Bezoeken houtdraaier regio groningen

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Bedankt voor de tip, morgen maar eens een stukje noten inspannen :)
Zijn er nog houtsoorten die jullie een beginnende draaiert aan kunnen raden?

Gebruik gewoon elk hout wat voor handen is. Vergeet niet, als je uitbraak krijgt ligt dit aan jezelf en niet aan het hout. Juist door lastige houtsoorten te gebruiken als beginnend houtdraaier leer je je beitels pas echt goed gebruiken. Veel succes met het oppakken van het houtdraaien!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vandaag een stukje wenge van 5 bij 5 cm in de chuck geklemd en er een vierkant minie schaaltje van gedraaid, zouden voor dit kleine werk kleinere beitels handiger zijn?
Heb een guts gebruikt, en dat ging redelijk goed, vraag mij alleen af hoe je nu aan je beitel merkt of je schrapend of snijdend aan het draaien bent.

20130801_124501.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, veel geleerd deze dag.
Belangrijkste: draaien leer je niet vanaf het www.
Er zijn zoveel werkwijzes en meningen, dat het voor een leek bijna ondoenlijk is om er als starter wegwijs uit te worden.
Toen mn beitel vastsloeg en mn chuck op mijn mft tafel landde wist ik het zeker: we gaan weer verder met deze mooie hobby nadat we een aantal lessen hebben gehad.
Nu bied de lokale stadswerkplaats cursussen aan, dus dat komt mooi uit.
 
is je vierklauw losgekomen???
dat lijkt me bijna onmogelijk
en rustig aan doen,bekijk veel filmpjes op youtube en probeer vooral opnieuw:)
door het vaker te doen leer je ook veel
het is soms ook handig op eens een andere beitelstand te proberen
zodra je de goede hebt merk je meteen dat hete soepeler draait
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Dat je vierklauw loskomt door een happer is inderdaad zeer onwaarschijnlijk. De klauw moet eigenlijk juist vaster gaan zitten.

En over die happers, dat hoort er nou eenmaal bij in het begin.

En over dat 'draaien leer je niet van het www' dat is gedeeltelijk waar, maar je kan er wel verschrikkelijk veel van leren vooral op engelstalige forums.
Natuurlijk kun je lessen nemen, maar je kan het je ook zelf aanleren als je wilt. Ik heb zelf nog nooit een les genomen maar heb me het draaien eigen gemaakt door veel oefenen en lezen en youtube filmpjes kijken. En nu draai ik vanallas van grote schalen tot aan kopieen van trapspijlen of trapspillen van 3 meter lang. Maar hier zijn natuurlijk wel veel mislukte werkstukken en happers aan vooraf gegaan!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Laat ik even uitleggen wat er precies is gebeurt:
In de chuck zit een 5cm dik stuk beli, met de afmetingen van 11 bij 11 cm.
De bedoeling was om hier een klein schaaltje van te maken, en ik was begonnen met de buitenkant.
Op joetjoep hak gezien, dat een man met een platte draaibeitel tot vlak bij de chuck draaide, met een mooi glad resultaat.
Dus, met een guts alles mooi blobaal afgedraaid, en toen moest het laatste stukje tot aan de chuck nog.
Zet alles stil, verplaats mn beitelhouder zo dicht mogelijk bij, even boven het center, controleer e.e.a. op vrijloop, en gaan met die banaan.
Voor ik wist wat er gebeurde, hak een happert, zag het stuk beli uit de chuck vleigen, in paniek het wiel links van de chuck vast gepakt en met de rode knop de machine uitgezet.
Toen ik het wiel vast pakte, zag ik dat de chuck van de opname as afdraaide, en daar ging ie :)
Ben nu wel weer van de schrik bekomen hoor, en ik zeg: doorgaan.
 
Waarom begin je niet eens met gewoon tussen de centers te oefenen?
Een stuk hout tussen de centers en snijdend gelijkmatig rond draaien.
Als dit lukt hollen en bollen. V-groeven met de platte beitel. In steken met de insteek beitel.
Genoeg te doen voor dat de schalen komen.
Zoek eens op het forum naar 'draaivormen' Daar zie je een voorbeeld met de 7 hoofdvormen met voorbeeld.
Vr.gr. en succes, Nico Oosthoek
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Die happers horen er gewoon bij, even slikken en weer doorgaan. Probeer inderdaad eerst eens tussen de centers te draaien, als je dat een beetje onder de knie hebt gaat het "vliegend" draaien een stuk gemakkelijker. Ik had veel baat bij onderstaande cursus en hij kost niets http://www.de-houtdraaier.nl/les.htm en probeer "Het Basis Boek Houtdraaien" van Joost Kramer te pakken te krijgen, daar staat veel nuttige informatie in over snijdend draaien en als je vragen hebt kan je hem altijd mailen, prima kerel!

Groeten,
Patrick
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Voor houtdraaiers: kijk ook eens op www.houtdraaien.com Daar vind je vast een houtdraaier bij je in de buurt of anders het juiste adres voor houtdraaivragen.
Op 26 oktober a.s. is er weer een demodag houtdraaien in Ede.
Deze dag staat in het teken van klein draaiwerk, uit de hand slijpen, hout drogen, veilig opspannen en een landelijke expositie van miniatuur draaiwerk. Daarnaast worden er demonstraties gegeven van houtdraaien. Vrij entree.
Of op 1 september bij Rick in Zwolle waar Ronald Koene (schalen) en ik het houtdraaien demonstreren (uithollen, excentrisch etc.)
En bij Willem van der Schors ben je natuurlijk ook aan het juiste adres.
vr.gr. Jan Pranger.

Jan bedoelde hier "Kanne" ipv "Koene" natuurlijk... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.