Binnenzandbak voor mijn nichtje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik maakte eerder als inzending voor de 'challenge' een doosje uit pallethout. Dat was teven de 'trial run' voor een zandbank waar mijn zus voor haar kleine om vroeg.

Vandaag ook daadwerkelijk aan begonnen :).

Ik had eerder al uit een massieve balk (die de verkoper van mijn lintzaag had gebruikt om de machine in de kar te steunen) 4 latten gezaagd.
Niet geheel zeker wat voor hout het is, maar wel harder dan Douglas en een veel fijnere tekening.
Mijn nieuwe Veritas kruisstaal mocht gelijk dienst doen, deze snede dient om het wegslaan van teveel materiaal tegen te gaan bij het zagen.

20201115_112405.jpg

20201115_121359.jpg

Mijn DeWalt 742 is en blijft een beperkt nauwkeurige bouwzaag, maar binnen de limieten van de machine is het best bereikbare resultaat er wel uitgekomen denk ik.
Ik heb wat imperfecties in mijn techniek aangepakt en ik heb nu een vrij nauwkeurige passing.

20201115_123422.jpg

Vervolgens mijn nieuwe freestafeltje benut. Ik vond ineens de diepteafstelling (handig) en heb dus vrij nauwkeurige de sleuf kunnen frezen voor de bodemplaat.

20201115_132909.jpg

20201115_135130.jpg

even testen:

20201115_132855.jpg

Ik heb geen zaagtafel waar brede/lange stukken ingevoerd kunnen worden, dus ik besloot dat de minst foutgevoelige manier was om het maar met de decoupeerzaag te doen.

20201115_141312.jpg

Uiteindelijk met het schaafje nog wat aangepast hier en daar, en toen had ik de plaat passend.

20201115_143500.jpg

Ik heb de binnenzijde alvast geschuurd, dat was los makkelijker te doen, en nu staat alles in de lijm:

20201115_144659.jpg

Morgen (of vanavond) als de boel goed uitgehard is ga ik de uitstekende tandjes wegschuren en even bekijken hoe ik er een mooi zacht randje aan ga maken.
De buitenzijde is geen moeilijkheid, maar de binnenzijde wel. Ik had er een randje aan kunnen maken voor ik de boel verlijmde, maar dan had ik precies moeten passen waar ik begin met schaven vanwege de hoekverbinding, dus ik ga wat testjes doen met de bovenfrees, kijken of ik dat strak kan krijgen zodat de bovenrand één geheel word.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Echt een binnen zandbak?

zit prima in elkaar zo te zien
Ja, dat noemen ze dan 'sensory play' ofwel in goed Nederlandsch 'zooi maken'. Ze hebben dan van dat speciale zand waar je vormpjes van kan maken, klei, noem het maar op. En dat gaat dan in een bak om ouders in de illusie te houden dat die zooi dan daarin blijft :p.

Dit soort gedoe dus:


maar de houten variant kost dan even 50 euro voor een houten doosje zonder accessoires of zand.
Vandaar dat zuslief dus vroeg of ik dat ook kon maken. Dat was niet zo, maar nu wel :cool:.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zo 25 euro voor een liter.
die van mij hadden in de tuin een bakje met een kuub zand er in in denk dat ik die twee of 3 keer voor de helft heb bijgevuld
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
En zo ben je dan stiekem toch weer een volle dag plus avond bezig aan zo'n projectje. Maar mijn nichtje zal hopelijk blij zijn. Vandaag de lijm geïnspecteerd. Alle verbindingen ok, dus daarna de eindjes afzagen:

20201116_155359.jpg

Nog wat miniscule kiertjes gevuld met lijm en heel fijn zaagstof (dit hout stoft zo lekker o_O), daarna het randje breken met de schaaf (héél voorzichting dat ik geen uitbrekers krijg) en daarna alles goed geschuurd. Korrel 80 met de hand op wat lijmresten, daarna 120 met de machine en daarna korrel 400 op een kurkblok met de hand. Alle randjes zacht geschaafd en geschuurd zodat ze haar vingertjes er niet aan bezeert.

20201116_163908.jpg

20201116_163911.jpg

en daarna mijn signature 'afwerking': koudgeslagen lijnolie. Maar in dit geval ook met goede reden: het is een niet-giftige finish, en mijn nichtje is net één geworden dus ze zit nog middenin die periode dat ze haar tandje(s) nog in speelgoed zet.

20201116_171131.jpg

20201116_171202.jpg

20201116_171141.jpg

Ik ben toch wel heel blij met het resultaat. Ook gelijk mijn eerste ervaring met hardhout. Lessons learned is o.a. om rekening te houden met wáár ik mijn kruisstaal lijntjes trek, nu zijn ze zichtbaar aan de buitenzijde 🙄 maar verder issie netjes geworden.

Nu ik tijd over heb (ga het pakket naar haar toesturen als kerstcadeau) wil ik kijken of ik van een stuk berkenstam dat ik heb liggen (met zo'n mooie zwarte lijntekening door het hout) een schepje kan houtsnijden als accessoire, en misschien een zandkammetje of iets dergelijks.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Lessons learned is o.a. om rekening te houden met wáár ik mijn kruisstaal lijntjes trek, nu zijn ze zichtbaar aan de buitenzijde 🙄 maar verder issie netjes geworden.
Ik vind zichtbare aftekenlijnen ook niet mooi. Er zijn echter houtbewerkers die ze opzettelijk diep aanbrengen zodat ze zelfs na een schuurbeurt nog goed zichtbaar zijn. Dat zien ze als bewijs voor handwerk...
Alsof vloerbrood pas vloerbrood is als het zichtbaar over de vloer is gerold.

Verder ziet het er keurig uit, de tandjes sluiten mooi in elkaar. Nichtje kan blij zijn met zo'n oom (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind zichtbare aftekenlijnen ook niet mooi. Er zijn echter houtbewerkers die ze opzettelijk diep aanbrengen zodat ze zelfs na een schuurbeurt nog goed zichtbaar zijn. Dat zien ze als bewijs voor handwerk...
Alsof vloerbrood pas vloerbrood is als het zichtbaar over de vloer is gerold.

Verder ziet het er keurig uit, de tandjes sluiten mooi in elkaar. Nichtje kan blij zijn met zo'n oom (y)
Dankjewel! En die vergelijking met vloerbrood deed me even gniffelen :D. Of het handwerk is of niet zal mijn nichtje verder niet interesseren, tegen de tijd dat ze dat besef heeft is ze die zandbank allang vergeten en is het waarschijnlijk een dienblad of iets dergelijks geworden. Maar ik besef me nu dat ik gemaakte cadeaus geven veel leuker vind dan gekochte. Tegelijkertijd heb ik meer besef van prijzen gekregen. In de winkel is veel van dit spul massaproductie en maken ze er nog (flink) winst op, maar als je dit als ambachtsman wilt maken kun je niet tegen die prijzen opboksen. Verklaart wel waarom er nog maar zo weinig van zijn :rolleyes:.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Iets zelfgemaakts geven is inderdaad veel leuker. Dat er dan soms wat imperfecties aan zitten, maakt dan minder uit.
Zo heb ik een tijdje geleden een insectenhotel gemaakt voor m'n neefje. Hij wil graag 'onderzoeker' worden en vind de natuur reuze-interessant. M'n vriendin wilde een insectenhotel kopen, maar ik dacht, dat kan ik toch ook zelf maken? Ik had nog wat hout liggen en ben een middagje beziggeweest in de schuur. Je had z'n gezicht moeten zien toen hij het uitpakte, een grijns van oor tot oor. Dat zijn altijd de leukste complimenten.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ha die Trigger, leuk gemaakt en tof dat je zo enthousiast bent en veel post.
leuk om te lezen.
Je kunt deuken of butsen in hout eruit halen door met er een hete strijkbout op de natte lap op de deuk/buts te plaatsen. Hierdoor zwelt de houtvezel op, die je dan weer glad kunt schuren en je niets meer ziet van de beschadiging. Let wel, werkt alleen als de houtvezel nog intact is, dus niet gebroken of doorsneden zoals met je kruisstaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.