Maar de andere kant is nog steeds vlak. Daar is niets mis mee.Zoals geschreven:
Vóór je ze door de vdb haalt moet de andere kant al vlak zijn.
Dus nee, dat zal niet helpen. Eerst weer alles vlakken.
De boog is enkel aan de bovenkant van de balk.
Maar de andere kant is nog steeds vlak. Daar is niets mis mee.Zoals geschreven:
Vóór je ze door de vdb haalt moet de andere kant al vlak zijn.
Dus nee, dat zal niet helpen. Eerst weer alles vlakken.
dan zou ik de hoogte van de bok + rollenbaan in twijfel trekkenDe balken zijn in het begin en op het einde inderdaad 78mm. Naar het midden toe wordt dat minder. Er zijn balken bij waar de hoogte nog maar 74 - 75 mm is.
Zoiets vreesde ik al.dan zou ik de hoogte van de bok + rollenbaan in twijfel trekken
als beide hoger staan dan de onderzijde van de schaafmessen, dan trekken ze het hout omhoog, waardoor het in het midden minder hoog wordt
Hoger dan de onderzijde van de messen. Dat is zeker niet het geval. Dat zou wel te erg zijn.
Bij deze vandike blijft tafel inderdaad op zelfde hoogte.
ja, ik doelde op de tafel van de vandikte
bij dit type heb je het voordeel dat de tafel op dezelfde hoogte blijft, en de messen omhoog en omlaag gaan ( niet ?)
dan kan je alles mooi uitlijnen
Dan moet je een duidelijke overgang kunnen vinden van het moment dat de balk in en uit de rollen looptMaar de andere kant is nog steeds vlak. Daar is niets mis mee.
De boog is enkel aan de bovenkant van de balk.
Als rolblok en/of rollerbaan iets hoger staan dan de tafel van de vandiktebank, dan worden de balkjes iets omhoog geduwd. In de richting van de messen. De messen halen op dat moment wat meer hout weg.
Exacte uitlijning is dus erg belangrijk.
Er is een rede waarom grote zware vlak / vandikte banken langere tafels hebben. En zelfs die moeten perfect uitgelijnd worden.
vermits de vandiktetafel steeds op dezelfde hoogte staat, kan je perfekt een blijbaan makenVolgende keer zal ik met veel meer zorg de rolbok en rollenbaan opstellen.

Inderdaad. De slede heb ik al gemaakt. Heb weer wat te doen dit weekend.Als je er dan ook nog een slede bij maakt, dan kun je nog vlakken ook.
Ik zou zelf de onderste en bovenste plaat van hetzelfde materiaal maken ivm mogelijk verschillende werkingen door het seizoen.@ZotVanHout ,
Ik heb er snel een ontwerpje voor gemaakt.
OK. Bedankt voor advies. Dus zowel onder als boven betonplex.Ik zou zelf de onderste en bovenste plaat van hetzelfde materiaal maken ivm mogelijk verschillende werkingen door het seizoen.
Je bedoelt stelvoetjes in plaats van de verhoging?Ik zou er stelvoetjes tussen zetten.