Beton trap bekleden met rubberwood

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hallo,

In onze nieuwbouwwoning zouden we graag onze betonnen trap bekleden met rubberwood.
Bedoeling is om de oneffenheden in de betonnen loopvlakken eerst te egaliseren en vervolgens te bekleden met 18 mm triplex.
Deze triplex dient ervoor dat we minder hoog moeten egaliseren & dat we de rubberwood (3cm) netjes kunnen verlijmen.

Graag had ik een verbinding voorzien voor de stootborden (ook 3cm rubberwood).
Ik was aan het denken aan bijgevoegde verbinding?
Dmv deze verbinding heb ik nog een beetje speling bij het plaatsen van de tredes.
De bedoeling zou namelijk zijn om de verstekzijde reeds op voorhand te verlijmen.

Het wordt dus een trap zonder neus.

trap verbinding.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De treden hebben dus geen wel begrijp ik, staan de stootborden dan uit het lood?
Met haakse stootborden en geen wel krijg je slecht lopende trap en zwarte strepen op de stootborden van de schoenzolen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
De trap zal tussen 2 muren geplaatst worden.
Hierbij de gevraagde tekening van de "opbouw".
trap verbinding 2.jpg
dunne-strakke-leuning.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Nou is het duidelijk. Je krijgt die 18 mm te zien aan de kopskant. Een 5 mm terug laten steken mischien en tegen de treden aan stucken. Misschien iets van gaasband gebruiken als wapening. De natte stuc los snijden als het nog nat is. Daarna afkitten en overschilderen.

Ben ook niet zon fan van geen neus aan de treden. Maar uit design principes snap ik het ook wel weer. Zou ook het stootbord en de trede aan de voorzijde onder 45 graden elkaar laten ontmoeten. Als je twee sets maakt krijg je een vierkant die makkelijk te lijmen is. Daarna zaag je de boel open en heb je twee haakse hoeken van tree en weltree.

Kom je wel uit als je 50 mm (18 plus 30) de betontrede ophoogt ??? Bedoel de optrede vanaf begane grond en de laatste trede naar de wel toe (verdiepingsvloer) Deze maten moeten gelijk zijn anders struikel je er over.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Dag jpajs,

Het betreft dus een trap tussen 2 muren. De zijkanten zullen dus niet zichtbaar zijn.
Mijn toegevoegde foto schept eigenlijk verwarring. De foto dient om aan te tonen dat ik geen trapneus zal gebruiken.

Ik snap je voorstel om te werken met een vierkant. Maar deze methode durf ik niet goed aan.
Heb pas een zaagtafel gekocht om deze werken tot een goed einde te brengen.

Heb jaren gebruik gemaakt van mijn invalzaag op geleiding, maar voor dit soort werk schiet het toch te kort.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je kan de 45 graden ook in twee of drie stappen zagen en dan nog een finale zaagsnede over de volle lengte. Dan heb je het redelijk onder controle. Iets meer werk maar wel veel veiliger.

De niet te gebruiken (achterzijde rechte) kant kan je dan haaks (tijdelijk) op elkaar schroeven. Als het goed is valt deze schroefgaten later weg achter de trede en stootbord. Dus twee geschroefde haakse hoeken met aan de andere zijde 45gr kanten. Even lijmen rolletje plankband en wikkelen maar. Geen dure lijmklem nodig en je kan alle treden tegelijk doen.

Denk je nog wel even er aan dat je optrede gelijk is overal. Optrede boven zijde trede naar bovenzijde trede. Maar ook afgewerkte begane grond vloer naar bovenzijde eerste trede. Zo ook de laatste trede.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Multiplex in een cementgebonden tegellijm kloppen tot de goede hoogte. Als de lijm hard is kan je het multiplex door de lijmlaag heen vastzetten met slagpluggen. Kan je daarna het hout er op lijmen met een pu parket lijm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ivm 'De bedoeling zou namelijk zijn om de verstekzijde reeds op voorhand te verlijmen.'
hieruit begrijp ik dat je de treden + het onderliggend stootbord wil lijmen vooraleer ze te plaatsen
ik raad je aan om een mal te maken waarop je ze met lijmklemmen op mekaar kunt persen
zo niet loop je het risico dat de 45°-verbinding open staat of komt staan
heb onlangs nog zo'n type trap gezien
de neuzen hadden zich geopend
'opgelost' door er een paar mm vulmiddel in te stoppen
(geplaatst door een beroeps)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
toeval bestaat amper in onze hobby ;-)

klemmen is noodzakelijk, want anders houdt de lijm de delen niet bij mekaar, en krijg je na een tijd een spleet

hierbij foto's van een mal die ik ooit gemaakt heb, maar die overbodig bleek omdat de aan- + optrede bij het klemmen automatisch de juiste hoek aannamen, omdat de treden 35 mm dik waren

je maakt een stevige volledig vlakke & haakse rechthoek
daarop plaats je op gelijke afstand 2 3-hoeken zoals deze die de aan- + optrede ondersteunen
de 3-hoeken mogen groter zijn, maar het belangrijkste is dat aan- + optrede de hoek maken die je wenst

foto met boven- + zijaanzicht

20200205_142533.jpg 20200205_142551.jpg

op de 3-hoek heb ik een uitsparing getekend die je uitzaagt
daarin kan je één einde van de lijmklemmen steken waarmee je de aan- + optrede tegen de 3-hoek klemt
je gebruikt een 3de lijmklem om aan- + optrede tegen mekaar te klemmen (enkel die klem staat op onderstaande foto)
je zet aan beide eindes van de treden klemmen, dus je hebt er 6 nodig
in het midden kan je een 7de klem zetten

ik heb toen in de aan- + optrede een gleuf gemaakt om er een veer in te steken, om het afglijden te beperken
doelbewust heb ik de neus van de aantredes een fraktie van een mm voorbij de optrede laten steken
beide oppervlaktes krijg je immers moeilijk perfekt in hetzelfde vlak
na het lijmen schuur je de neus gelijk
het is makkelijker om de zijkant van de aantrede te schuren dan het volledige vlak van de optrede

ik ken een fabrikant die in de bovenkant van de optredes doelbewust een sponning maakt om ongelijkheden bij de verbinding & open komen daarvan te camoufleren
dat oogt minder mooi omdat het vlak van de neus onderbroken wordt
en als je voor een niet-uitstekende neus gaat, dan ga je er ten volle voor

20200205_142735.jpg

ik ben het met een collega-houtliefhebber eens dat je beter voor een Z-trap gaat dan voor een waar aan- + optrede loodrecht op mekaar staan
het oogt moderner + er is minder kans dat je bij het afdalen met je hiel tegen het stootbord stoot
een hoek van 80° volstaat
 
Laatst bewerkt:

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Het heeft even geduurd (andere zaken hadden prioriteit voor onze verhuis), maar we zijn in parallel met andere taken aan de trap begonnen.

Allereerst alle treden van de gegoten beton trap op een uniforme hoogte te krijgen. Zoals reeds eerder beschreven door egaline & eventueel hier en daar stukken multiplex te gebruiken.
IMG_20200312_164944.jpgIMG-20200321-WA0009.jpgIMG-20200323-WA0001.jpg

Vervolgens 3 platen rubberwood laten leveren en deze ruwweg op maat gezaagd voor de treden met de invalzaag.
Hieronder enkel het deel voor de onderste treden. Deze zijn namelijk iets breder als de overige treden.

IMG_20200318_145806.jpg

Alvorens de treden in verstek te beginnen zagen, de fence van mijn Makita tafelzaag maar eens aangepast.
Nog niet 100% op dit moment. Ik denk dat ik aan de achterzijde nog een blokje ga voorzien zodat de fence zich daar ook kan klemmen.
IMG_20200405_162408.jpg
Vervolgens voor de eerste trede 2x een 45° gezaagd. Vervolgens de plank omgedraaid en in de 45° verbinding een lijn gezaagd om vervolgens delen op elkaar te kunnen uitlijnen.
En zowaar, de eerste trede (droog passen) is eindelijk een feit:

IMG_20200407_205713.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vandaag een eerste poging voor het verlijmen van de verstek verbinding.
Ik had op youtube een interessante methode gevonden als je geen domino oid in huis hebt.

IMG_20200408_183118.jpg

Vervolgens met secondenlijm klemblokjes verlijmd op de treden. Deze kunnen na verlijming eenvoudig verwijderd worden door een slag met een hamer.

IMG_20200408_190117.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Op aanraden van "ZotvanHout", toch maar een mal gemaakt voor het verlijmen van de verbindingen...
IMG_20200408_201935.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ik gebruik de stellatjes omdat deze netjes passen in de gleuf en enkel dienen voor de uitlijning tijdens het klemmen.
Heb er meer dan genoeg, dus waarom niet :)

Vandaag helaas wel tot de conclusie gekomen dat ik teveel secondenlijm en activator gebruikt had voor de klemblokjes te verlijmen.
Nog een beetje zoeken naar de juiste hoeveelheid.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ja, ik maak nog steeds hiervan gebruik. Ken je een betere manier om de verstek te verlijmen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
zie de laatste foto van mijn bericht van 08-02
daar staat wel maar 1 lijmklem op, wat een onvolledig voorbeeld is
ik had deze mal reeds deels gemaakt (het kruis op de 3-hoek er nog niet uitgezaagd), maar de mal bleek niet nodig, omdat ik de treden perfekt in 80° kon lijmen (z-trap)
waarschijnlijk omdat ze 35 mm dik waren
je zou op de uiteinden van de mal de treden op de mal kunnen klemmen, dus 1 klem op aantrede + 1 klem op optrede = 4 klemmen in totaal
daardoor staan de treden reeds in de juiste hoek
tussen de klemmen op het einde kan je naar het midden van de treden toe zoveel klemmen plaatsen als je wilt om de 45° + 45° tegen mekaar te persen
hoe beter & harder je perst, hoe beter de verlijming & hoe langer ze stand zal houden
de 45° van de treden zal mooi tegen mekaar komen omdat de treden reeds op de uiteinden vastgeklemd zijn + de stellatjes in de gleuf voor de juiste positie zorgen
de klemblokjes zouden overbodig moeten worden
probeer het eens droog
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.