Boorkop kolomboor, tandkrans of snelspan?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb een HBM vloerstaander, een best monster van een apparaat en voor zover ik kan bepalen, is hij verbazingwekkend zuiver.

Zo niet de boorkop. Dit is een tandkrans boorkop 3-16mm met mk2 opname. Ik krijg het ding niet gecentreerd. Heel soms lukt het en dan boort hij zonder trillen, zonder speling.

Dus, andere boorkop, ook een kleinere, het grootste wat ik heb, heeft een 13 mm opname. Ik ben aan het kijken en ik neig naar een snelspan, maar ik lees ook dat die dingen niet altijd even goed klemmen.

Ook kom ik er niet uit wat betreft losse boorkop en opnamestift, hoe die met elkaar te matchen.

Gedachten en tips? Als het voor minder kan, dan graag, maar ik wil wel graag een weloverwogen keuze maken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Na heel wat uitgeprobeer en toch weer gezeur met andere merken heb ik uiteindelijk gekozen voor een Albrecht. Die snelspanners zijn nogal duur, maar ik moet eerlijk toegeven dat ze ook echt een stap beter zijn dan de rest. Voor mij zijn ze het waard. Loepzuiver en totaal geen excentrische uitloop te bekennen. Maar voor veel (de meeste?) toepassingen ook overkill. Zeker als je alleen in hout boort. Röhm is goedkoper en ook erg goed. Maar waarschijnlijk nog steeds meer kwaliteit dan je puur voor houtbewerking alleen nodig zult hebben.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
gesteld dat je binnen de capaciteiten van je boormachine boort, zou ik aan een snelspanboorkop de voorkeur geven. Probeer je de grenzen op te zoeken (bv. door grote metaalboren met verjongde schacht in dik metaal te gebruiken) en slippen je boren regelmatig, dan had ik bij mijn vorige kolomboor vaak problemen om zo'n snelspanboorkop ook weer open te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb ze van je vrienden om de hoek. Zowel snelspan als met tandkrans. Ik heb ze ook van rohm, albrecht en nog wat zonder duidelijke herkomst. Als je afgedraaide boren gebruikt, kan je het best de schacht van 3 platte kanten voorzien. Van slippen gaan de bekken van je boorkop niet zuiverder worden. Ik zou de kop die je nu hebt houden voor grof werk en er een 0 tot 13 snelspanner met opname bij kopen. Bij je vrienden ben je voor 5 tientjes klaar, voor albrecht richting de drie honderd. Rohm zit daar tussen in.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb een snelspankop van Phantom zeker niet de goedkoopste en leverbaar in verschillende nauwkeurigheden. En tandkranskoppen van metabo en rohm. Ik gebruik meestal een tandkranskop dat vind ik fijner. Koop een goed merk maar voor hout en algemene werkzaamheden heb je niet de hoogste precisie nodig.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Probeer je de grenzen op te zoeken (bv. door grote metaalboren met verjongde schacht in dik metaal te gebruiken) en slippen je boren regelmatig, dan had ik bij mijn vorige kolomboor vaak problemen om zo'n snelspanboorkop ook weer open te krijgen.
Ik heb inderdaad dezelfde problemen. Ik krijg het dan alleen los met twee waterpomptangen en wat gehamer.
Het beste is als ik er ook een tandkranskop bij neem.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb een HBM vloerstaander, een best monster van een apparaat en voor zover ik kan bepalen, is hij verbazingwekkend zuiver.

Zo niet de boorkop. Dit is een tandkrans boorkop 3-16mm met mk2 opname. Ik krijg het ding niet gecentreerd. Heel soms lukt het en dan boort hij zonder trillen, zonder speling.

Dus, andere boorkop, ook een kleinere, het grootste wat ik heb, heeft een 13 mm opname. Ik ben aan het kijken en ik neig naar een snelspan, maar ik lees ook dat die dingen niet altijd even goed klemmen.

Ook kom ik er niet uit wat betreft losse boorkop en opnamestift, hoe die met elkaar te matchen.

Gedachten en tips? Als het voor minder kan, dan graag, maar ik wil wel graag een weloverwogen keuze maken.
Hoe ben je erachter gekomen dat de onzuiverheid aan de boorkop ligt?

Ik gebruik een tandkrans boorkop op mijn kolomboormachine, het lastigste is dat het tandsleuteltje (ik noem het altijd krukje maar nu ik het opschrijf twijfel ik of dat wel het goede woord is..) af en toe zoek is.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Schroef een stukje hoeklijn met een gat er in, tegen je machine aan en leer je zelf aan, om het sleuteltje daar in te stoppen. Of een stukje ketting. Bij mijn chineesje was al gauw de hoogte stop afgebroken, dus zit er nu op zij een mooi aangegoten oogje. Daar staat het boorsleuteltje nu in.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hoe ben je erachter gekomen dat de onzuiverheid aan de boorkop ligt?

Ik gebruik een tandkrans boorkop op mijn kolomboormachine, het lastigste is dat het tandsleuteltje (ik noem het altijd krukje maar nu ik het opschrijf twijfel ik of dat wel het goede woord is..) af en toe zoek is.

jaap
Toen ik ''m kocht, liep hij heerlijk rustig en gelijkmatig met een boortje wat er schijnbaar al jaren in zat. toen ik thuiskwam ineens niet meer, wat op zich al opmerkelijk is. Alles schoongemaakt en nu af en toe krijg ik het voor elkaar om een boortje er gecentreerd in te krijgen en loopt hij net zo rustig. Van de week was ik weer bezig met een aantal verschillende boortjes, veel aan het wisselen. 10 mm metaalboor liep eerst heel onrustig, daarna wat andere boren erin en toe weer terug naar de 10 mm, ineens weer stil en zonder wiebel. Het is zo arbitrair dat het me sterk lijkt dat het aan de machine ligt. Alles zit vast, lagers lopen goed, spil beweegt soepel en zonder speling, riemen zijn goed.. Ik zou niet weten wat er anders mis mee kan zijn. Misschien vergis ik me, maar bij aanschaf was ik zo verbaasd dat hij zo rustig liep, dat ik me niets anders kan voorstellen.

Wat de sleutel betreft: Er zit een montagering op voor een veiligheidskap. De kap is eraf en de sleutel staat in de montagering. De spie voor het uitdrijven van opnamestift hangt aan 1 van de sterknoppen om de motor te lossen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je er wel eens in gekeken? Schoon, bekken zonder beschadigingen? Als je hem open of dicht draait, volgen de bekken dan allemaal gelijk? Als je hem vast draait met het sleuteltje, doe je dat dan op 1 gat of verzet je je sleutel steeds een gat, totdat de boor vast zit?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Heb je er wel eens in gekeken? Schoon, bekken zonder beschadigingen? Als je hem open of dicht draait, volgen de bekken dan allemaal gelijk? Als je hem vast draait met het sleuteltje, doe je dat dan op 1 gat of verzet je je sleutel steeds een gat, totdat de boor vast zit?
De eerlijkheid gebied me te zeggen: Nee, niet gekeken. Ik wilde er toch een kleinere op hebben, dus ik heb 'm wat schoongemaakt. En dan op hoop van zegen.. Maar dat kan ik wel doen. Zoveel projecten, dit kan er ook nog wel bij..

Ik heb me echter wel aangeleerd om tandkransen op alle drie de gaten aan te draaien
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Schroef een stukje hoeklijn met een gat er in, tegen je machine aan en leer je zelf aan, om het sleuteltje daar in te stoppen. Of een stukje ketting. Bij mijn chineesje was al gauw de hoogte stop afgebroken, dus zit er nu op zij een mooi aangegoten oogje. Daar staat het boorsleuteltje nu in.
Of een magneet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Magneten in de buurt van mijn boormachines hebben de eigenschap om niet alleen boorsleuteltjes aan te trekken, maar alles van ijzer.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je deze toch al kwijt wil, dan tik je hem van de doorn af en haal je een 13mm tandkrans kopje bij hbm. Heb ik ook op mijn kolomboor zitten en werkt probleemloos. De snelspanner is vaak te lang, door de beperkte hoogte van deze machine. Een tandkranskopje scheelde weer wat cm.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen ik ''m kocht, liep hij heerlijk rustig en gelijkmatig met een boortje wat er schijnbaar al jaren in zat. toen ik thuiskwam ineens niet meer, wat op zich al opmerkelijk is. Alles schoongemaakt en nu af en toe krijg ik het voor elkaar om een boortje er gecentreerd in te krijgen en loopt hij net zo rustig. Van de week was ik weer bezig met een aantal verschillende boortjes, veel aan het wisselen. 10 mm metaalboor liep eerst heel onrustig, daarna wat andere boren erin en toe weer terug naar de 10 mm, ineens weer stil en zonder wiebel. Het is zo arbitrair dat het me sterk lijkt dat het aan de machine ligt. Alles zit vast, lagers lopen goed, spil beweegt soepel en zonder speling, riemen zijn goed.. Ik zou niet weten wat er anders mis mee kan zijn. Misschien vergis ik me, maar bij aanschaf was ik zo verbaasd dat hij zo rustig liep, dat ik me niets anders kan voorstellen.

Wat de sleutel betreft: Er zit een montagering op voor een veiligheidskap. De kap is eraf en de sleutel staat in de montagering. De spie voor het uitdrijven van opnamestift hangt aan 1 van de sterknoppen om de motor te lossen
Dat klinkt wel goed Rizz en zo te lezen lijkt het of de bekken van de boorkop niet meer 100 punten zijn. Om zeker te zijn zou je de boorkop van de doorn af moeten halen en met een standaardje met een klein spijkertje of een stuk omgebogen lasdraad met een punt er aan, tegen de doorn moeten zetten dan draaien om te kijken of deze niet wiebelt. Een meetklok kan natuurlijk ook.

Chevy geeft goed advies, haal een andere boorkop. Het prijsverschil met een snelspanboorkop is in euro's niet zo groot als zijn ze ongeveer 2x zo duur. Bij de snelspanboorkop staat wel dat ze extreem nauwkeurig zijn, ook voor cnc machines en kunnen ook net iets kleinere boortjes aan.
Ben benieuwd....

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als je deze toch al kwijt wil, dan tik je hem van de doorn af en haal je een 13mm tandkrans kopje bij hbm. Heb ik ook op mijn kolomboor zitten en werkt probleemloos. De snelspanner is vaak te lang, door de beperkte hoogte van deze machine. Een tandkranskopje scheelde weer wat cm.
Dit gaat niet, tenminste, de opnamestift is schijnbaar een incourante maat, de conus in de boorkop is echt heel groot, ik zou zeggen B20, maar dat schijnt niet te bestaan.. Maakt niet uit verder, opnamestiften kosten ook de wereld niet..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Is het niet gewoon b18? Omdat het een 16mm boorkop is? Je hebt ook nog jacobs taper, maar daar weet ik zo de maten niet van.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Gedachten en tips? Als het voor minder kan, dan graag, maar ik wil wel graag een weloverwogen keuze maken.
Ik heb twee Rohm snelspan koppen met MK2 opname. Nog nooit verveel mee gehad; niet met de kleine en niet met de grote. Kleine is 1 tot 10 mm en de grote 3 tot 16mm.
Zelden een slippende boor, en als ik hem heb, ben ik vrijwel altijd te haastig geweest met inspannen en zit hij niet vast genoeg. Ik ben er in elk geval dik tevreden mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Is het niet gewoon b18? Omdat het een 16mm boorkop is? Je hebt ook nog jacobs taper, maar daar weet ik zo de maten niet van.
Even gezocht en het is of B22 of Jacobs taper 3, op de maten afgaand. En ik denk de laatste.

Maar idd, zoals @wim al zegt: het wordt een combi.. Bij de houtdraaierij in Dordt voor 4 tientjes een Baer. Van de week maar even langsrijden..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.