Die mag wel eens geslepen wordenEen set? Ik ken er maar één
vooral even de zoekfunctie gebruiken denk ik, vragen over bijbels zijn al zo vaak gesteld. En daar komt nooit een eensluidend antwoord op, kortom er is geen absolute waarheid of consensus wat goeie of de beste bijbels zijn.Hoi mensen!
mij wil graag een bijtel setje aanschaffen voor houtverbindingen te gaan maken. Aan welke prijs moet ik denken en wat zijn mooie merken?
top forum dit!
vooral even de zoekfunctie gebruiken denk ik, vragen over bijbels zijn al zo vaak gesteld. En daar komt nooit een eensluidend antwoord op, kortom er is geen absolute waarheid of consensus wat goeie of de beste bijbels zijn.
Kijk ook even naar het filmpje van Paul Sellers wat erbij staat...Wat voor houtverbindingen?
Als je diepe pen-gatverbindingen wilt maken zijn een paart schietbeitels van Narex handig: Schietbeitels
Normaal koop je die in de dikte van de pen die je wilt hakken.
Je kunt gaten met een gewone beitel hakken, maar een schietbeitel is veel dikker en steviger. De kans die krom te slaan is echt veel kleiner. Bovendien is het door de grotere rechte zijkanten veel makkelijker je beitel en daarmee het gat netjes recht te houden. Als je zoals Paul Sellers 50 jaar ervaring hebt met het hakken van gaten dan gaat het waarschijnlijk altijd wel goed, maar ik maak het mezelf iets makkelijker.Kijk ook even naar het filmpje van Paul Sellers wat erbij staat...
Een pen en gat verbinding maken
Het maken van een pen en gat verbinding met een narex schietbeitel of mortise chisel kun je hier zien.narextools.nl
Heb ik ook gedaan. Bevallen erg goed moet ik zeggenKoop een setje Narex. Zijn niet duur, wel goed. Kan je later als je de smaak te pakken hebt voor duurder gaan.
Wat ik dan wel opmerkelijk vind is dat men boven het filmpje meldt: "Je ziet hier dat een gat hakken met een 'normale' steekbeitel kan, maar beter werkt met een zogenaamde schietbeitel of 'mortise chisel' zoals de Engelsen dat noemen." Terwijl de conclusie van Paul Sellers het tegenovergestelde is: met de 'normale' steekbeitel gaat het sneller dan met de schietbeitel en de wanden van het gehakte gat zijn gladder bij de steekbeitel.Kijk ook even naar het filmpje van Paul Sellers wat erbij staat...
Een pen en gat verbinding maken
Het maken van een pen en gat verbinding met een narex schietbeitel of mortise chisel kun je hier zien.narextools.nl
Ik ben begonnen met een setje Bahco's, die bleven alleen niet zo lang scherp en waren niet fijn te slijpen.Hoi mensen!
mij wil graag een bijtel setje aanschaffen voor houtverbindingen te gaan maken. Aan welke prijs moet ik denken en wat zijn mooie merken?
top forum dit!
Wat voor houtverbindingen?
Als je diepe pen-gatverbindingen wilt maken zijn een paart schietbeitels van Narex handig: Schietbeitels
Normaal koop je die in de dikte van de pen die je wilt hakken.
Voor algemeen gebruik vind ik de Stanley Sweet Heart erg lekker werken: Stanley 1-16-793 Steekbeitelset Sweetheart 8 delig 3, 6, 10, 12, 16, 18, 25, 32 mm + foedraal
Van Narex gebruik ik ook de 50mm heel vaak: Narex woodline plus steekbeitel 50 mm