen op de plaat zorgt ervoor dat de
schommelingen van relatieve luchtvochtigheid trager
het houtvochtgehalte van de plaat beïnvloeden, en
dit des te meer naarmate de afwerkingslagen meer
dampdicht zijn.
http://www.spanogroup.be/upload/docs/MDF-manual%20NL%20LOW%20RES.pdf
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
1
Groningen
Waar je in buurt van Amsterdam HDF kunt krijgen, heb geen idee, kan alleen voor je in Google daarop zoeken :)

Ik haal HDF bij bouw groothandels, vaak als je daar contant betaald kun je daar wel inkopen, zeker nu het in de bouwwereld slecht gaat.

Bij hobby markten zoals Praxis, Gamma, Formido, Hornbach, Karwei, heb ik nog nooit fatsoenlijke MDF of laatstaan HDF kunnen vinden.

Je kunt MDF en ook HDF vrijmakkelijk controleren op hardheid, van de persing, door op de kopsekant (officieel heeft MDF geen kopsekant) in te prikken/duwen met een vlijmscherpe priem of zakmes,
als je deze dieper dan 3,5 mm in MDF kunt prikken/duwen, laat ik het lekker liggen. In goed geperst HDF zal je dit niet lukken.

Vaak zijn de toplagen keihard, maar het midden is vaak net zachtboard. MDF heeft ook de zelfde samenstelling als het oudere zachtboard alleen is er mer lijm toegevoegd en is de persdruk vele malen hoger.
Door snel en kort te persen krijg je zachte midden gedeeltes.
Door de grote hoeveelheid lijm, heb je meer slijtage aan je snijdende gereedschappen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bij gebrek aan een zaagtafel heb ik de kussens op mijn panelen met een mal en een rechte freesbit gefreesd, zie bijlage: Bekijk bijlage mal.pdf (maten kunnen afwijken).
Verder heb ik de genoemde set 991.502.11 (edit: foutje, ik heb de 991.012.11). Heb de panelen rondom verlijmd, ik zag met MDF geen reden om het niet te doen, ook met de droge lucht van nu geen spoortje van scheuren.
Resultaat:
P1050584_s.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik ben niet een MDF specialist, maar als ik al dit werk zien krijg ik een andere gedachte. Waarom frees je het profiel niet uit een hele plaat MDF per deur? Dus geen regels, stijlen en paneel, maar een plat waarin je het model van de panelen freest......


Fons
 

WR1944

Oud hout
Is zeker een idee. Maar is het simpel? met een profiel/contraprofiel frees je gelijk een verbinding (voor het raamwerk), dus geen lamello of domino meer nodig. Ook de groef voor het paneel zit er dan meteen in (bij die frees set van CMT tenminste)
Dan hoef je niets met latjes erop te plakken, en wordt alles makkelijk hetzelfde.

Panelen op circelzaag maken is volgens mij net zo makkelijk als met een freestafel. Maar de laatste lijkt mij iets makkelijker om achteraf dezelfde instelling terug te vinden..

Ik heb dit genoemd omdat de topic starter geen freestafel heeft en geen profielfrezen. Heb je beide zaken in huis dan wordt de situatie natuurlijk anders.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.