Booromslagen en aantal bekken die varieeren

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
471
113
Hoi allemaal, ik bezit twee booromslagen: 1 exemplaar kreeg ik van een dorsgenoot en heeft 2 bekken, met in elke bek een 90 graden uitsparing voor klemmen van, wat ik zou denken, een slangenboor met 4 klemvlakken. Later kreeg ik van mijn vriendin een tweedehands booromslag met 3 bekken. Ik neem aan dat er dus ook slangenboren met 3 vlakken bestaan, hoewel ik alleen boren met 4 vlakken heb.

Als ik het goed begrijp, is voor mij de boor met 3 klemvlakken nu nog niet bruikbaar?

Andere vraag: is het exemplaar met 2 klemvlakken wel geschikt voor de boren met 4 vlakken? Ik denk zelf van wel, want het lijkt goed te klemmen, zie ook foto's die ik heb gemaakt.

Ik had er nooit goed bij stilgestaan dat er boren met verschillend aantal klemmen is. Geniet bijv. een booromslag met 4 indivivuele klemmen nog de voorkeur t.o.v. die van mij met 2 klemmen?

P1010514.JPG
foto boven: slangenboor met 4 vlakken, taps

P1010513.JPG
foto boven: de booromslag met 2 klemmen, met 90 graden uitsparingen in elke klem zodat een slangenboor met 4 vlakken goed lijkt te passen

P1010512.JPGP1010511.JPG

foto boven: de booromslag met 3 klemmen

P1010510.JPG

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.680
3.155
Klein-Brabant, Vlaanderen
foto boven: de booromslag met 3 klemmen
hoe het verleden de hand aan het heden reikt . . .
voor hout gebruik ik hoofdzakelijk boren met een 6-kant
passen in een bithouder van 6,25 mm oid
zouden perfekt in een booromslag met 3 klemmen moeten passen
ik denk dat mijn dewalt-(klop)boormachine- met 6-kant overweg kan
evenals mijn oude metabo-(klop)boormachine op 240V - die ik nu nog enkel in mijn boorstandaard gebruik

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.371
1.174
Enschede
ingoogni.nl
Waar het bij omslagen vooral om gaat is het vierkante gat onder in de kop. Daar moet de achterkant van de boor goed in passen. Dat houdt het meedraaien van de boor tegen. De bek klemt alleen het ronde deel van de boor. De afmetingen van het vierkante gat verschillen, er zijn adapers om dat in je boorkop aante passen. Ik kan me geen boren met een driezijdige achterkant herinneren.

Een bek met drie is vooral interessant als je boren met een "hex" achterkant wilt gebruiken. (daarvoor zijn er ook adapters wat beter werkt)

• Leuk
Waarderingen: Ernest Dubois

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.446
4.380
In een boorkop met 3 bekken gebruik je gewoon ronde boren. Is het zelfde als een gewone boorkop op je boormachine.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.