Bezoeken houtdraaier regio groningen

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Forumgenoten:
Sinds kort mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een hbm 450 vario draaibankje, jihah!!
Zo blij als een kind natuurlijk, en trappelend van ongeduld om e.e.a. te proberen.
Nu had ik op MP een set beitels uit tjaptjoy land besteld voor weinig, maar die blijken eigenlijk onbruikbaar te zijn.
Wel mooi oefen materiaal om de kunst van het beitelslijpen onder de knie te krijgen natuurlijk.

Nu zou ik het heel erg leuk/leerzaam vinden om eens bij een houtdraaier in de regio groningen te gaan kijken om te zien wat de does en donts zijn bij het draaien.
Verder vraag ik mij af of er, afgezien van de dure tormek machine ook andere machinale opties zijn om afruwgutsen en wat dies meer zij, scherp te houden.

Kortom: Bij welke groninger hotdraaier zou ik eens mee mogen kijken?

Neem lekkers mee natuurlijk, afhankelijk van de wensen van de draaierd :)

Ik kijk uit naar eventuele reacties :0

Wupsie.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk man, veel plezier er mee! Ik heb zelf ook zo'n bank en ben er erg tevreden mee. De beitels van HBM zijn ook best te gebruiken. Ik ben daar mee begonnen en een paar er van gebruik ik nog steeds, het is echt geen verkeerd spul voor een amateurtje zoals ik!

Wat slijpen en wetten betreft: ik ben bezig een goedkope Ferm bankslijpmachine om te bouwen naar een slijp/wet systeem. Het ding is zo goed als klaar als "protoype" (en meestal ben ik met het prototype al zo tevreden dat er geen andere versies meer komen) en lijkt erg goed te werken. Ik heb als voorbeeld het slijpproject van meneer Van Wees genomen (http://www.de-houtdraaier.nl/Project-slijpen.htm) Als het ding helemaal klaar is post ik hier wel een beschrijving en foto's, maar ik kan het nu al aanraden. Afwetten doe ik op een viltschijf met polijstpasta, dit weer naar voorbeeld van Joost Kramer. Viltschijf- en doorn en pasta haal ik bij HBM. Onder de viltschijf heb ik een steunschijf van multiplex gemaakt, de doorn er door heen en dan het spul in een stationaire boortol. Viltschijf vol laten lopen met parafineolie, daarna flink volzetten met polijstpasta en dan je beitels er op. Vlijm.... Ook je messen en alle andere snijgereedschappen trouwens. Oppassen bij de eerste keer draaien, dan spat de olie meters in het rond :)

Zoetermeer is nogal uit de buurt van Groningen, anders had ik me graag aangemeld als voorbeelddraaier. Mocht je ooit in de buurt zijn, dan van harte welkom natuurlijk.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Toonboog

Actieve deelnemer
18 sep 2012
74
0
51
Lochem
Dag Wupsie,

neem eens contact op met Willem v.d. Schors (http://www.wood-worm.com/index.htm). Hij zit vlak bij Groningen (als je een auto hebt tenminste).
Een geweldige draaier en aardig persoon. Ik heb een aantal malen bij hem gedraaid, maar ben toen i.v.m. de geboorte van onze dochter er niet meer toe gekomen om verder te gaan.
Hij maakt prachtige dingen en kan goed uitleggen.

Zeker doen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen, bedankt voor de reacties, echt geweldig, ook de tip aangaande het slijpgevalapparatuscontraptie.
Ik ga nu nog even de laatste hand leggen aan het elektra in la barn, ojee, eerst spullen halen :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Leuk man, veel plezier er mee! Ik heb zelf ook zo'n bank en ben er erg tevreden mee. De beitels van HBM zijn ook best te gebruiken. Ik ben daar mee begonnen en een paar er van gebruik ik nog steeds, het is echt geen verkeerd spul voor een amateurtje zoals ik!

Wat slijpen en wetten betreft: ik ben bezig een goedkope Ferm bankslijpmachine om te bouwen naar een slijp/wet systeem. Het ding is zo goed als klaar als "protoype" (en meestal ben ik met het prototype al zo tevreden dat er geen andere versies meer komen) en lijkt erg goed te werken. Ik heb als voorbeeld het slijpproject van meneer Van Wees genomen (http://www.de-houtdraaier.nl/Project-slijpen.htm) Als het ding helemaal klaar is post ik hier wel een beschrijving en foto's, maar ik kan het nu al aanraden. Afwetten doe ik op een viltschijf met polijstpasta, dit weer naar voorbeeld van Joost Kramer. Viltschijf- en doorn en pasta haal ik bij HBM. Onder de viltschijf heb ik een steunschijf van multiplex gemaakt, de doorn er door heen en dan het spul in een stationaire boortol. Viltschijf vol laten lopen met parafineolie, daarna flink volzetten met polijstpasta en dan je beitels er op. Vlijm.... Ook je messen en alle andere snijgereedschappen trouwens. Oppassen bij de eerste keer draaien, dan spat de olie meters in het rond :)

Zoetermeer is nogal uit de buurt van Groningen, anders had ik me graag aangemeld als voorbeelddraaier. Mocht je ooit in de buurt zijn, dan van harte welkom natuurlijk.

Groet, Rob.
Rob er zijn doorns linker en rechter om je polijst of viltschijf op de werkbank slijper te monteren. Een kolomboormachine is niet echt bedoelt voor dit gebruik. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoalshet kan.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor houtdraaiers: kijk ook eens op www.houtdraaien.com Daar vind je vast een houtdraaier bij je in de buurt of anders het juiste adres voor houtdraaivragen.
Op 26 oktober a.s. is er weer een demodag houtdraaien in Ede.
Deze dag staat in het teken van klein draaiwerk, uit de hand slijpen, hout drogen, veilig opspannen en een landelijke expositie van miniatuur draaiwerk. Daarnaast worden er demonstraties gegeven van houtdraaien. Vrij entree.
Of op 1 september bij Rick in Zwolle waar Ronald Koene (schalen) en ik het houtdraaien demonstreren (uithollen, excentrisch etc.)
En bij Willem van der Schors ben je natuurlijk ook aan het juiste adres.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Rob er zijn doorns linker en rechter om je polijst of viltschijf op de werkbank slijper te monteren. Een kolomboormachine is niet echt bedoelt voor dit gebruik. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoalshet kan.

Hoi Wim,

Mijn viltschijf draait niet op een kolomboormachine maar op een gewone boortol (boormachine) die verticaal in een houder aan mijn werkbank bevestigd is. De moer van de doorn is met een drupje locktite vastgezet en blijft zowel bij links- als rechtsloop prima zitten.

Groet, Rob.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hoera!!!!!
Mijn bij baptist bestelde beitels zijn binnen!!!!
Nu heb ik een wel hele erge beginners vraag:
Ik wil mijn chuck monteren, maar krijg de houdige faceplate er niet af
Als ik de as blokkeer, moet ik dan de faceplate naar links of rechts draaien?? gezien vanaf de faceplate zijde dus rechts staand van het geheel.
Heb al wel de tip gevonden om er een stukje papier of karton tussen te doen om e.e.a. in de toekomst makkelijker te kunnen lossen :)
Alvast bedankt voor jullie input!!

B.t.w.: wat een mooi glad resultaat geeft alleen al de afruwguts, wooohoooo!!!!
Verder is het erg leuk natuurlijk :)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Vanaf de voorkant gezien (vanaf het tegen center) draai je de meeneemplaat naar links eraf. Als hij naar rechts los gedraaid kan worden zou hij losgaan tijdens het draaien. En inderdaad, een stukje karton ertussen voorkomt dat hij te vast gaat zitten en pizza-doos-karton voldoet bij uitstek dus eet smakelijk! :D

Groeten,
Patrick
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
altijd de andere kant opdraaien als de draaibank draait
anders zou de faceplate eraf lopen tijdens het draaien

Je bedoelt het goed maar zegt het verkeerd, op deze manier loopt hij er dus af tijdens het draaien. Je draait de as de andere kant op van je draairichting en de chuck / meeneemplaat met de draairichting mee.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hahaha, onze berichten hebben elkaar gekruist, ga op zoek naar een tool om de as te kunnen blokkeren, de waterpomptang laat sporen achter, zie in de as twee openingen zitten waar je iets in kunt steken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Bedankt voor de tip, morgen maar eens een stukje noten inspannen :)
Zijn er nog houtsoorten die jullie een beginnende draaiert aan kunnen raden?
Moet nu meters gaan maken om de beitels en hun eigenschappen te leren kennen natuurlijk :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wupsie, gebruik twee metaalboren van de juiste diameter, steek die met de achterkant in de gaten op as en plaat en wrik met een schroevendraaier tussen de boren de plaat los. Een stevige ruk is meestal genoeg. Werkt prima!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.