bosch pts 10 tafelcirkelzaag

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Na deze machine een halfjaar in gebruik te hebben, besloten een review te plaatsen omdat ik zelf ook altijd graag reviews mag lezen voor het aankopen van gereedschap.

Na lang zoeken voor een redelijke zaagmachine met een 'goedkopere' prijs besloten de Bosch pts 10 cirkelzaag aan te schaffen.
Hij kwam netjes verpakt aan met alle onderdelen los geleverd, dit is door middel van de gebruiksaanwijzing vrij simpel in elkaar te zetten en beginnen je handen steeds meer te jeuken om hem uit te proberen.

De zaagtafel zelf: de zaagtafel heeft aan de achter en rechter kant een verlengbare geleiding ook dit is vrij simpel in en uit te schuiven. Aan de rechter kant zit er een millimeter verdeling op waar je jezelf ook echt aan kan houden.
Het onderwerk (groene) is allemaal van plastic en het werkblad van aluminium.
De linkerkant van het werkblad kan je vast of los zetten, en in de losse stand kan je hem heen en weer schuiven wat met de aanslag erop erg handig kan zijn voor het afkorten van hout.
De aanslag is niet super stevig zelf heb ik een stuk aluminium gekocht en deze er op gevestigd waardoor je net wat meer geleiding hebt. Alsnog gebruik ik het liefst voor afkorten een afkortzaag als ik eerlijk ben.

Het op hoogte en schuin instellen van de zaag gebeurt met dezelfde knop, deze druk je in om hem onder een bepaald aantal graden te zetten en kan je normaal aan draaien om de hoogte van je zaag in te stellen. omdat dit plastic is ging dit al gouw wat moelijker omdat er stukjes afsleten maar met wat extra kracht nog goed te gebruiken.

Het zaagresultaat vond ik zelf niet tegenvallen (dit gaat over het standaard meegeleverde blad zowel massief als mdf).
Het zaagresultaat is niet super, maar voor het schulpen en later evt. door de vlak en vandikte bank goed te doen. Na het zagen een schuurpapiertje erover doet wonderen:lol:
Wat je veel bij deze kleinere tafels ziet is dat de beschermkap aan het spouw mes bevestigd is. Zelf heb ik dit er al gouw afgeslepen vooral omdat je daardoor ook groeven kan zagen.

De afzuiging is echter waardeloos hij zuigt onder de zaag af maar ook door de beschermkap, ook als je 1 van deze 2 dichtmaakt blijft het resultaat stof aan alle kanten maar dan ook echt alle kanten.

(je leest veel verhalen over een kapotte as etc. dat is bij mij gelukkig tot nu toe niet gebeurd)

Kortom een leuke zaagmachine voor zo'n prijs als je alles met beleid gebruikt ;)

Attached files
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
door de slechte afzuiging van de zaag, komt er stof in de motor waardoor de motor dichtloopt.
En deze kapot klapt.

TIP!!!
De dopjes waar de koolborstels achter zitten even los halen en schoonmaken.
Gezien de koolborstels vast gaan lopen door de stof.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Het resultaat van 1 weekje lekker knutselen.
Dit alleen nog maar de stof die uit de machine komt, en dan heb ik het nog niet over de stof die gewoon op de grond terecht komt :mad:

Ik zag wel op de website van Bosch dat de machine inmiddels een (kleine?) metamorfose heeft ondergaan, maar of dit probleem ook verholpen is???????
Het zaagresultaat zelf is redelijk netjes, al moet ik zeggen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

(afzuiging aangesloten op de achterzijde van het apparaat tijdens de werkzaamheden)

IMG_1088.jpgIMG_1087.jpg
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zat te twijvelen tussen deze pts10 of het vergelijkbare exemplaar van DeWalt. Hoewel die iets duurder is heb ik daar toch betere reviews van gelezen/gezien op diverse fora's en youtube. Die foto's spreken boekdelen denk ik.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ach....... Als je buiten werkt

Voor mij tenminste is dat van wezelijk belang. 95% van mijn klussen doe ik binnen.
En ik heb alleen een shop-vac. Geen grote cycloon afzuiging, dus stof afvoer is (voor mij tenminste) erg belangrijk.
Volgens de reviews is de DeWalt DW745RS daar een stuk beter in.
Maar deze review heeft mij zeker geholpen om mijn besluit bij te stellen.
Bedankt!!

edit -
Mijn excuses, ik moet mijn woorden een beetje eten. De Dewalt die ik in ogen had zal meer op lijn zijn met de Gts10, blauwe Bosch zaagtafel.
Ik dacht dat de pts10 en Dewalt op hetzelfde niveau qua kosten zaten. Maar de Dewalt is +/- 2x de prijs.
Dat krijg je als je gaat reageren als je in de nachtdienst zit ;) :D :D
 
Laatst bewerkt:
26 jan 2014
12
0
61
België Antwerpen
Vandaag is m'n Bosch PTS10 beginnen roken na een balkje van 2 meter te schulpen. ( grenen balkje 6Omm ). Per direct de stopknop ingedrukt en na enkele minuten nog eens terug opgestart. De zaag begint te draaien maar komt niet op toeren... ( slechts enkele seconden geprobeerd ). Zaagtafel uit elkaar gehaald, motor eruit, blijkt deze bij de koolborstels propvol te zitten met fijn zaagsel. Het plastic huis komt er maar moeilijk vanaf, en aangezien het late uur ( 22.00 hr ) ben ik er maar mee gestopt. Benieuwd wat dit morgen ( zondagmorgen nb. ) gaat geven. Ondertussen zie ik dat de prijs van een nieuwe motor oploopt tot bijna 200 Euro's.... Pfff....... en dat voor een zaagtafel van 3 jaar oud die maar af en toe word gebruikt.... ! Word vervolgd.WP_20170506_20_12_51_Pro.jpgWP_20170506_20_13_11_Pro.jpgWP_20170506_20_12_51_Pro.jpgWP_20170506_20_13_11_Pro.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Voor je zelf veder gaat zou ik contact opnemen met Bosch.
Je zou vriendelijk kunnen aandringen dat een zaagtafel langer dan 2 jaar mee hoort te gaan. Daar zijn tegenwoordig regels voor, naast de garantie.
Garantie en 'reklameren' zijn 2 verschillende dingen.

Dat de motor volloopt met zaagsel is natuurlijk een productiefout. Zaagsel valt te verwachten op die plek voor de fabrikant.


Ter zijde, ik heb die onderste plaat met gaatjes eronderuit gehaald. Zaagsel kan beter weg, en je kan er met een stofzuiger makkelijk bij.
De mijne is inmiddels iets meer dan 10 jaar oud. Gebruik 'm toch regelmatig staat in een tochtige schuur. Alleen bij temperaturen onder -10 komt ie wat trager op gang dan normaal:D
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Stof in de motor dat zal dan toch via de ventilatie openingen in de motor komen even met een luchtspuit uitspuiten voor komt problemen, en als je de tekening bekijkt daar staat ook in hoe je de plaat er afhaald.
Het lijkt mijn nog al logies dat je bij dit soort gereedschap alles goed schoonhouwd dus regelmatig schoon vegen en uitblazen dat verlengt de levensduur, je kan toch niet verwachten dat een fabrikant maar voor de kosten moet op draaien als je zelf geen maatregelen treft kwa onderhoud?.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik vind het nogal een harde uitspraak om te stellen dat Johnny nooit maatregelen getroffen heeft. Volgens mij is het op dit forum de bedoeling elkaar te helpen, niet om een ander af te katten.
Ik zie op de foto's die geplaats zijn geen zaagsel.
Als je na 3 jaar voor het eerst zaagsel verwijderd, krijg je nu niet alles weg.
En dan nog, die motor zuigt het zaagsel naar binnen. Dat doet ie continue als je zaagt. Of ie schoon gemaakt is of niet.
Heb je ooit wel eens hout bewerkt? Als je een verbouwing doet, en je bent in de ene kamer bezig, vind je zaagsel in het hele huis. Tenzij je alles heel goed afplakt en via een buitendeur die ruimte kan verlaten.
En daar zit hier de clou, de motor is niet goed genoeg tegen binnendringen van zaagsel beschermd. Johnny is niet de eerste.

Toen ik een probleem met mijn net nieuwe zaag had, moest ik contact opnemen met Denemarken en omdat Noors en Deens toch verschillen hebben, hadden ze het probleem niet goed begrepen.
Maar een andere motor lag hier binnen een paar dagen in de brievenbus, omdat ze aannamen dat de motor het probleem was.



PS: een luchtspuit voorkomt niet altijd problemen die creëert ze vaker dan je lief is, omdat je juist stof naar binnen drukt in lagers e.d.
Een stofzuiger is een verstandiger hulpmiddel. Ook voor je longen.
 
Laatst bewerkt:
26 jan 2014
12
0
61
België Antwerpen
WP_20170507_09_19_05_Pro.jpgWP_20170507_10_04_30_Pro.jpgWP_20170507_09_19_32_Pro.jpgWP_20170507_09_19_42_Pro.jpgWP_20170507_09_18_49_Pro.jpg

Ik heb de motor van men PTS10 zondagmorgen uit elkaar gehaald...... wie komt er naar de begrafenis ? :(
Zowel de rotor als de stator zijn "dood". Dit moet te wijten zijn aan de gebrekkige afzuiging van het stof, aangezien de motor vol zat met stof. Bij het verwijderen van de koolborstels kon ik dit al zien, het zaagsel viel er zo uit ! Eigenaardig, ik spuit het gehele toestel regelmatig uit met de compressor en toch..... Met Bosch heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels gekregen.... ook dit toestel komt weer van China ( staat op de typeplaat ). Ik heb vorig jaar een Bosch UNEO binnengebracht die plots niets meer deed en die volgens Bosch een "dode batterypack" had. Batterijen vallen bij Bosch niet onder garantie ( die normaal 2 jaar is ). Ik moest dus een batterypack kopen, 86 Euro's.... dit heb ik echter niet gedaan, maar zelf het toestel opengemaakt. Bleek hier gewoon een koperen lipje gelost te zijn op de battrypack van deze Uneo... 1 druppeltje soldeer en een half uur werk en hij doet het Prima !!! Dus mijn zaagtafel opsturen naar Bosch.... nee hoor ! Ik raad dus iedereen aan die een PTS10 heeft, draai hem eens om, haal de koolborstels eruit en spuit de motor helemaal uit met perslucht !
 
26 jan 2014
12
0
61
België Antwerpen
Dat klopt lemen, maar dat je de onderkant ervanaf moet halen staat niet in de gebruiksaanwijzing. Er staat dat je de ventilatieopeningen moet proper houden... en dat is absoluut het geval. Mijn machines worden na gebruik afgespoten met perslucht, maar bij de motor kom je niet bij zonder de onderplaat te slopen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat klopt lemen, maar dat je de onderkant ervanaf moet halen staat niet in de gebruiksaanwijzing. Er staat dat je de ventilatieopeningen moet proper houden... en dat is absoluut het geval. Mijn machines worden na gebruik afgespoten met perslucht, maar bij de motor kom je niet bij zonder de onderplaat te slopen.

Even voor de goede orde: Ik stel niet dat je de onderkant er af moet halen om goed te reinigen dat is Roto.
Opsturen naar Bosch is niet direct nodig, maar contact opnemen (voordat je de motor uit elkaar haalde) had je kunnen proberen.

Zoals gezegd ik heb goede ervaring met de service van Bosch.
En staar je niet blind dat ie in China is gemaakt. Bijna elk merk produceert in China, of het oostblok.
Ergo: VW gebruikt tegenwoordig geen skf meer maar canadese lagers. En die geven dan ook vaak problemen.
Ik heb hier enkele Canadese produkten en dat is drama vanaf het moment dat het uit de verpakking komt.
Chinese produkten draaien hier top.

Tot slot: Mijn 1e motor draait nog steeds, maar ik gebruik geen perslucht, maar een stofzuiger. (en dat heel sporadisch ik ben nogal makkelijk want heb een reservemotor+ een reserve pts10) Motortje van mij komt ook uit China.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
De berg stof die zich ophoopt in de machine is echt bizar. Met perslucht doorblazen is niet zo'n goed idee, zoals al eerder is gemeld.
Wat me wel opvalt, en dat is bij heel veel machines, is dat de motor lucht aanzuigt waar juist stof aanwezig is. Waarom wordt de luchtinlaat niet van buitenaf de behuizing gedaan, en eventueel met een filtertje erop? Dat zou veel ellende schelen.

Zijn er compacte machines die wel een adequate stofafzuiging hebben?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat is heel simpel: dingen worden gebouwd om een bepaalde tijd mee te gaan. Veel mensen klagen niet. We hebben nu Johnny die haalt zelf de motor uit elkaar, en Roto vindt de fabrikant sowieso zielig.

Voorbeeld: broodbakmachines. Garantie 2 jaar. Wie heeft zo'n ding? Hoevaak gebruik je 'm? Elke zondag? Vermoedelijk niet eens. Die haalt de 2 jaar met gemak.
Ik gebruik 'm elke dag. Of eigenlijk nacht. Elke dag een vers broodje voor een schijntje van de prijs wat een brood hier (noorwegen) in de winkel kost, enne vers brood. Bakkers vind je hier niet. 't is allemaal supermarktbrood hier.
Bij begint na krap een jaar het asje vet te lekken, en iets later dondert het asje uit de bak.
Meld ik dat bij de winkel/fabrikant, komt er gewoon een nieuw apparaat. Zonder morren. Die enkeling die klaagt nemen ze mee in de winst van alle apparaten die niet gebruikt worden.

Geld ook voor de pts10. De meeste van die dingen worden in een opwelling gekocht, en als dan blijkt dat je veel meer gereedschap nodig hebt om een kastje te maken is de hobby voorbij en blijft ie staan op een zolder. Die gaat nooit stuk, dus komt er geen klacht over.
Die enkele hobbyist die er een koopt en er problemen mee krijgt is een druppel op een gloeiende plaat van de winst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.