Boeidelen vervangen

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ha allen,

Ik heb voornemens mijn boeidelen te vervangen voor MDF Tricoya. Hoe krijg ik de beste onzichtbare kopse verbinding tussen de boeidelen? Ik zat te denken aan een mes en groefverbinding en deze verlijmen met elkaar? Of hebben jullie ervaring met een betere methode?
Hoor graag jullie ervaringen.
Gr
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Interessante vraag. Ik heb zelf boeiboorden van garantplex. Die zijn met een naad over elkaar heen geplaatst (beide zijden verjongd). Als het rot is, wil ik ook iets van MDF Tricoya.

Ik weet niet hoe kwetsbaar de kopse kanten zijn. Zelf zou ik de neiging hebben om ze over een lengte van 10x de dikte naar nul te frezen en dan aan elkaar te lijmen. Botenbouwers doen dit soms ook.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Voor een schuur dat ik aan het bouwen ben gebruik ik Okoume 18mm. Ik hanteer ook een delitatievoeg van 8-10mm. De schroefgaten vul ik met een 2k vuller.

misschien is geen voeg mooier, maar geen houtrot vind ik nóg mooier! 👍🏼499C71A7-B7A8-4245-9B93-DB1AE57E4A53.jpeg
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Ik snap wat jullie bedoelen met de dilatatievoeg echter zie ik dit nooit uitgevoerd met houten boeidelen. Wat betreft het rotten maak ik me met MDF Tricoya niet zo druk. Of gaat het ook om de achterliggende houten constructie.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Op mijn schuur heb western red cedar koud tegen elkaar. Dat gaat al 8 jaar goed (maar je ziet wel een naad). Zolang je niks afkit, ventileert het er achter wel.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Open naad houden: kopse kant zuigt niks op bij Tricoya. Ooit als proef eens een stuk tricoya een week in een emmer water gelegd; blijft droog.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Scarf_joint.jpg


Ik zou het dus zo doen. Is wel werk, maar dan heb je het naadloos.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Zinloos om die moeite te nemen...... het is niet zomaar MDF :). En je creëert zelfs problemen met zo'n scherpe punt.

Een dilatievoeg gebruik je voor grotere lengtes ook om de werking te kunnen opvangen. Strak naast elkaar is dan niet eens gewenst. Nou valt dat bij Tricoya met een max werking van 0,13% wel heel erg mee.

Dit is een brochure met wat voorbeelden hoe je horizontale en verticale overgangen kan maken en wat generieke richtlijnen: http://www.meditetricoya.com/images/uploads/product_downloads/TricoyaBrochure_cladding_1215.pdf

Ik ga zelf volgend jaar er ook mee aan de slag :).
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Dank allen voor jullie reacties. Volgens mij kan ik met dit materiaal over een lengte van 6,70 koud tegen elkaar werken, V-naad en plamuren met 2K plamuur. Op de hoekaansluiting hou ik dan open voeg.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Leuk! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van het verwerken van het materiaal. Stuur je even een update als je er mee bezig bent, of als de klus is geklaard? Ik ben bezig met mijn laatste 2 Okoume. boeidelen, en moet zeggen dat het een aardig bewerkelijke klus is, behoorlijk onderschat!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens mij kan ik met dit materiaal over een lengte van 6,70 koud tegen elkaar werken, V-naad en plamuren met 2K plamuur.

Ik denk dat het verstandiger is om toch iets van een halfhout verbinding toe te gaan passen, want dat geeft verbinding. Ook al zal het materiaal niet rot gevoelig zijn, mijn verwachting is dat als je het koud tegen elkaar zet en da naad gaat vullen dat deze dan sowieso gaat barsten door werking van het materiaal.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Zal idd een halfhoutverbinding toepassen. @peterdorn, goed dat je aangeeft dat het bewerkelijk is dan plan ik wat meer tijd in. Eerst de garage in het najaar, als het dak is vervangen, en volgend jaar waarschijnlijk eerst achterzijde van het huis vervangen.
M.i. zal het meeste werk zijn de huidige boeidelen van het huis voorzichtig te verwijderen. Gezien de leeftijd zal dit, hoop ik, wel gespijkerd zijn.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
In mijn geval gaat het om nieuwe boeidelen, dus het verwijderen van oude heb ik niet hoeven doen. Alleen ik moest alles op lengte zagen, alle kanten met bovenfrees bewerken, en aan de onder/achterkant schuin af laten lopen naar voren. Vervolgens rondom alle kopse kanten 2x in de randsealer, en uiteindelijk schroefgaten voorboren en verzinken en alles in de grondverf (voor en achter 2x).

Dit waren de instructies voor Okoume. Wat voor jou van toepassing is weet ik niet. Na montage heb ik alle gaten opgevuld met een 2k houtvuller. Na het vlakschuren van de opgevulde gaten, alles weer licht opschuren en nogmaals in de grondverf. Dat is waar ik nu ben. Dan straks alles nogmaals licht opschuren en kan ik het aflakken. Hopelijk is 1 laag dekkend. Maar zoals je wellicht begrijpt, is dit niet een klusje wat je even in een weekendje doet (Ik niet in ieder geval).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Gewoon 2 lagen aflakken. Eén laag is op het oog wel dekkend, maar er zijn altijd delen waar het net niet helemaal is.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het is mosterd na de maaltijd, maar ik heb inmiddels 2x Tricoya gebruikt. Afgelopen jaar als boeideel en recent in plaat vorm voor een zelf gemaakte geïsoleerde dubbele Garagedeur. Het is mooi materiaal, zeer stabiel en de toplaag behoorlijk hard. Het beschadigd niet snel wanneer je tegen het oppervlak stoot. Het is echter constructief niet sterk, het is MDF. Het verjongen zoals boven beschreven om te kunnen verlijmen, zou ik nooit aan raden want het wordt breuk gevoelig tijdens de verwerking. Het materiaal laat zich uitstekend zagen en frezen. Schroeven hebben echter weinig houvast in dit materiaal.

Het lijmen van Tricoya verdient aandacht want gewone PVAC (houtlijm) is niet geschikt I.v.m. het vocht gedrag van dit materiaal. Een chemie merk als Frencken heeft een tabel met geschikte lijm soorten en dan moet je denken aan PU lijm en hun kozijn lijm. Die laatste is aantrekkelijk want deze vult naden en is iets flexibel.

Het materiaal laat zich uitstekend schilderen met alkyd en water gedragen systemen en ook 2k houtvuller plamuur werkt goed. Randen dien je te sealen, maar dan vooral voor behoud van je verfsysteem niet voor de Tricoya zelf.

Indien het niet persé nodig is zou ik in geval van boeidelen een dilatatie aanhouden en anders stuik tegen elkaar. In het laatste geval zou ik de beide delen stuik op een plank lijmen en schroeven zodat er geen beweging in komt door werking van onderliggende constructie.

Mijn Garagedeur was te breed om uit 1 plaat aan beide zijden te worden afgewerkt. Ik heb 15mm dikke Tricoya gebruikt en deze voorzien van V-groeven. Precies op zo’n V-groef heb ik de plaat gelast door aan beide zijde een groef te frezen en hierin een losse veer te plaatsen van Tricoya. Deze veer heb ik gelijmd met kozijnlijm zodat de gehele groef is gevuld met lijm die iets flexibel is en oer sterk. Bijgaand de verbinding tussen 2 Tricoya platen, uiteindelijk gemonteerd op gevingerlast meranti. Aan het eindresultaat van deze deur kun je niet zien dat deze uit een gelaste plaat bestaat, maar dat komt omdat de naad in de v-groef valt. Zonder deze groef zou je met zo’n losse veer de platen niet onzichtbaar kunnen verbinden. Er bestaan overigens speciale vinger las frezen voor het verbinden van hout, of dit werkt met deze MDF heb ik niet geprobeerd.

Het materiaal is momenteel (2023) kostbaar en het aanvragen van een offerte bij een bekende grote landelijke houthandel loont de moeite.
 

Bijlagen

  • IMG_0813.jpeg
    IMG_0813.jpeg
    159 KB · Weergaven: 26

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.