Boorstandaard: welke boormachine, klopboor of niet en nog wat vragen

thuban

Nieuw lid
17 mei 2011
7
9
Coevorden
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om de Wabeco bf 1243 aan te schaffen. Nu heb ik al het een en ander gelezen erover maar is er bij mij verwarring ontstaan over de boormachine die erin gaat.

Moet ik een boormachine met klopboor nu juist vermijden of niet?

Bij tweedehands liever wel, maar als je nieuw koopt, maakt dat dan nog uit? (Ik weet liefst regelbare toeren, op de bovenkant).

Behalve de tweedehands modellen (AEG wordt veel aangeraden) hebben jullie nog tips welke nieuwe boormachine er het beste in kan?
Online las ik dat mensen nogal eens deze gebruiken: Bosch Professional GSB 19-2 (maar heeft klopboorfunctie)

En dit is misschien een stomme vraag (ik ben echt een beginner) maar hoe blijft de boormachine aan als je met de standaard gaat boren? Zet je de aan uit knop op de boormachine vast met iets? Zodat je beide handen vrij hebt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
140
40
Delft
Boormachines met klopstand hebben over het algemeen meer speling op de kop omdat de kop heen en weer moet kunnen om te kloppen.
Veel boormachines met snoer hebben een vergrendelstand op de aanknop.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
264
110
Noardeast-Fryslân
Boormachines met klopstand hebben over het algemeen meer speling op de kop omdat de kop heen en weer moet kunnen om te kloppen.
Veel boormachines met snoer hebben een vergrendelstand op de aanknop.
En anders de knop vast zetten met een tie-wrap of een stukje klittenband (action heeft rollen op een plastic plakbandhouder met afscheurstrips om de paar centimeter).
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik mij dat goed herinner, dan passen in de meeste boorstandaarden machines met een kraag van 43 mm
in een boorstandaard heb je de klopfunktie niet nodig
als het budgetwijs kan, zou ik om te kloppen een andere machine kopen
zoals hoger vermeld, loop je met een klopboor het risico dat die na een tijd uit de as geraakt
een blokkeerfunktie is in een standaard onmisbaar
ken niet alle merken, maar ga er van uit dat eentje met snoer die funktie heeft
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Ik gebruik in de Wabeco een Metabo SBEV1300-2. Dat is een bul van een ding om gewoon uit de hand mee te boren maar het voordeel is veel vermogen en een vast toerental onder belasting, instelbaar met een aparte knop. En, ja, het is een klopboor dus er zit wat speling op de as. Of dat beter is bij de niet-klop variant BEV1300-2 weet ik niet. Ja hij heeft een vastzetten knop. Hij heeft ook een herstart beveiliging, dus je moet hem met de trekknop aanzetten. Je kunt niet werken met een externe schakelaar.
Alternatief is de GSB serie van Bosch. Ik heb voor kleiner werk een GSB13RE, die ook prima werkt in de Wabeco. Die heeft geen constant toerental, maar is wel lekker handzaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Naast de metabo en bosch is een fein een prima alternatief. Waarschijnlijk is deze nog beter. De prijs is echter wel hoger. Kijk ook eens op prijsvergelijker idealo.de
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

thuban

Nieuw lid
17 mei 2011
7
9
Coevorden
Bedankt voor jullie antwoorden! 👍🏻
Nog een (voor jullie waarschijnlijk vanzelfsprekende) vraag..
Ik neus rond op mp en er staan tal van boormachines op, bij het meerendeel staat er echter niet bij of het een klopboormachine is, ik kan het er ook niet aan af zien, of een boormachine een klopboorfunctie heeft. Hoe weet je dat? 😬
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.007
824
Omgeving Leiden
Met het typenummer de specs opzoeken op internet; zo zou ik het doen.
Soms kan je op de foto zien of de machine een pal oid heeft om het klopmechanisme in/uit te schakelen.
Of vragen aan de aanbieder, maar je hebt goed kans dat die ook maar wat zegt omdat die het gewoon niet weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Zo dat is een dure standaard.
als je er alleen mee wilt gaan boren zo ik ook even bij de kolomboren kijken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Een beetje duits is handig bij het herkennen van de type. Bij bosch staat de eerste letter voor G= professioneel machines zijn blauw de P voor dhz de groene kleur. Als de tweede letter een SB is = klopboor een boormachine is BM De BH is boorhamer
Metabo is minder duidelijk over dhz en prof. Als de letters beginnen met B is het een boormachine De staat voor electronisch regelbaar. De S is Slagboormachine.
 

thuban

Nieuw lid
17 mei 2011
7
9
Coevorden
Een beetje duits is handig bij het herkennen van de type. Bij bosch staat de eerste letter voor G= professioneel machines zijn blauw de P voor dhz de groene kleur. Als de tweede letter een SB is = klopboor een boormachine is BM De BH is boorhamer
Metabo is minder duidelijk over dhz en prof. Als de letters beginnen met B is het een boormachine De staat voor electronisch regelbaar. De S is Slagboormachine.
Ah, daar kan ik wat mee, bedankt Wim!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.237
2.648
Bedenk waarvoor en hoe vaak je de machine denkt te gebruiken. Zo'n wabeco is niet goedkoop, maar heeft veel mogelijkheden ten opzichte van een gewone boorstandaard. Je kan dan kiezen om er voor nu een oude aeg , of vergelijkbaar van 10 euro van marktplaats in te stoppen en daar voorlopig mee te gaan werken. Het geld wat je dan uitspaart kan je gebruiken om ander gereedschap van aan te schaffen. Regelbare snelheid bij de oude boormachines moet je zien als vol gas in een hoog of laag toerental. Meestal zet je hem in het lage toerental en gebruik je hem zo altijd. Toeren elektronisch terug regelen zorgt er voor dat de motor minder koeling krijgt, terwijl je hem dan vaak extra belast.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.078
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Omwille van de veiligheid zou ik er wel een nullast schakelaar met noodstop opzetten.

Ben in mijn jonge jaren ooit gegrepen door een boor in een grote kolomboormachine, eentje met automatische voeding de grootste boor voor metaal was 67 mm, en brak daarbij mijn pols. Een ronddraaiend werkstuk in de boor is overigens ook geen pretje.

Deze b.v. https://www.amazon.nl/uit-schakelaa...3&psc=1&mcid=8740f7452d1f388da0f8473f300ca39d

gebruik dan wel een boormachine die niet zelf een nullast schakelaar heeft.

jaap







nullast schakelaar.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
264
110
Noardeast-Fryslân
Omwille van de veiligheid zou ik er wel een nullast schakelaar met noodstop opzetten.

gebruik dan wel een boormachine die niet zelf een nullast schakelaar heeft.
Misschien dat ik het verkeerd interpreteer, maar als er een boormachine met nullastschakelee gebruikt wordt is de ectra nullast schakelaar toch overbodig?

Of moet ik het zo zien: neem er een zonder nullast schakelaar want eentje met werkt niet prettig (nl. iedere keer uit/aan aan de boormachine). Voeg vervolgens een externe nullast schakelaar tie voir zowel bedieningsgemak als veiligheid?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Ik vind dat ding niet in de buurt komen van een wabeco kwa mogelijkheden en kwaliteit. Daar mag iedereen anders over denken. Ik heb de scheppach RAB16 de deur uitgedaan voor een wabeco. Geen moment spijt gehad. Ik heb nu meer ruimte. Als je veel metaal wil boren dan is een andere keuze waarschijnlijk aan te bevelen. Bij het boren in metaal moet je veel kracht zetten en dan is de vraag hoe zuiver alles word. Maar of de goedkope kolomboren wel een 13 mm gat in 2 cm staal nauwkeurig kunnen boren weet ik ook niet. Je keuze is afhankelijk van je werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban en Athanor

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
8
6
Apeldoorn
Ik heb een Makita dp4003 van MP gescoord voor vijf tientjes (praktisch nieuwstaat) en er tot nu toe een oude en lichtgewicht wabeco uit het jaar nul voor gebruikt en dat werkt prima. Die wabeco gaat nog een keer vervangen worden door een modernere wabeco, maar de dp4003 voldoet uitstekend. Geen klopfunctie, één stand, laag toerental en handzaam formaat. Die wordt dus ook uitsluitend gebruikt voor gaten in hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: thuban

jorisvh

Post veel
Of moet ik het zo zien: neem er een zonder nullast schakelaar want eentje met werkt niet prettig (nl. iedere keer uit/aan aan de boormachine). Voeg vervolgens een externe nullast schakelaar voor zowel bedieningsgemak als veiligheid?
veiligheid = nullast (boormachine gaat niet weer aan als stroom uitvalt en weer aan gaat) maar vooral noodstop als het fout gaat.
ik denk dat de meeste handboormachines geen ingebouwde nullast hebben. de blokkering van de “trigger-knop” in de aan-stand is mechanisch, niet met relais.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik gebruik in de Wabeco een Metabo
mogelijks belanden we hiermee op een bespreking / beoordeling van het huidige metabo
historisch een oersterk merk
heb een metabo uit 1995 in mijn wolfcraft-boorstandaard steken
gebruik die na 2 x vervangen van mijn boorkop - geblokkeerd door er mee in beton te boorkloppen, waarbij te veel stof vrij kwam - enkel nog in de boorstandaard
voor zo ver ik weet, zit metabo nu in een investeringsmij + zijn de beoordelingen van de huidige machines minder positief
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.