Ja Rien, prachtige foto's, maar ik walg van dergelijke bedrijven. Mijns inziens zijn deze massale bio industrie bedrijven oorzakelijk verbonden met de bijensterfte. Als je ziet hoe ze werken en de hoeveelheid ingrepen en bestrijdingsmiddelen ze gebruiken, is het mijns inziens, de oorzaak. Veel wetenschappelijke onderbouwing heb je niet nodig om te concluderen dat wanneer je teveel volken op een te klein drachtgebied plaats (wat al weinig biodiversiteit en veel bestrijdingsmiddelen bevat), dit gaat zorgen voor ziektes zoals varroa, DWV en de verdwijnziekte. In mijn theorie (100 imkers, 100 theorieën

) plaats je maximaal 5 volken in een drachtgebied. Gelukkig kan ik op dit houtforum wat absoluter zijn in mijn mening

. 90% van de imkers verklaren me voor gek, staan niet open voor andere argumentatie en vinden mij de oorzaak van hun ziektes. Feit is wel dat ik mijn oom in de Ardennnen al 30 jaar zie imkeren, zonder enige vorm van bestrijding (oxaal- of mierenzuur tegen varroa, geen zwermbeperking, niet bijvoeren met industriële suiker maar op eigen honing etc) en zijn bijen dus al 30 jaar varroavrij zijn). Ook laat hij volken zwermen en overwinteren op hun eigen honing, juist ter bestrijding van ziektes. En bij mij, in Belgisch Limburg, is mijn volk ook varroavrij, zonder chemische behandeling, teveel honingafname of andere menselijke ingrepen. Zo overleven bijen namelijk al miljoenen jaren....imho...

Fijne avond allemaal