Boeidelen vervangen

• Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
41
0
Ha allen,

Ik heb voornemens mijn boeidelen te vervangen voor MDF Tricoya. Hoe krijg ik de beste onzichtbare kopse verbinding tussen de boeidelen? Ik zat te denken aan een mes en groefverbinding en deze verlijmen met elkaar? Of hebben jullie ervaring met een betere methode?
Hoor graag jullie ervaringen.
Gr

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.029
61
Interessante vraag. Ik heb zelf boeiboorden van garantplex. Die zijn met een naad over elkaar heen geplaatst (beide zijden verjongd). Als het rot is, wil ik ook iets van MDF Tricoya.

Ik weet niet hoe kwetsbaar de kopse kanten zijn. Zelf zou ik de neiging hebben om ze over een lengte van 10x de dikte naar nul te frezen en dan aan elkaar te lijmen. Botenbouwers doen dit soms ook.

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
127
20
Leeuwarden
Voor een schuur dat ik aan het bouwen ben gebruik ik Okoume 18mm. Ik hanteer ook een delitatievoeg van 8-10mm. De schroefgaten vul ik met een 2k vuller.

misschien is geen voeg mooier, maar geen houtrot vind ik nóg mooier! 👍🏼499C71A7-B7A8-4245-9B93-DB1AE57E4A53.jpeg

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
41
0
Ik snap wat jullie bedoelen met de dilatatievoeg echter zie ik dit nooit uitgevoerd met houten boeidelen. Wat betreft het rotten maak ik me met MDF Tricoya niet zo druk. Of gaat het ook om de achterliggende houten constructie.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.029
61
Op mijn schuur heb western red cedar koud tegen elkaar. Dat gaat al 8 jaar goed (maar je ziet wel een naad). Zolang je niks afkit, ventileert het er achter wel.

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
193
1
naarden
Open naad houden: kopse kant zuigt niks op bij Tricoya. Ooit als proef eens een stuk tricoya een week in een emmer water gelegd; blijft droog.

GH1

Actieve deelnemer
8 aug 2017
664
8
Zinloos om die moeite te nemen...... het is niet zomaar MDF :). En je creëert zelfs problemen met zo'n scherpe punt.

Een dilatievoeg gebruik je voor grotere lengtes ook om de werking te kunnen opvangen. Strak naast elkaar is dan niet eens gewenst. Nou valt dat bij Tricoya met een max werking van 0,13% wel heel erg mee.

Dit is een brochure met wat voorbeelden hoe je horizontale en verticale overgangen kan maken en wat generieke richtlijnen: http://www.meditetricoya.com/images/uploads/product_downloads/TricoyaBrochure_cladding_1215.pdf

Ik ga zelf volgend jaar er ook mee aan de slag :).

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
41
0
Dank allen voor jullie reacties. Volgens mij kan ik met dit materiaal over een lengte van 6,70 koud tegen elkaar werken, V-naad en plamuren met 2K plamuur. Op de hoekaansluiting hou ik dan open voeg.

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
127
20
Leeuwarden
Leuk! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen van het verwerken van het materiaal. Stuur je even een update als je er mee bezig bent, of als de klus is geklaard? Ik ben bezig met mijn laatste 2 Okoume. boeidelen, en moet zeggen dat het een aardig bewerkelijke klus is, behoorlijk onderschat!

jpandriesse

Post veel
17 nov 2009
2.488
69
Het land van Maas en Waal
Volgens mij kan ik met dit materiaal over een lengte van 6,70 koud tegen elkaar werken, V-naad en plamuren met 2K plamuur.
Ik denk dat het verstandiger is om toch iets van een halfhout verbinding toe te gaan passen, want dat geeft verbinding. Ook al zal het materiaal niet rot gevoelig zijn, mijn verwachting is dat als je het koud tegen elkaar zet en da naad gaat vullen dat deze dan sowieso gaat barsten door werking van het materiaal.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.