Bosch Kolomboor, zou het wat zijn?

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je ziet die man kijken van... Hoe ga ik bij die hendel komen waarmee ik de boorkop laat zakken

En hij is groen, en groen is voor doe-het-zelfers, toch?
 

tuoh

Oud hout
Het grote voordeel van radiaalboormachines voor houtbewerkers is de mogelijkheid om de boorkop onder hoek te plaatsen. Veel makkelijker dan werken met een schuin gestelde tafel, of geklooi met allerlei ondervullingen.
Ook de verstelbare uitlading (afstand tussen kolom en boorkop) is een pré. Met een vaste kolomboor krijg je hier regelmatig problemen mee.

Eén en ander betekend wel dat de machine goed moet afgewerkt zijn, de schaalverdeling moet kloppen, alle beweegbare delen moeten een minimale tolerantie hebben, etc.

Mijn volgende kolomboor word in elk geval een radiaalboormachine, meer mogelijkheden dan ik nu heb. Op mijn huidige machine loop ik regelmatig tegen de grenzen van wat ermee mogelijk is.

Ps: mijn huidige machine heeft een vermogen van 350W, en 12 verschillende snelheden, maar de machine heb ik nog nooit kunnen stilzetten tijdens het gebruik. Gaten boren van 20mm in staal is geen enkel probleem, 85mm in hout ook niet trouwens:D Vermogen is hier niet zo belangrijk, het koppel wel!! Kies dus steeds de juiste verhouding.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Op foto ziet die er in elk geval goed uit, maar een machine moet ik kunnen zien alvorens te beslissen. Bij Felder in Antwerpen is het tegenwoordig armoe troef, een deel van de winkel is verhuurt, en in de rest staat niet veel meer.
Qua specificaties ziet het ding er in elk geval al goed uit. Enkel de boorkop moet dan vervangen worden door een snelspankop.

Contimac machines hebben ook Chinese roots, maar die dingen werken wel. Deze hebben ook een heel interessante radiaalboormachine, en belangrijk, ze hebben een HEEL grote tafel:D

Gelukkig moet ik nog niet direct beslissen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hallo mede forumleden,

Ook ik ben al enige tijd aan het speuren naar de 'ideale' tafelboormachine. Nu zie ik een (tijdelijke?) actie op de site van HBM. Is dit wat, zo'n HBM 16 ??

http://www.hbm-machines.com/product...hbm-kolomboormachines/hbm-16-kolomboormachine

In dezelfde prijsklasse (ik wil eigenlijk max. 250,= euries incl. BTW spenderen...) ook deze nog gevonden:

http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/34616?s=qw

Wie zou welke nemen en waarom ? Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Wie zou welke nemen en waarom ? Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Wat me opvalt is dat de ene een snelspanboorkop heeft, en de andere een tandkransboorkop. Persoonlijk heb ik een hekel aan dat gedoe met een sleuteltje. Wel een kantelbare tafel daarentegen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Was me niet opgevallen, Roald. Maar inderdaad.......

De HBM oogt degelijker en heeft een kantelbare tafel, maar is - normaal gesproken - dan ook 100 euro duurder...
Ik persoonlijk vind zo'n sleuteltje (nog??) niet zo onoverkomelijk issue.

Twijfel, twijfel... :rolleyes:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dank voor de reactie. De offerte voor de HBM is inmiddels binnen en ik heb nog 48 uur om te beslissen... :confused: :rolleyes:

Nog even een aanvullende vraag...
Ik heb 'ooit' eens MTS elektrotechniek gedaan en ik meen me te herinneren dat bij kolomboormachines het toerental van de boorkop moet zijn: 6.000 gedeeld door de diameter van de boor.
Geldt deze vuistregel nog altijd, of... ???
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Ik persoonlijk vind zo'n sleuteltje (nog??) niet zo onoverkomelijk issue.
...
Als er, zoals André zegt, duidelijk verschil is tussen de twee machines, zou ik het zeker niet van de boorkop af laten hangen. Een boorkop kun je later nog vervangen, mocht je het willen. Je kan nu wel eens vragen wat de meerprijs is bij directe vervanging. HBM verkoopt namelijk ook losse snelspanboorkoppen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat is nog niet eens zo'n gek idee Roald...
Ze moeten het toch nog verzenden, dus als dat kan met een snelspanner, dan zou dat issue ook meteen getackeld zijn... Ga ik werk van maken !
Dank voor de tip...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Problemen met het vermogen zullen erg meevallen. De overbrenging met de poellies en snaren zorgt ervoor dat je bij lage toeren toch veel kracht hebt. Bij bijna alle gewone klopboormachines wordt het toerental anders verlaagt. Hierdoor verlaagt het ook de kracht.
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb 'ooit' eens MTS elektrotechniek gedaan en ik meen me te herinneren dat bij kolomboormachines het toerental van de boorkop moet zijn: 6.000 gedeeld door de diameter van de boor.
Geldt deze vuistregel nog altijd, of... ???

Dat levert je een snijsnelheid van ongeveer 3 m/s aan de omtrek van de boor op, als ik me niet verrekend heb. Het lijkt me dat dat als vuistregel zowel afhangt van het materiaal van de boor als van het materiaal waar je in snijdt.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dat levert je een snijsnelheid van ongeveer 3 m/s aan de omtrek van de boor op, als ik me niet verrekend heb. Het lijkt me dat dat als vuistregel zowel afhangt van het materiaal van de boor als van het materiaal waar je in snijdt.

Je berekening zal ongetwijfeld kloppen, maar - uitgaande van het gegeven dat we in hout gaan boren - wat precies wil je hiermee zeggen?
Is die 3 m/s een te hoge waarde, of juist een te lage??
En is er bij boren in bijv. naaldhout al sprake van een fors verschil in toerental t.o.v. boren in tropisch hardhout ???
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat ik ermee wil zeggen is dat ik er vanuit ga dat je op de MTS boort in metaal en dat 3 m/s een snelheid is waarbij je je boor niet oververhit en je werkstuk niet kapotscheurt terwijl je toch een goede spaan afneemt. Bij hout heb je te maken met snijgeometrie (dus wat voor type boor je gebruikt), spaanafvoer en wrijving, dus ook daar zou ik verschil verwachten ja.

Nu werk ik zelf nooit met een boorkolom, maar met het Internet als achtervang vind je dan al gauw een toerentalspiekkaart. En inderdaad: hoe dikker de boor, hoe lager het toerental, hardhout een lager toerental dan zachthout, hardhout iets lager dan metaal.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het is mij duidelijk. Wij boorden inderdaad in metalen, maar bijvoorbeeld ook in materialen als hout en perspex (plexiglas). In dat laatste geval moest het toerental standaard erg laag zijn, omdat het materiaal anders te snel zou versmelten...

Dank voor je aanvulling. Handig hulpmiddel ook die toerentalspiekkaart (leuk woord voor Word Feuters... :p). Ik zal eens op zoek gaan naar een metrische variant ervan. (of als iemand er één weet, dan houd ik me aanbevolen...).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Als het bij "6000 gedeeld door de diameter" gaat over toeren per minuut en diameter in mm zit er helaas toch een foutje in de berekeningen.

Bij een 1 mm boor is het toerental 6000 / 1 = 6000 rpm. Dat is 100 toeren per seconde. Omtrek = 3,14 x diameter = 3,14 mm.
100 x 3,14 mm = 0,3 m. De snijsnelheid volgens Ekko's vuistregel is dus 0,3 m/s. Dat strookt ook beter met de waarden op onderstaand schema (zojuist van internet geplukt): veelal tussen 10 en 30 m per minuut.

spiraalboren_snijsnelheid_02.jpg

Ik wil niet de reputatie krijgen alles na te rekenen wat mij wordt voorgeschoteld, maar sinds mij werd gevraagd wat de kuubprijs van geraniums is ;) heb ik de smaak te pakken. En ja, "Assumption is..." is ook mijn lijfspreuk, zij het in de ongekuiste versie :eek:.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hahahaha... inderdaad #geraniums. Was dat niet iets van 27.000 euro per kuub ??? :D

Ik ben al even op zoek gegaan naar een lijstje met metrische waarde i.c.m. houtgerelateerde varianten van boren. Tot nu toe nog niet gevonden.
Lukt het niet dan kan ik altijd nog de door ArtHarg geleverde toerentalspiekkaart omrekenen van inches naar ons metrische stelsel...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.